واکنش وزیر دفاع آمریکا به پیشنهاد ملک عبدالله برای حمله به ایران

عصر ایران گزارش داد: گیتس می گوید که پادشاه سعودی از آمریکا می خواست جوانان خود را به جنگ با ایران بفرستد تا از موضع و سیاست های عربستان سعودی در خلیج فارس و منطقه حمایت کنند انگار آمریکایی ها گروگان سیاست های عربستان سعودی هستند

رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین آمریکا فاش کرده است پادشاه عربستان سعودی خواستار حمله نظامی آمریکا به ایران شده بود.

در بخش هایی از کتاب خاطرات گیتس با عنوان "وظیفه: خاطرات یک وزیر در جنگ" (Duty: Memoirs of a Secretary at War) به مذاکرات مقامات واشنگتن و ریاض درباره ایران پرداخته شده است.

در فصل پنجم این کتاب با عنوان "پس از عراق: جهان پیچیده" گیتس درباره نخستین دیدارش با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در جایگاه وزیر دفاع آمریکا در تابستان 2007 سخن می گوید.
در این دیدار کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا نیز حضور داشت.

در بخش هایی از این کتاب که در سایت مصری البشایر منتشر شده، گیتس می گوید این تنها دیدار عالی رتبه خارجی بود که او در آن عصبانی شد زیرا ملک عبدالله از وی خواست آمریکا نه تنها علیه اهداف هسته ای ایران بلکه علیه همه مراکز نظامی این کشور حمله نظامی همه جانبه ای انجام دهد.

ملک عبدالله در این دیدار تهدید کرد در صورتی که آمریکا به ایران حمله نکند ریاض اقدامات لازم را مستقل از دولت واشنگتن برای حفاظت از منافع خود در پیش خواهد گرفت.

گیتس می گوید که پادشاه سعودی از آمریکا می خواست جوانان خود را به جنگ با ایران بفرستد تا از موضع و سیاست های عربستان سعودی در خلیج فارس و منطقه حمایت کنند انگار آمریکایی ها گروگان سیاست های عربستان سعودی هستند.

به گفته گیتس، پادشاه سعودی در این دیدار گفت که آمریکا در نگاه دولت های عربی منطقه، به کشور ضعیفی تبدیل شده است.

وی ادامه داد که به دلیل مواضع پادشاه عربستان سعودی، عصبانی شدم و به او جواب دادم: تا هنگامی که ایران جنگی علیه آمریکا یا هم پیمانانش آغاز نکند آمریکا به این کشور حمله نخواهد کرد. در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بدون وجود شرایط لازم، جنگی را علیه ایران آغاز کند از سمتش برکنار خواهد شد به ویژه که رئیس جمهور (جورج بوش پسر)، در سال 2003 آمریکا را درگیر جنگ عراق کرده بود.

گیتس اضافه کرد: استفاده نظامی از نیروهای آمریکایی فقط تنها به هنگام تجاوز به آمریکا، ملتش و منافعش صورت می گیرد.

او گفت که برای پادشاه عربستان سعودی توضیح دادم که نظم و حکمت در تصمیم گیری ها درباره حملات نظامی منبع قدرت و نه ضعف هستند و کسی نباید این واقعیت و قدرت آمریکا را دست کم بگیرد. هر کسی که قدرت آمریکا را دست کم گرفت از آلمان نازی تا ژاپن و شوروی با مجازات تاریخ روبه رو شد.

گیتس افزود: پادشاه عربستان سعودی چهار سال بعد و در دیدار دیگری به من یادآور شد که همچنان درباره موضع آمریکا در برابر ایران، با ابهام و عدم شفافیت روبه رو است.

گیتس در بخش دیگری از کتاب هم گفت که به هنگام تصدی سمت وزیر دفاع در دولت جورج بوش پسر در برابر نفوذ گسترده اسرائیل و عربستان سعودی در تصمیم گیری های کاخ سفید و تمایل آنها برای در پیش گرفتن راه حل نظامی برای مسئله هسته ای ایران تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری بوش پسر، محافظه کار و نگران بود.

وی ادامه داد: دیک چنی معاون وقت رئیس جمهور آمریکا (جرج بوش پسر) با مواضع اسرائیل و عربستان سعودی، همراهی می کرد و به آنها نزدیک و دوست بود. بوش پسر هم با مواضع تل آویو و ریاض همراهی می کرد.

نوع تعامل با تاسیسات هسته ای سوریه در بهار 2007 دیگر موضوع مطرح شده در کتاب خاطرات رابرت گیتس است. در این سال و براساس اطلاعات سازمان های اطلاعاتی امنیتی اسرائیل مشخص می شود سوریه با همکاری کره شمالی در حال ساخت مراکز هسته ای است.

در این کتاب، وزیر دفاع پیشین آمریکا می نویسد: دیک چنی با حمله نظامی به تاسیسات هسته ای سوریه که با کمک کره شمالی در حال ساخت بود؛ موافقت کرد. او معتقد بود چنین حمله ای نه تنها سوریه را از کسب سلاح هسته ای منع می کند بلکه تهدیدی را برای ایران نیز ارسال می کند تا به گفته وی این کشور از تلاش برای کسب سلاح هسته ای دست بردارد. عصبانیت وزیر دفاع آمریکا از پیشنهاد ملک عبدالله برای حمله به ایران

در مقابل، گیتس خواستار برخورد محتاطانه با گزینه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای سوریه شد.
چنی علاوه بر این آرزو کرد حملات به انبارهای سلاح حزب الله لبنان در خاک سوریه نیز کشیده شود تا به امنیت اسرائیل نیز خدمتی صورت بگیرد.

همچنین به گفته چنی با این اقدام، در روابط بشار اسد رئیس جمهور سوریه با ایران نیز شکاف ایجاد می شود و در نتیجه ایران به میزان زیادی منزوی می شود.

به گفته گیتس، لابی اسرائیلی در دولت آمریکا، جرج بوش پسر را قانع کرد که به اسرائیل درباره هر گونه حمله نظامی ای به سوریه چراغ سبز نشان بدهد.

گیتس کیست؟

رابرت گیتس در بین سال های 2006 تا 2011 مسؤولیت وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت. او از سال 2006 تا 2009 در دوره ریاست جمهوری بوش بسر و در دوره 2009 تا 2011 در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما وزیر دفاع آمریکا بود.

وی که سابقه 26 سال فعالیت در شورای امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا را دارد دارای دکتری تاریخ شوروی از دانشگاه جرج تاون است. او تنها فرد آمریکایی است که با وجود عضویت در حزب جمهوری خواه، در دولت یک رئیس جمهور دموکرات، سمت وزیر دفاع را عهده دار شد.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 75
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    متاسفم برای عربستان در حالی که اسراییل در حال فتل عام اعراب فلسطینی هست، این کشور همچنان ایران را تهدیدی برای منطقه می داند
    • بی نام A1 ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      14 2
      من قسم خوردم تا رژیم سعودی در عربستان است هیچگاه پایم را در مکه نذارم
    • hamid IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      5 3
      جواد عزيز عربستان خود از كشورهايي است كه از روابط نزديك ايران و آمريكا همواره وحشت داشته و خواهد داشت.عربستان و امثال آن در دوران قبل از انقلاب ايران براي تهيه يك عدد فشنگ مي بايست موافقت ايران را اخذ مي كردند لذا اين طبيعي است كه براي برهم زدن روابط ايران مخصوصا با كشورهاي بزرگ تلاش نمايند.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    عربستان میدونه که خودش نه توان نظامی و نه توان سیاسی برای حمله به ایران رو نداره فقط این رو نمیدونه که هیچ کشوری مثل عربستان احمق نیست که حتی فکر حمله به ایران رو بکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    بیخود که لقب شیطان بزرگ نگرفته.
    • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      39 8
      شیطان بزرگ؟؟؟؟یه بار دیگه شمرده شمرده مطلب بالا رو بخون.ظاهرا درست نفهمیدی چی به چیه
    • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      3 51
      شیطان بزرگ چه حامیانی داره....
    • ma A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
      0 5
      سلام دوستان باید عرض کنم خدمتتون دشمنای ما همین را میخوان که ماخونه خدا را خلوت کنیم در صورتی که عرب سعودی پول نفتی که دارن راحت دارن بر علیه شیعه کار میکنن برای اونها هیچ مهم نیس چون نفتشون را به قیمت واقعی دارن میفروشن خواهشا کمی فکر نمایید....
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    وقتی آدم اینا رو می خونه با خودش فکر می کنه حالا که عربستانی ها تا این حد با ما دشمنی دارن آیا واقعا لازمه که سالانه چند میلیارد دلار از طرف ایران و از طریق گردشگری زیارتی به عربستان کمک مالی بشه کاش مردم و مسئولین ما یکم عمیقتر به نتایج کارهاشون فکر می کردن
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      36 11
      میلیارد دلار؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      33 77
      اگه سهم حج زیارت رو در درامد جی دی پی عربستان نگاه کنی خیلی ناچیز هست. هیچ میدونستی این چند میلیار دلار که میگی ، بیشتر از این رو ایرانی ها در سفر به انتالیا و دوبی و قبرس .. صرف می کنند. تو قرن 21 نباید گردشگری و زیارت رو سیاسی کرد.
    • معین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      74 6
      سالهاست که عربستان شیعیان را علی الخصوص ایرانیان را در مکه و مدینه آزار می دهد و تحقیر می کند. به روحانیون ما بی حرمتی می کند و زنان را بدون محرم اجازه حج نمی دهد چون به شیعیان بدبین است. ولی متاسفانه ملت ما هر سال برای سفر به این کشور میلیونها تومان خرج می کنند و حتی بارها در سالهای متوالی حج می روند درحالیکه بسیار بیماران نیازمند درمان و دارو و عروس بدون جهیزیه و یتیم و بیوه چشم براه کمک هموطنانشان هستند. ای کاش پولهایی که به حکومت آل سعود می دهیم را خرج مردم خودمان کنیم و اجازه ندهیم آل سعود با پول حج ما داعش و تکفیری و القاعده و هزاران خونخوار وحشی را برای قتل عام خود ما شیعیان تجهیز کند. دولت و مردم باید حج را تحریم کنند و علما هم فتوا دهند.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      14 60
      دوست عزیزاین حرف شما خیلی بچه گانه به نظر میرسه.اگر بخوایم سفرهای خارجی به عربستان رو محدود کنیم صرفا به خاطر این که مردم پول شون رو در جیب دشمنان ما می ریزند؛باید سفرهای خارجی به اکثر مناطق دنیا رو محدود کنیم
    • بابک A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      44 2
      امارات بیشتر با ما دشمنی داره. خوبه جلوی انتقال پول ایران به امارات گرفته بشه تا این شیخ نشین دشمن, بیش از فربه نشه. همین چند روز پیش خبر انلاین گزارشی داد که تعدادی از واحد های برج خلیفه توسز ایرانی ها خریده شده.
    • بابک A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      16 3
      امارات بیشتر با ما دشمنی داره. خوبه جلوی انتقال پول ایران به امارات گرفته بشه تا این شیخ نشین دشمن, بیش از فربه نشه. همین چند روز پیش خبر انلاین گزارشی داد که تعدادی از واحد های برج خلیفه توسز ایرانی ها خریده شده.
    • اسمال طلا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      12 3
      اولا سازمان حج و زیارت ایران، هواپیمایی، هتلداران، روسای کاروانها و ......... که در موسم حج فعالند بیشتر از دولت سعودی از این مراسم سود میکنند. ثانیا پولی که ایرانیها در آنتالیا، تایلند، دبی و ارمنستان خرج میکنند چندین برابر پولی است که در حج هزینه میکنند ولی حداقل در دنیای مجازی تا حالا کسی نگفته چرا ایرانی ها اینقدر در کشورهای فوق الذکر که در عداوت با ایران دست کمی از حکام سعودی ندارند بریز و بپاش میکنند. ثالثا واقعا اگر قرار بر وقوع کودتا شورش یا انقلاب دیگری در منطقه باشد مطمئن باشید این امر در عربستان اتفاق خواهد افتاد. دلیل آنهم تبعیض طبقاتی فوق العاده زیاد، فقدان آزادی های مدنی و بی کفایتی حکام پیر و نالایق این کشور است.
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      3 0
      دمت گرم حرف دل من رو زدی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    احتمال حمله آمريکا به عربستان بيشتر از حمله به ايران هست.البته حمله فقط نظامي نيست ميتونه ايجاد يک انقلاب باشه.اين چيزي هست که براي مبارک ،بن علي و خيلي هاي ديگه اتفاق افتاد.
    • حقیقت گو IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      یعنی آمریکا توی عربستان انقلاب می کنه؟ یعنی این آمریکاست که توی کشورهای دیگه انقلاب می کنه نه مردم اون کشورها؟ این عجیب ترین حرف سیاسی بود که تا حالا شنیدم حتی از حرف های رئیس جمهور قبلی خودمون هم عجیب تر بهتر بود بگی از انقلاب مردم حمایت می کنه نه اینکه خودش میاد انقلاب می کنه تازه بعید می دانم آمریکا تمایلی به تغییر شرایط در کشور متهد خودش داشته باشه
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      12 19
      چی ی ی ی ی می ی ی ی ی گ ی ی ی ی
    • majid A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      10 15
      عزیزم متحد نه متهد
    • چهار A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      44 4
      جناب یا خانوم حقیقت گو تا به حال شنیدی که میگن سیاست پدر مادر نداره تحریک جوان ها پر کینه در عربستان برای انقلاب کار ساده ای برای آمریکاست
  • معین IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    شخصا معتقدم امریکا و انگلیس از این عربا خیلی مرد ترن
    • امید IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      53 66
      البته به سیاست تفرقه بینداز حکومت کن هم بهتر فکر کنید شاید اینجور حرف ها بازی سیاسی باشه
    • بی نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      به نظر من لقب شیطان بزرگ بسیار برازنده عربستان سعودی است. ان شا الله نسل این وهابی های کثیف هر چه زودتر منقرض بشه..
    • بی نام US ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      42 8
      اگه از عربا مردتر هستن پس چرا زمان جنگ 8 سال از اعراب علیه ایران حمایت کردن؟ کاری که همین الانم میکنن. انگلیس همیشه در تاریخ هوادار شیوخ عرب دست نشاندش و دشمن ایران بوده.
    • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      16 2
      با یک حرف احساساتی نشو آمریکا و انگلیس هم براساس منافعشان عمل می کنند اگر جای لازم باشد حمله می کنند و اگر منافعشان در خطر باشد حمله نمی کنند. اگر زمانی حمله نکنند به این مفهوم نیست که اینها دوست ما هستند و اسرائیل دشمن در جای هم ممکن است منافع اسرائیل اقتضا نکند که به ایران حمله کند این به این مفهوم نیست که از دشمنی او نسبت به ایران کم شده است
    • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      46 0
      خدایا هیچ وقت در ایران جنگ نشه بگو آمین
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    به موقعش خودمون با حمله نظامی جواب عربستان را میدیم
    • فرهاد IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      از خودت مایه بذار. ما ایرانیها هیچوقت در طول تاریخ متجاوز نبودیم و هیچوقت هم نخواهیم بود. اما برای دفاع از خاکمون، جونمون رو هم میدیم.
    • کخئی A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      35 50
      زمان نادرشاه چه کار می‌کردین دقیقا؟ اون جزء طول تاریخ نبوده؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      25 54
      در جواب فرهاد بگم اين حرفا خيلي سند ندارند، نادر شاه كشور گشايي مي كرد به نام حكومت ايران هم مي كرد
    • فرهاد IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      9 4
      عزیزم منظورم مردمه. کاری به نادر و عباس و اصغر و ... ندارم. ضمنا مگه شما خودتون رو ایرانی نمیدونید که میگید چیکار میکردین؟
    • ایرانی A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      16 3
      نادرشاه کشورگشایی نکرد . سلطان گورکانیان هند محمدشاه به قبایل ستیزه جوی افغان که مدام به نواحی مرزی ایران حمله میکردن پناه میداد و حمایت میکرد. نادرشاه بعد از چند بار هشدار بی اثر به محمدشاه برای تعقیب افغان ها وارد قلمرو گورکانی شد و بین سپاه دو طرف جنگ در گرفت و محمد شاه سخت شکست خورد. سپاه نادرشاه حدود چند ماه بیشتر در هند نبود و بعد از عقد معاهده صلح و پرداخت غرامت هنگفت توسط محمدشاه به نادرشاه، او کاملا از هند خارج شد و «محمدشاه گورکانی و خاندانش با حفظ قلمرو قبلی گورکانیان به سلطنت هند ادامه دادند».
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    و ق برگشته، به زودی همین آمریکا به خاطر تجهیز گروه های تروریستی توسط عربستان به عربستان حمله می کنه
  • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    اگه می تونستن حمله می کردن ولی تلخی 8 سال جنگ رو هنوز فراموش نکردن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    عربستان عددی نیست که به حرفاش اهمیتی بدهیم...
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      23 4
      دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد
    • کیان IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      28 1
      سلام برادرم هیچکدام از دشمنانمون رو اهم از کوچک و بزرگ نباید دست کم بگیریم.
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    موندم کی انسان یاد میگیره جنگ راهش نیست. کاشکی فرمان علی ع به مالک اشتر میخوندن میفهمیدن راه اسلام صلح مطلق هست.
  • بی نام NL ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    برو سوسمار تو بخور عرب
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      دوست من توهین نکن .بخش قابل توجهی از هموطنان ما عرب هستند . اگر چه من به عنوان یک ایرانی با ملی گرایی افراطی اعراب و یاهر نوع افراط گرایی مخصوصا از نوع مذهبی آن مخالفم اما با توهین به دیگر ملیت ها و قومیت ها مخصوصا اعراب که همسایه های ما هستند مخالفم . واقعا اگر ما هم مثلافراطی ها عمل کنیم پس فرق ما با آنها چیست؟
    • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      نژادپرستی ممنوع
    • ایرانی US ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      31 2
      دوست بینام . درسته که در ایران این جمله رو مسخره بازی و شوخی حساب میکنند ولی در دنیا اینجور حرفها بعنوان سخنان "نژادپرستانه" تصور میشه. پس بهتره مسائل سیاسی رو جدی بگیریم و از روی ناآگاهی حرف نزنیم.
    • ارش IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      6 1
      برادر من هموطنان عرب ما نژاد عرب نيستند سامي عرب زبانند، در ضمن حتي اگر دوست داريد نظر من را نژاد پرستانه تلقي كنيد هيچ اشكالي ندارد ولي در طول تاريخ با تمامي خدماتي كه ايرانيان به جهان اسلام و اعراب كردند كدام خدمت متقابل را اعراب به ايران نمودند؟ غير از موالي خواندن ايرانيان، حملات پياپي به ايران، اخرين دشمني نيز جعل نام خليج هميشه فارس است فراموش نكنيد در طول دفاع مقدس بسياري از هموطنان ما با حمايتهاي مالي، نظامي و اطلاعاتي عربستان و كويت و همچنين ساير كشورهاي عربي به خون غلطيدند هنوز صحنه شليك توپ به سمت ايران توسط ملك حسين و مبارك را كه فراموش نكرديد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    آمریکا از انگلیس بدتر است،انگلیس از آمریکا و آل سعود از هردوی اینها
    • باقر A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      16 22
      خودتم فهمیدی چه گفتی ؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      38 10
      تا اونجا که من یادم میاد این شوروی بود که از هر دوی آنها بدتر بود
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    این را همه دنیا می دانند که وقتی نام ایران زمین وسط باشد هر ایرانی در این کره خاکی اهم از موافق و مخالف میان تمامی اقوام حتی نسلهایی ولو در ایران متولد نشده باشند ولی خون ایرانی در رگهای آنها در جریان باشد به هیچ کس و قدرتی اجازه فکر به تجاوز به ایران را نخواهد داد چه رسد به حمله
    • بی نام RO ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      20 3
      آره بعضی با فرار کردن از کشور میان
  • بی نام US ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    18 2
    بعضی ها یادشان نمی اید جنگ8 ساله
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    30 0
    جیگر داری خودت حمله کن
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    24 5
    اختلاف ایرانیها وعربها به نفع آمریکا اروپا وروسیه وچین است
  • بی نام US ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    25 14
    حمله کن تا انتقام قادسیه و جنگ نهاوند رو ازتون بگیریم
  • مهمان RO ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    10 12
    8سال جنگ تحمیلی همشون با هم از عراق گرفته تا امریکا هیچ کار نتونستن بکنن تازه از سال چهارم جنگ به بعد ما داشتیم عراق میگرفتیم که امریکا هواپیمای مسافربری ایران را زد و مستقیم وارد جنگشد و نگذاشت عراق شکست بخوره اونم با اون همه تجهیزات جدید مقابل کشور تازه انقلاب کرده. اینا توهم زدن
  • جهان A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    10 1
    من مطمعن هستم هم آمریکا هم اسرائیل مانند ابتدای جنگ ایران وعراق که اسرائیل اهداف هسته ای عراق رو نابود کرد هیچ وقت دنبال رو عرب ها نبوده ونیستند .اونها خودشون خوب میدونن که مردم ایران با ملت های عرب زمین تا آسمان چه از نظر فرهنگی وچه دانش سیاسی فرق دارند.وهمیشه به ملت ما احترام میگذارند.این را همه میدانند.مخصوصا عربها .حالا دست وپا زدنشان از سوزش این موضوع است
  • حمید A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    20 1
    اگه جرات داشتین و مرد بودین حداقل از هم نژاد خدوتون ینی مسلمونای غزه حمایت می کردین.
  • علی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    9 8
    این حرف ها رو می زنند که منطقه همیشه توی اختلاف باشه و هم اسلحه بفروشند و هم پایگاه داشته باشند. اگر قرار بود متن سخنرانی هاشون و نقشه ها شونو به این راحتی فاش کنند سازمانی مثل سیا با این تشکیلات عریض و طویل و بودجه میلیاردی رو می خواستن چیکار ؟
  • بی نام DE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    33 2
    این اعراب همیشه به کشور زیبا و پهناور ایران چشم طمع داشته اند. کشور چهار فصل با موقعیت جغرافیایی عالی. ملک عبدلا هم صدام رو یادش رفته. یکی بهش بگه ایرانی ها از نسل آرش اند. ایران رو تو خوابت هم نمی تونی تصور کنی.
  • مسعود EU ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    24 2
    چقدر دوست دارم نابودي عربستان رو ببينم...اينقدر که عربستان به ما ظلم کرده امريکا نکرده...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    28 3
    میدونم که منظور دوستان از عرب به اعراب اونور خلیج فارس والبته پادشاهان وساستمداراشون بر میگرده نه تمامی اعراب پس امیدوارم در این زمینه کسی دلگیر نشه
  • ايراني IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    42 1
    حالا هي پاشين برين پولاتونو بريزين نو جيب عرباي عربستان
  • جلال A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    10 14
    این سیاست جدید استعماره راه انداختن جنگ و درگیری بین شیعه و سنی و در نهایت درگیری بین ایران و عربستان تا یک دهه دیگه نفت اغلب کشورها تمام می شه و عربستان ایران و عراق بعنوان بزرگترین دارنده نفت و گاز مورد توجه ویژه قرار می گیرند . عراق که داره تجزیه می شه و می مونه عربستان و ایران که برای این دو کشور هم خوابهای شومی دیده شده امیدوارم با درایت حاکمان ایران از این برهه خطر ناک هم سلامت عبور کنه و بازیچه دست استعمار نشه
  • علی A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    12 27
    هر حرفی که بین عرب و ایرانی بخواد تفرقه بندازه توطئه ی غربیه به این فکر کنین که بیشترمنابع انرژی دنیا دست مسلمان هاست اگر مسلمین متحد باشن میتونن غرب رو به زانو دربیارن.
    • وحيد IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
      3 1
      بيا آقا فرضا متحد شديم اون وقت غير نفت و گاز عربا و ما چي داريم هيچي حالا غرب چي داره اولا در انگليس درياي شمال و نروژ و روسيه نفت و گاز وجود داره همين طور تو كانادا و آمريكا و حوزه ي درياي كاراييب و نيجريه وراي اين حرفا قبل از بوجود امدن كشوري بنام آمريكا عربها دوست نداشتند سر به تن ايراني باشه خون ايراني رو با هر كيش و مسلكي مباح مي دونند بهتره يه سرچي تو همين اينترنت بكني ببيني همين تكفيريها چه بلاي سر شيعه ها ميارند ما با عربها مشكا بنيادي داريم كه ربطي به آنريكا و انگليس نداره ولي اين به معني جنگ با اونا نيست بايد در صلح در كنار هم زندگي كنيم با همه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    22 2
    دوساله اسمم واسه زیارت خانه خدا دراومده باخودم عهد کردم تا زمانی که این خانواده نحس کلیددار کعبه هستن نخواهم رفت چون با پولهای ما گروهکهای تروریستی پرورش میدن وبه جون مسلمانان مظلوم میندازن
  • ashkan A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    23 17
    هر کسی که قدرت آمریکا را دست کم گرفت از آلمان نازی تا ژاپن و شوروی با مجازات تاریخ روبه رو شد. اینو واقعا خوب اومد
    • صادقی A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
      6 1
      طفلک ژاپن چه گناهی کرده بود که با حملات وحشیانه آمریکا روبرو شد؟؟ همینطور ویتنام چهره سیاست آمریکا همیشه پلید بوده و هست اینها همشون سر و ته یه کرباسند، فقط روششون با هم فرق می کنه
  • سمنانی A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    22 13
    عرب ها عددی نیستند برای فارس ها و ایرانیها
  • بی نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    8 26
    ایران پایه گذار نظام تحول انقلاب اسلامیه....پیشرویش رو میبینید....نمیتونن از پس کشورهایی بربیان که خیلی خیلی ضعیف هستند......حالا چه برسه ایرااااااااااااااانتوان ایران روز به روز با پیروزی هم پیاننانش قویو قوی تر میشه......البته هرچقدر علمو تبلیغات و روشن سازی سیاسی بیشتری بشه اتحاد با ایران بیشترو بیشترو بیشتر میشه ایران قدرت جهانی خواهد شد
  • فریبرز کلهری IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    4 2
    همیشه بچه ها در کنار پدرشان احساس قدرت میکنند عربستان هم در کنار وزیر دفاع امریکا بوده ولی یادش نبوده هنوز خیلی گوچکتر از حرفهاست ایران خوشبختانه از نظر نظامی بسیار قوی است و عربستان کار یک روز نیروهای ایرانی است
  • منصور نوين IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    1 2
    اين قسمت يعني چي: وی ادامه داد که به دلیل مواضع پادشاه عربستان سعودی، عصبانی شدم و به او جواب دادم: تا هنگامی که ایران جنگی علیه آمریکا یا هم پیمانانش آغاز نکند آمریکا به این کشور حمله نخواهد کرد. در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بدون وجود شرایط لازم، جنگی را علیه ایران آغاز کند از سمتش برکنار خواهد شد به ویژه که رئیس جمهور جورج بوش پسر، در سال 2003 آمریکا را درگیر جنگ عراق کرده بود. از سمتش بركنار ميشود؟ كي بركنارش ميكنه؟
  • طه A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    1 3
    چرا فقط وفقط در کتاب خاطرات و در وقتی به درد هیچی نمی خورد لب به چنین سخنانی می گشایند اگر واقعا دوستدار صلح و آشتی هستند چرا در همان زمان و در مصاحبه پس از دیدارش با دست نشانده سعودی چنین ابراز نظر نمی کردند و ما را از شائبه ها نسبت به خودشان راحت نمی کردند، واقعا نیرنگ بازید با یک تیر نه دو نشان بلکه چندها نشان را می گیرید ، شما اسیر دست صهیونیستها هستید وخواهید بود ونمی توانید بدون اجازه آنها حتی دست به غذا برید برای چه کسی خاطره تعریف می کنید بی چاره های درمانده به خدا قسم وضعیت مردم غیور غزه خیلی بهتر از شما است چرا که آنها این جرات را دارند که به صهیونیستها نه بگویند اما شما پیش وپس هر قراری باید صهیونیستها را در جریان بگذارید تا این که لابی صهیونیستی پولش را از سر شما کم نکند.
  • سید IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    3 1
    ههههههههه عربستان عرضه ی این کارارو نداره
  • سینا IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    2 0
    چه غلطا