در انتخابات آینده اتاق بازرگانی ایران مخمد رضا بهزادیان چهره شناخته شده بخش خصوصی به میدان رقابت اتاق باز می گردد.

فریده عنایتی: زمان زیادی تا انتخابات اتاق ایران باقی مانده است. اما فعالان بخش خصوصی از هم اکنون رایزنی ها و فعالیت هایشان برای انتخابات آینده تعیین رئیس اتاق ایران کلید زده اند. انتخابات اتاق ایران طی تمامی سال های گذشته با حواشی بسیاری مانند دخالت های دولتی یا مصلحت های داخلی پارلمان بخش خصوصی گره خورده بود ولی به نظر می رسد در انتخابات آینده فضای اتاق ایران قدری تغییر کند. محمدرضا بهزادیان رئیس اسبق اتاق تهران و احتمالا سرشناس ترین کاندیدای تمامی دوره های انتخابات اتاق ایران، این بار در دولت تدبیر و امید بدون موانع گذشته قدم به انتخابات می گذارد. حضور او قطعا با حواشی همراه خواهد بود. گفت و گوی کوتاه با بهزادیان مروری است براتفاقاتی که احتمالا بزودی رخ می دهد.

امسال زمان برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی است. به نظر شما تغییری در اتاق رخ می دهد؟

قطعا انتخابات ریاست جمهوری دریچه امیدی را برای آحاد مردم ایران و فعالان بخش خصوصی که نخبگان بخش اقتصادی کشور هستند، باز کرد. من فکر نمی کنم که وزرا و دست اندرکاران دولت معجزه ای انجام دادند تا تورم کم شد. به عشق رای ای که مردم به رییس جمهوری دادند و امیدی که در ذهن آنها ایجاد و فضای هم دلی و کاری که ایجاد شد، فعالان اقتصادی کار کردند و حالا تاثیرش هم دیده می شود. پس بنابراین انتخابات ریاست جمهوری حتما اثر بخش بوده است. اما انتخابات اسفند سال آینده اتاق بازرگانی، حتما انتخاباتی است از نوع انتخابات سال 1382 که در دولت آقای خاتمی اتفاق افتاد. یعنی دیگر انتخاباتی نخواهد بود که نهادهای خاص جلوی ورود افرادی که می خواهند در داخل نهاد بخش خصوصی انتخاب شوند و خدمت کنند را بگیرند. من خیلی به مصداق نمی پردازم ولی نهادهای خاصی در انتخابات سال 1389 مانع ورود بعضی از روسای اتاق بازرگانی شدند و بعضی از آنها در لحظه آخر توانستند بیایند حالا هم نفرات اول آن مجموعه را تشکیل می دهند. اما حالا حتما فضا در دولت روحانی باز است. همه می توانند بیایند از استعدادهایشان حرف بزند تا مردم هم این فرصت را بدست آورند که انتخاب درستی از نمایندگانشان در اتاق بازرگانی داشته باشند. به جبین دولت آقای روحانی می توان دید که مسئولیت انتخاباتی سالم در اتاق بازرگانی را بر عهده بگیرد.

احتمالا امسال شما هم دیگر در انتخابات اتاق بازرگانی هستید؟

همان ظور که در خاطره اعضاء اتاق بازرگانی است در انتخابات اسفند ماه سال 1385 که من به عنوان نامزد انتخابات مطرح شده بودم علیرغم اینکه در سال 1384 در دولت احمدی نژاد با بی  مهری از ریاست اتاق تهران اخراج شده بودم سپس با تلاش روسای اتاق تهران و ایران جلوی بازگشت من گرفته شده بود و کارت من باطل شد و عملاً از اتاق اخراج شدم و دنبال بهانه ای بودند که من هرگز به اتاق برنگردم. اعضای اتاق بالاتریت رأی را در تهران و ایران به من دادند هرچند که در ادامه از تمکین رأی اعضاء سرباز زدند. با پیگیری هایی که در هشت سال در شورای عالی نظارت و دستگاه قضایی به انجام رسید، مشخص شد که همه داستان هایی که علیه من درست شد به رای کمیته حقوقی منتخب شورای عالی نظارت تماما خلاف قانون و آئین نامه بوده، فقط برای از صحنه به در کردن رقیب. چون این رقیب قدر آقایان را متوحش و متشنج می کند من وظیفه دارم که حضور پیدا کنم و دوباره انتخابات پر شور داشته باشیم و بخش خصوصی توجه کند که سیاست حذف همیشگی نمی تواند باشد.

فعالیت اتاق بازرگانی ایران در دولت نهم و دهم را چطور ارزیابی می کنید؟

اتاق بازرگانی بر خلاف ژستی که بعد ها گرفته شد، در خدمت دولت بود. در حالی که طبق همان گفته احمدی نژاد، زمانی که آخرین میخ به تابوت سرمایه داری زده می شد، حتی صدای ناله ای هم از مدیران اتاق بازرگانی شنیده نشد. میخی که به تابوت مجموعه ای کوبیده می شد که آنها خودشان را سردمدار و رییس آن می دانستند. تا آن دولت در مسند قدرت بود، توجیه گر تصمیمات بودند و حتی خیلی فریاد بخش خصوصی را منعکس نمی کردند و جلوگیری از اظهار نظر هیئت نمایندگان می کردند. از راه اندازی یک اتاق باز و شفاف هم خبری نبود و به هر دلیل هم طفره می رفتند. اتاقی که بیش از 30 هزار نفر عضو دارد و قانونش برای این نوشته شده که به اعضایش سرویس دهد و باعث رونق کسب و کار و سود بیشتر آنها شود، در هفت سال گذشته عملاً فقط سرویس دهنده به اعضای هیات نمایندگان خود بوده و حداکثر مشکلات همان افرادی را که دور هم می نشستند را حل می کرده است. در حالی که در این سال های گذشته، فعالیت در بخش، صنعت و معدن جرات و جسارت زیادی می خواسته است. پرداخت انتهای ماه حقوق تعدادی کارمند و کارگر از سوی کارفرما در شرایط رکود کار بسیار سختی است، جسارت می خواهد.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آمدم از هند اومدم با ماشین بنز آمدم A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    6 4
    جنجالیه جنجالی، این که هنوز نیومده شروع کرد :