۳ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۳:۴۶
خوش‌اقبال‌ترین حیوان کشتی نوح چه بود؟

با توجه به آنکه پس از طوفان نوح از هر حیوان تنها دو نمونه روی زمین باقی مانده بود، آنها چگونه از خطر انقراض ناشی از مشکل درون همسری نجات پیدا کردند و سالم باقی ماندند؟

محمود حاج‌زمان: این هفته فیلم سینمایی جنجالی «نوح» (Noah) به کارگردانی دارن آرونوفسکی و با بازی راسل کرو در سینماهای آمریکا اکران شد؛ فیلمی که تصویرگر ماجرای معروف طوفان نوح است و در آن جمعیتی بی‌شمار از حیوانات سوار بر کشتی چوبی می‌شوند تا از آخرالزمانی پر آب نجات پیدا کنند. اما اکران یک فیلم سینمایی که بیانگر ماجرایی تاریخی است، چه ارتباطی با سرویس علمی دارد؟

زمانی‌که جمعیت حیوانی شدیدا دچار کاهش می‌شود، این خطر وجود دارد که حیوان به زادآوری در میان هم‌نژادها یا اصطلاحا «درون همسری» (Inbreeding) دچار شود. از آنجایی‌که طی طوفان نوح تمام موجودات زنده کره زمین به غیر مسافران کشتی نابود شدند، در اوایل ازدیاد جمعیت مجدد آنها، تنها امکان جفت‌گیری از میان خویشاوندان وجود داشت. ازدواج درون خویشاوندی باعث می‌شود احتمال انتقال دو ژن جهش یافته معیوب در فرزندانی که به دنیا می‌آیند افزایش یابد: یک ژن معیوب از سمت مادر و یک ژن معیوب از سمت پدر باعث می‌شود هیچ نسخه جایگزینی برای خلق ترکیب سالم وجود نداشته باشد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که خوش شانس‌ترین مسافر کشتی نوح کدام حیوان بوده است؟ حیوانی که با توجه به اجبار درون همسری پس از طوفان، از بیشترین اقبال برای سالم ماندن برخوردار بوده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که گونه‌های حیوانی از نظر تنوع ژنتیک تفاوت گسترده‌ای دارند. برای مثال، تنوع ژنتیک مگس میوه 10 برابر بیشتر از تنوع ژنتیک انسان است. تنوع ژنتیکی گونه‌های کرم‌های منفرد (نماتدها) 100 برابر بیشتر است. بنابراین بعید نیست که مسافر خوش اقبال ما یکی از همین گونه‌های مختلف کرم بوده باشد.

کشتی نوح

تنوع ژنتیکی یا سرعت زادآوری؟
برای آنکه بدانیم کدام حیوان از بهترین شانس برای در امان ماندن از مشکل درون همسری پس از بروز چنین کاهش جمعیتی شدیدی برخوردار بوده، سایت پاپ‌ساینس به سراغ برایان چارلزورث رفته است؛ زیست‌شناس فرگشتی دانشگاه ادینبورگ انگلستان که سمت سرپرست ویراستاران مجله زیست شناسی Biology Letters را بر عهده دارد.

در کمال تعجب، مهم‌ترین نکته‌ای که برای موفقیت جمعیت‌آوری باید به دنبال آن بود ژنتیک نیست؛ بلکه این مساله است که سرعت زادآوری گونه جانوری چقدر است. به گفته چارلزورث، زیست‌شناسان این دانش را بر اساس مطالعاتی به دست آورده‌اند که در خصوص شانس زنده ماندن حیواناتی که به جزایر دور افتاده پا می گذارند انجام شده است. به گفته چارلزورث، موفقیت این جانوران بر اساس توانایی آنها در سرعت تکثیر و زیاد شدن تعیین می‌شود؛ پیش از آنکه به دلیل تعداد اندک جمعیت‌شان یا ناتوانی فردی در زادآوری منقرض شوند.

در حقیقت زیست‌شناسان عقیده دارند تا زمانی‌که گونه‌ای با سرعت کافی زادآوری کند، حتی وقوع رخدادی مانند طوفان نوح باعث نمی‌شود تنوع طبیعی جانور چندان از بین برود. چارلزورث می‌گوید: «اگر جمعیت بی‌درنگ گسترش یابد، گلوگاه ایجاد شده در اثر وجود تنها دو قطعه از یک گونه جانوری چندان تنوع زیستی را از میان نمی‌برد. حتی در این صورت، چیزی در حدود یک چهارم تغییرپذیری که قبلا وجود داشته باقی می‌ماند.» محاسبات دقیق مربوط به این مساله در کتاب «ژنتیک گونه‌های مهاجر» آمده است؛ کتابی که چارلزورث در سال 1965 / 1344 آن را منتشر کرده است.

از طرف دیگر، گونه‌هایی که تعداد جمعیت آنها برای مدت زمانی طولانی پایین باقی می‌ماند، در معرض خطر درون همسری و انقراض قرار دارند. این حقیقت همان‌قدر که برای جانورانی مانند مگس‌ها و موش‌ها خوشایند است، برای جانورانی مانند فیل‌ها خبر ناگواری به شمار می‌رود.

علت آنکه فرزندآوری بیشتر در مقایسه با تنوع ژنتیکی ذاتی اهمیت بیشتری دارد این است که حتی حیواناتی با تنوع ژنتیکی پایین عموما از تغییرپذیری کافی برای تحمل محیط‌زیست جدید برخوردارند. چارلزورث توضیح می‌دهد که انسان‌ها حداقل از نظر ژنتیک تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. با این وجود، حداقل طی 10 هزار سال گذشته جمعیت‌های مختلف به گونه‌ای فرگشت یافته‌اند که بر اساس نیازهای خود، قابلیت هضم محصولات لبنی یا مقاومت در برابر عفونت مالاریا را داشته باشند. چارلزورث می‌گوید: «از نظر من مدرک واقعا متقاعد کننده‌ای وجود ندارد که بتوان گفت فلان موجود زنده تنوع ژنتیکی پایینی دارد و بنابراین محکوم به فناست. اگر چنین باشد، آینده تاریکی در انتظار بشریت خواهد بود.»

توانایی زیست شناسان در اختصاص عددی مشخص به تنوع زیستی گونه‌های مختلف مدیون فناوری‌های توالی‌یابی ژنتیکی است که تنها طی دهه گذشته حاصل شده است. یکی از پیامدهای جالب توجه دستیابی به چنین دانشی این است که با بررسی اینکه افراد مختلف یک گونه تا چه اندازه از نظر ژنتیکی تفاوت دارند، زیست‌شناسان قادرند مدارکی از کاهش ناگهانی اندازه جمعیت آنها در گذشته به دست آورند.

بنابراین، حادثه‌ای مانند طوفان نوح باید نشان خود را روی دی.ان.ای بیشتر موجودات گذاشته باشد و این بدان معنی است که با یافتن نشانه‌های آن می‎توان تاریخ دقیق این واقعه را تعیین کرد. مطالعات دانشمندان تاکنون مشخص کرده که چنین تنگنایی، حداقل در گذشته نزدیک وجود نداشته و زمان وقوع طوفان نوح قطعا چیزی بیش از چند هزار سالی است که در کتب عهد عتیق به آن اشاره شده است. 

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    تا الان بيش از 5000 نوع مختلف مورچه شناسايي شده است چگونه نوح توانسته تمام آنها را شناسايي و از هر كدام يك جفت انتخاب كند؟! حالا مورچه يك قلم است بقيه موجودات بماند.
    • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      واقعا هم جای سوال هست!!!
    • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      طوفان نوح در همه پهنه کره زمین نبوده است و در یک ناحیه محدود جغرافیایی بوده است.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      86 20
      جناب بینام سوم منظور کتابهای قدیمی این نبوده طوفان نوح در منطقه خاص بوجود اومده بلکه در اون دوران زمین رو فقط اطراف خاورمیانه بخشهایی از اسیا اروپا و شمال افریقا میدونستند یعنی خیلی کوچکتر از حد واقعی
    • محمد جواد IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      شما به کار خدا ایراد می گیرید ؟چطور شد چطور شد ما نداریم ؟ هرچه خداوند صلاح بداند همانطور هست در ضمن یکی از صفات عدل وتدبیر است ؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      77 21
      من نمی فهمم چرا روی زمین این همه تنوع نژاد و زبان داریم در حالی که می گن همه ما فرزندان ادم و حوا هستیم!!!!!!!!!!!!! آخه چه جوری میشه؟؟؟!!!! اگر طوفان نوح سراسری بوده در کل کره زمین کلی سوال دیگه پیش میاد .چه جوری بعد طوفان آدمها در زمین پخش شدن؟؟ یه دفعه زبونشون عوض شد؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      16 16
      بی نام چهارم اونا زمین رو فقط اطراف خاورمیانه بخشهایی از اسیا اروپا و شمال افریقا میدونستند .ولی در واقع اون زمان هم زمین به همین وسعت و بزرگی امروز بوده .
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    خیلی جالبه که به فکر درون آمیزی شده اید. چرا بحث ادم و حوا و ازدواج فامیلی و فرزندانش را تحلیل نکردید؟
  • مهدی A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    کاش مگس رو نمیآورد :))
    • بی نام FI ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      127 1
      مگس خودش اومد.
    • بی نام EU ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      58 6
      چرا سوسک رو نمیگی با اون هیبت چندش اورش!!
    • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      49 3
      مگش و پسه رو هوا بودند دیگه خفه نشدن! ماهی ها هم همینطوری
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    65 5
    آخرش چند هزار سال پیش؟
    • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
      1 1
      اگر قبول کنیم دانشمندان اخرین عصر یخبندان را درست گفته باشن یعنی 15 هزار سال پیش و با توجه به اینکه فاصله حضرت ادم تا نوح علیه السلام ده نسل بوده و عمر ادم و اون زمان هم طولانی و با توجه به سایر شواهد و قراین به نظر می رسد طوفان نوح در منطقه خاورمیانه در جایی حد فاصل غرب زاگرس تا کنعان و شام فلسطین و سوریه امروزی بین 6 تا 12 هزار سال پیش رخ داده باشد یعنی 4 هزار تا ده هزار سال قبل از میلاد مسیح علیه السلام باید دید فرض اولیه یعنی اخرین عصر یخبندان چقدر درست بوده ولی حداکثر سالی که من دیدم 20 هزار سال پیش بود که شاید خیلی منطقی نباشه
  • کاشفی KZ ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    41 98
    البته به نظر من قابل بحث است که قرآن فرموده "من کل زوجین اثنین" و نگفته "من کل زوج اثنین". که این یعنی چهار تا یا دو تا. اگر چهار تا باشه مشکل ازدواج به قول شما درون همسری هم پیش نمی آد
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
      8 4
      حرف جالبي است اما شما توجه داريد كه در آن موقع از هر نوع حيوان 4 تا ميشود و نه دوتا و اين يعني جاي بيشتر و غذاي بيشتر. مگر آنگه تعداد گونه ها را كمتر كنيم
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    الکیه
    • بی نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      په نه په!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    امیدوارم این نظر من درج بشه فکر نکنم بی ربط به موضوع که شما گفتید باشه باشه خوبه اعتقادات بازیگران فیلم نوح رو هم می نوشتید راسل کرو یک باپتیست هست فرقه ای مسیحی که زیاد به اعمال مذهبی اهمیتی نمیده اقای ارونوفسکی هم به قول خودش یک ملحد هست انتونی هاپکینز هم یک ندانم گرای مسیحی هست لوگان لرمن و جنیفر کانلی هم یهودی اند اگرچه اون چیزی که معلوم هست لیبرال باشند اما واتسون هم روح باور هست و اعتقاد به مذهب خاصی نداره ببینید در فیلم نوح اعتقاد مذهبی بازیگران خیلی ضعیف هست خیلی عجیب هست !
    • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      4 21
      ببخشید اینجا نظرمو گذاشتم میخواستم تو سوریس فرهنگ بنویسم اینجا نوشتم
    • بی نام A1 ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      کی میخواهید یاد بگیرید ایمان بقیه رو قضاوت نکنید شمایی که این کامنت رو گذاشتنی. مثلا الان از این هنرپیشه هایی که گفتی بی ایمانن پیش خدا عزیزتری؟ خدا فقط خودش از دل بنده هاش آگاهه و اونه که مارو قضاوت میکنه .بعدشم الان یه بحث علمی مطرح شده بود چه ربطی به ایمان هنر پیشه ها داشت؟
    • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      17 5
      جناب بینام من معذرت میخوام گفتم که فکر کردم اینجا سرویس فرهنگه
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      15 45
      کاربر گرامی بحث این مسخره کردن اعتقادات دیگران نیست منظور این کامنت ضعف اعتقادات مذهبی در دوره اخیر در جهان و به خصوص در غرب هست ( حتی در ایران خودمان) که درست به خاطر همین پیشرفتهای علمی به وجود امده
    • بی نام GB ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      8 2
      بی نام آخری الان خودت با چی این نظرو این جا گذاشتی؟مگه نه این که ایجاد این امکان به دلیل پیشرفت علم بوده؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    12 27
    عالی بود!ممنون
  • حسینی میقان IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    149 8
    لجوج ترین هم الاغ بود که ابتدا سوار کشتی نمیشد.
    • جيگر IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      108 2
      جيييييگرم...جيييييگرم...جييييييگرم
  • حمید EU ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    آقا بیخیال تو سال 2014 هستیما
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    159 2
    ماهی. چون اگر سوار کشتی نمی شد غرق می شد.
  • مرتضی جعفری پور A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    94 7
    البته انزمان دنیا را فقط اطراف خود میدانستند
    • بی نام A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      7 10
      این حرف شما تنها یک حدس است چون سند داریم زمانی که یونانیان زمین رو تخت تصور می کردند در ایران شعاع زمین رو اندازه می گرفتند.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    147 9
    با توجه به اینکه اولین انسانها آدم و حوا بودن پس بین فرزندان اونها ازدواج درون همسری صورت گرفته؟؟!! اگه گرفته پس چرا نسل بشر دچار مشکل ژنتیکی نشده؟؟!!
    • راهي A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      چون كه اونها با فرشته ها ازدواج كردن نه با خواهر وبرادرهاي خود ودعواي هابي وقابيل سر همين بود كه چرا فرشته ي اون زيبا تر از ديگري بود
  • قلی A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    89 10
    نقی ناهار نخردیم...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ساسان - تهران A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    55 31
    مهم من مطالعات زیادی کردم . طوفان نوح حدودا 11 هزار سال پیش رخ داد. ( بر اساس مطالعات زمین شناسی ) تاریخ تورات عدد دیگری است بین 6 تا 9 هزار سال که نمیتواند درست باشد. اصل طوفان درست و شواهدی بر آن وجود دارد اما وسعت طوفان جدا زیر سوال است . در قرآن هیچ اشاره ای به جهانی بودن نشده و بنظر میرسد طوفان شامل عراق و سوریه و ترکیه بوده است. ( تازه به اندازه کافی آب در جهان نیست که بتواند کل زمین را بپوشاند). اما در انجیل و تورات گفته شده که جهانی بوده. و حیات کل زمین تغییر کرده . این قضیه یکی از بزرگرین سوالات تاریخ است و خواهد بود. در ضمن بشر در زمان نوح فقط در خاومیانه نبوده و در افریقا و ایران و ... دیگر نیز زندگی میکرد
    • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      6 37
      نوح حدود 5هزار سال پیش بوده. به ویکیپدیا مراجعه کن
    • بی نام A1 ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      19 7
      تمام مدارك زمين شناسي طوفان را 11 هزار سال پيش ميگويند و عدد 5000 مربوط به تورات است كه صحت ندارد اصولا تاريخ نگاري تورات خطا زياد دارد در مورد حضرت موسي نيز عدد تاريخ تورات و تاريخ نگاري مصريان باستان با هم فرق دارد
    • از ماکو A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      6 28
      داخل محدوده ترکیه امروزی بوده و کشتی هم روی ارارات فرود امده گروهی از کوهنوردان سالها پیش بقایای کشتی را دیده بودند
  • بی نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    52 10
    نقی ... ن ن ن ن ن ن ق ق ق ق ق ق ی ی ی ی ... دروغ میگه !
  • علی A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    20 3
    فکر کنم شغال بود........
  • بی نام A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    خدا خودش بلده چکار کنه که نسل منقرض نشه و مشکل ژنتیکی پیش نیاد! خالق اونه نه من وشما...
  • ایرانی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    6 5
    ا وا!
    • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      2 5
      به علامت تعجب نگاهی بنداز
  • شهاب A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    27 7
    در قرآن اشاره ای دال بر جهانی بودن طوفان نوح نشده
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    19 12
    سلام نویسنده مقاله اگر کمی در تاریخ و وقایع آن زمان و احتمالات سیر میکرد قطعا این موضوع را یادآوری مینمود که به گفته اکثر محققان اتفاقات مربوط به نوح سلام الله علیه مربوط به منطقه ای است که در حال حاضر قسمتی از ترکیه امروزی میباشد واقع شده است و قوم خود نوح را شامل گردیده است
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    40 26
    کی گفته توفان نوح تمام زمین را دربر گرفته؟! تورات؟ انجیل یا قرآن؟! قرآن که همچین چیزی نگفته. اساسا قرآن این رو بلایی برای قوم نوح معرفی کرده مثل بلایی که سر قوم ثمود و عاد و سوریه و افغانستان و عراق و ... آمد. میگن آب ریخت رو مورچه گفت دنیا رو آب برد! نوح چند تا حیون که بعدا بدردش م یخورن ورداشته با همراهاش سوار کشتی شدن تا از بلای خدا در امان باشند نه تمام دنیا نابود شده و ژن و تنوع ژنی و .... چرند و پرند دهخدا والله بهتره!
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    52 12
    احتمالا قضيه نوح يك مساله منطقه اي و محدود بوده و جانوران محدود اون نقطه خاص از زمين رو شامل مي شده، وگرنه حيواناتي مثل كانگورو و گيبون و بزمجه و جگوار و تنبل و مرغ مگس سان و مگس تسه تسه و غيره رو كه نميتونسته سوار كرده باشه!
  • امین A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    13 11
    جناب راهی این هم که نمیشه ماهم از نسل انسان باشیم هم فرشته این بحث خیلی پیچیده است مثلا حیوان سقولایزه ! را یکی ازهمراهان حضرت نوح خورد دیگر این حیوان را درزمین مشاهده نمیکنیم نسلش درهمان کشتی منقرض شد
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    واقعا عقلم خوب چیزیه. بابا بزرگ بشید دیگه. یکم به عقل و منطق خودتون مراجعه کنید. اینجا که نمیشه جمله کلیشه ای " عقل ما انسان ها محدود است " رو باز بهونه کرد. خودتون یکم فکر کنید از صدها هزار نوع جک و جونور حتی توی یه منطقه کوچیک چطوری میشه همشنو پیدا کرد و انتقال داد.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      10 20
      به اراده خدا نکنه شک داری؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
      4 12
      لازم نبوده که همه جمع شن فقط اونایی که در برابر سیل آسیب پذیر بودن مثل حیوان ها و برخی پرندگان بزرگ رو جمع کرده باشند کافیه. تازه اونم در حد موجودانی که در منطقه ی مورد نظر بوده.
  • حمید سون A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    26 2
    کاش پشه رو نمی آورد
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    30 9
    بدون شك طوفان نوح چيزي شبيه سونامي هاي كنوني ( از نوع سونامي هاي قدرتمند ) بوده منتهي در آن زمان به دليل كمبود اطلاعات علمي و محدود بودن دانش بشري آن منطقه كه طوفان در آن ايجاد شده كل جهان فرض شده چون مردم آن منطقه اطلاعاتي از زندگي و تمدن در ساير مناطق نداشتند.
  • امیر A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    21 6
    دایناسورها هم تو کشتی بودن؟
    • یک شهروند IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      19 2
      امیر دلبندم!!! دایناسورها موقعی روی زمین بودن که هیچ انسانی وجود نداشته بعد از انقراض آنها تازه انسان بوجود اومده...
  • میهمان A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    55 2
    خوش اقبالترین همون ماقلیاژوراتو بود که توسط یکی از یاران حضرت نوح که گرسنه اش بوده کباب و خورده میشه... واسه همین شما الان نمی دونین ماقلیاژوراتو چیه! والا...کلا منقرض شد راحت شد از دست آدمآ ;-)
  • مسعود IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    11 24
    در قران امده خداوند در هر زمان موجوداتي يا خلقي را نابود كرده و خلقتي جديد انجام ميدهد بنابراين براي ان زمان براي ان عده از پيراوان نوح همين تعداد موجودات كافي بوده تا انها دين باوري خود را از دست ندهند اكنون من حشرات وافتهايي را مشاهده كردم كه برايم تعجب اور بوده كه قبلا وجود نداشتند و خودم شاهد وناظر افات جديد بوده وبه اين موضوع خلقت گونه هاي جديد اعتقاد ر دارم چون دستم در كار كشاورزي هم هست والله اعلم
  • جیگرم IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    23 4
    من نمی فهمممم.نمی فهممممممممممممم.نمی فهمممممممممممممممممممممممم
  • بی نام A1 ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    22 2
    حیوانات درنده هر کدام یک اطاقک مخصوص برای خود میخوان که با محاسبه سر انگشتی اندازه کشتی نوح باید خیلی بزرگ باشه و........
    • ساسان تهران A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
      6 25
      بر اساس اسناد تاريخي كشتي بسيار بزرگ بوده و داراي چندين طبقه و احتمالا خداوند نيز حيوانات كشتي را به خواب فروبرده است براي چند روز . مشكل اصلي در ابعاد وسعت طوفان است كه معلوم نيست فقط شامل عراق و اطراف آن بوده و يا بيشتر . در ضمن طوفان 11 هزار سال پيش رخ داده و از ان موقع به بعد در سير تكامل خيلي از جانداران جديد اضافه شدند و در كشتي همه موجودات نبودند
  • عباس IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    11 6
    سلام ،احتمالا طوفان نوح در یک منطقه محدود(احتمالا بخشی از سرزمین عراق) وبرای یک جمعیت انسانی محدود که شامل طایفه نوح یا همشهری های نوح که نوح به آنان دسترسی داشته وپیام خداوند را به آنان بلاغ می کرده اتفاق افتاده است وحیواناتی که توسط نوح جمع آوری شده حیواناتی بوده که مردم آن منطقه نگهداری می کرده اندیا در آن منطقه وجود داشته است وگرنه اگر طوفان در کل کره زمین اتفاق افتاده باشد(بدلیل عدم حضور همه نژادها در یک منطقه )تمام انسانها باید یک شکل واز یک نژاد باشند.همچنین برای سوار کردن میلیونها گونه حیوانی باید یک کشتی به وسعت یک شهر درست می شد در حالیکه با توجه به تعاریف موجود از کشتی نوح اندازه آن از کشتی های امروزی کوچکتر بوده است.
  • حسین IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    20 3
    حالا شما این همه بحث حیوانات کردید یکم هم به گیاهان فکر کنید اونا رو که نیاورد ..... باید دنیایی عاری از سیب و...داشته باشیم نه !!!!!!!!!
  • بي نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    5 47
    دوستان اولا همون كسي كه قبل از طوفان حشرات و جانوران را خلق كرد بعد از طوفان هم ميتونسته.... ثانيا اونايي كه اينقدر به حشرات گير ميدن بعضي از حشرات خيلي راحت به وجود ميان مثلا دانه هاي برنج اگر جاي گرمي باشد يا حبوبات و خشكبار خودشون باعث بوجود آمدن حشرات ميشن ميگيد نه امتحان كنيد مثلا يه مقداري انجير يا گو جه خشك درون يك نايلون در بسته بگذاريد بعد از يك مدت نتيجه رو ببينيد...
    • ممد IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      18 1
      دوست عزیز بهتره به کتاب زیست سال اول دبیرستان یه نگاهی بکنی اونجا هم میگه اول فکر میکردن که موش ها از ترکیب چندتا گندم و چند تا لباس کثیف که مدتی بمونه به وجود میاد و فکر میکردن پشه ها هم از گوشت فاسد به وجود میان اما بعداً فهمیدن اشتباه کردن همیشه کنترل نکردن دقیق آزمایش منجر به عمری نادانی میشه پس به نظر من زمان میتونه همه چیز رو مشخص کنه
    • بی نام GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
      12 3
      من موقعی که این مطلبو تو زیست اول خوندم فکر نمیکردم هنوز هم خلق الساعه طرفدار داشته باشه اما انگار...
    • حمیدرضا IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
      6 1
      بی نام جان شما چند سالته عمو ؟؟؟
  • علی A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 25
    قوانین داخل کشتی نوح قوانین دنیایی نبوده بطوری که در حجم کم کشتی نوح حجم زیادی جا میشده است. مثل داستان غذاهایی که خوبان با معجزه می آوردند و مردم هرچه می خوردند تمام نمیشد. داستان ملا احمد نراقی و کیسه برنج برزخی پس اگر اندازه کشتی نوح مثلا یک ناو یا کوچکتر بوده باشد درون آن خیلی بزرگ و وسیع بوده است. طوفان نوح بر اساس قران فراگیر بوده است.آیة للعالمین تمام عالم حتی عالم اجنه را در بر میگرفت حتی شیطان بنا به حدیثی با کلک وارد کشتی نوح شد. اما اجنه به کوه قاف یا المپ پناه بردند. پسر نوح هم برای فرار از طوفان می خواست به کوه قاف برود که غرق شد کوه قاف نامرئی شده است و الان دیده نمی شود. طوفان نوح بسیار مهیب بوده است. موج های آن بنا به قرآن مانند کوه مثلا اورست بوده است
    • محمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
      22 1
      این نظر بیشتر به قصه های مادربزرگها شبیهه
  • منوچهر A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    11 0
    ممنون از مطلب بسیار ارزشمندی که گذاشتین دوستان گرامی مدلب علمی هست پای اوهام و تفاسیر شخصی رو وسط نکشین نتیجه رو مستقیم خود متن بیان کرده
  • رامین A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    12 1
    چرا برخی از حیواناتی که سوار کشتی شدند هم جنس گرا یا دو جنس گرا شدند؟
  • من A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    14 0
    یه روزی همه چیز معلوم میشه برعکس تفکر ما انسان ها، که خودمونو عالم و برتر از همه چیز می دونیم خیلی خلی چیزها از ذهن و فکر ما دور و هنوز انگار پرده ای روی ذهن ما هست ولی روزی حقیقت همه چیز آشکار می شه
  • صفدر RO ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    16 0
    این جکو جونورا یه شبه جمع آوری نشده که ، حتما سالها طول کشیده حالا فکر کن چقدر غذا با چه تنوعی لازم بوده ، چه تیمی لازم بوده واسه جمع آوری ، واسه نگهداری ، تامین مالی ، حقوق پرسنل ، ....... یه باغ وحش فسقلی داریم زیر هزینه هاش و... موندیم بابا حضرت نوح ، پیغمیر مدیریت بودی دمت گرم .
  • رکسانا A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 1
    کاش موش نمی آوردند تا امروز شاهد سیل موش در تهران نباشیم
  • زهره A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    12 0
    نظرات قشنگ بودند خوشم اومد.خیلی خوبه که همه نظراتشون می نویسند
  • بی نام A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 1
    امروزه ثابت شده شرایط محیطی سبب تغییر در بدن میشود و می تواند طی چند نسل سبب تغییر در ژنتیک و خصوصیات ژن اون افراد بشه و جهش های ژنی حتی مثلا در نواحی شمالی مثل سیبری یا قطبی یا گرینلند افراد کوتاه و دستان پشمالو و بدن پرمو دارند علت مقاومت در برابر سرما حتی ثابت شده امروزه ورزش ژنها را تغییر میدهد بیشتر ایرادات به طوفان نوح قابل پاسخه اون زمان بعد حضرت ادم جمعیت زمین زیاد نبوده
  • بی نام A1 ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    طیق تخمین های دقیق تر طوفان نوح بین 4 هزار تا 5 هزار سال قبل و باز هم دقیق تر 4200 سال قبل یا 22 قرن قبل از میلاد مسیح هم ذکر شده و خدا قطعا داناتر است
  • بی نام A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    در بعضى از روایات اسلامى آمده است که مدت چهل سال قبل از ظهور طوفان یک نوع بیمارى به زنان قوم نوح دست داد که دیگر از آنان بچه اى متولد نشد و این در واقع مقدمه اى براى مجازات و عذاب آنان بود.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 1
    طوفان نوح در حدود 13 هزار سال پيش رخ داده