۱ نفر
۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
حفاظت آبی داعش از اردوغان

هرچه در منطقه اوضاع و احوال امنیتی و معیشتی نابسامان بماند برای اردوغان و ترکیه فرصت مناسبی دست خواهد داد تا با تکمیل پروژه های سد سازی و نقض توافقات بین المللی در حوزه های آبخیزداری عرصه را بر مردم عراق و سوریه تنگ تر کند

سد ایلیسو بر روی رودخانه ی دجله و همجوار مرز سوریه و در منطقه ی حساس جنوب شرق آناتولی ، از جمله جدید ترین و مهمترین پروژه های نیروگاهی برق آبی در منطقه است.این سد بعد از بهره برداری توانایی تولید 1200 مگا وات برق را داراست که برای کشور در حال توسعه ی ترکیه بسیار حائز اهمیت است.گویا قرار است دولت جدید جناب اردوغان در منطقه ی آناتولی اقدام به احداث 22 سد و 19 نیروگاه برق آبی کند، و بیشترین ضرر از احداث این سد ها گریبان عراق و بعد تر سوریه را خواهد گرفت که در منطقه ی بالا دستی رودهای دجله و فرات قرار دارند.
از شرق تا غرب آسیا و حتی شمال آفریقا در معرض خشکسالی و یا بهتر بگوییم خشک اقلیمی قرار دارد و این هشداری است برای بروز جنگ های بالقوه ای که بین چین و هند بر سر رودخانه ی براهماپوترا و نیز بین اتیوپی و سودان و مصر بر سر رودخانه ی نیل و شاید بین ایران و افغانستان بر سر رود هیرمند ، اتفاق بیافتد!
آب نعمتی است که همه چیز به آن حیات یافته و جنگ بر سر آن درحقیقت جنگ بر سر زندگانی است و با جنگ هایی بر سر طلا و نفت و غیره تفاوت های آشکاری دارد.آنچه دانشمندان را متحیر ساخته است، اینست که ممکن است تا سال 2040 و بر اثر خشکسالی هایی که گویا ادامه دار است، آب رودخانه های دجله و فرات که در طول اعصار پدید آورندگان مهمی در فرهنگ و تمدن انسانی بودند (بین النهرین دیگر به دریا نرسد!
پس می توانیم نتیجه بگیریم یکی از علل عدم مشارکت ترکیه در جنگ با داعش و بسیاری از تصمیمات دولت به ظاهر اسلامی ترکیه در جهت تقویت این آدمکش ها برخاسته از حفظ کارهایی است که متعاقبا نتایج آن در آرامش منطقه بروز و ظهور خواهد داشت و مردمان عراق و سوریه قطعا پس از پیدا کردن ثبات برای زنده ماندن باید با معضلات بی آبی و ... مجددا روزهای خوش را با تیره روزی ها عوض کنند.
پیروی از معاهدات بین المللی در حوزه های آبی و محیط زیستی بیش از هر زمان دیگری درحال کمرنگ شدن است و معلوم نیست چرا کشورهای مختلف به فکر نابودی همسایگان خود افتاده اند و بیشتر این جای تاسف و البته تعجب دارد که چرا جوامع بشری و سازمانهای مربوط هیچ اقدام عملی و جدی در این موضوع از خود نشان می دهند.
این خطر کشور ما را نیز کاملا تهدید می کند چرا که بسیاری از رودهای دایمی و البته رودهای فصلی پر آب شرق ایران سرچشمه های برون مرزی دارند و اندک کار و کاسبی مردمان شرق نشین ما بی شک متصل به جریان آب در مسیر زندگی آنهاست.مرزهایی که امنیت فوق العاده مهمی برای کل کشور دارد. مرزهایی که عدم ثبات آن هم تخریب فرهنگی ( مثل نفوذ وهابیت و ... ) و هم تخریب اجتماعی ( تشدید نفوذ مواد مخدر ) را برای ملت ما به بار خواهد آورد.

آمار ارایه شده ترجمه شده از سایت

http://www.irdiplomacy.ir می باشد

attar@lamiraco.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    18 5
    خدا لعنت کنه این اردوغان مزدور را. که این فرد پست و خائن چطور آن چهره واقعی خود را نشان داد.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    6 12
    دمشون گرم
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    19 67
    درستشم همینه، رئیس دولت هر کشور باید فقط و فقط به فکر منافع ملی کشور و مردم خودش باشه. اردوغان کار خوبی میکنه داره از وضع موجود به نفع ترکیه استفاده میکنه. زنده باد اردوغان.
    • فرهاد A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
      19 4
      حرف ناحساب نزنید. اگه کشور خودتون هم جای سوریه بود از این حرفها میزدید؟ کی گفته باید همسایه هاتو نابود کنی تا خودت پیشرفت داشته باشی؟
    • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      6 4
      این یه تفکر اشتباه هست. آمریکا و اروپا با این تفکرشون خودشون رو بدبخت می کنن
    • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
      14 3
      زنده باد اردوغان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالت خوبه؟
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    5 3
    کلا تو ایران پدافند غیر عامل خیلی خیلی مهمه۰۰۰۰۰۰ البته اول از اون رحمت پروردگار