معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها درباره نقش این قوه در تامین احساس امنیت روانی جامعه، توضیح داد.

امید سلیمی بنی: هنوز اسیدپاشی های اصفهان، به نتیجه مشخصی نرسیده است. در همان روزهایی که خبر این اسیدپاشی ها رسانه ای شد، شایعات زیادی درباره اسیدپاشی های مشابه در شهرهای دیگر، دست به دست می شد و البته همگی هم کذب بود. 

سيد محسن حاجي‌باباييان، معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه در بازدید از غرفه گروه رسانه ای خبر و در گفتگو با خبرآنلاین درباره اینکه چرا جامعه در مواجهه با جرایمی مانند اسیدپاشی های اصفهان، مستعد پذیرش شایعات است، پاسخ داد.

این مقام فرهنگی قوه قضاییه همچنین درباره برخی از اقدامات بعضی رسانه ها درباره پوشش خبری اسیدپاشی ها انتقاد کرد.

این دکتر رواشناس در ادامه توضیحاتش به نقدی که قوه قضاییه به قانون امر به معروف مصوب مجلس دارد اشاره کرد و گفت نقش قوه قضاییه در تصمیم گیری اصلی اجرای این قانون یک هجدهم تعداد اعضای شورای عالی امر به معروف کشور است که جایگاه مناسبی تلقی نمی شود.

 

در ادامه مشروح مصاحبه خبرآنلاین با معاون فرهنگ عمومی معاونت فرهنگی قوه قضاییه را می خوانید:

در هفته های گذشته، موضوع اسیدپاشی های اصفهان و برخی از جرایم عمومی باعث تحریک افکار عمومی شد، نقش قوه قضاییه در ارتقای فرهنگ عمومی برای جلوگیری از این اقدامات چیست؟

ما اگر صفحات خبرگزاریها را با دقت بررسی کنیم، بزنیم می بینیم یکی از امن ترین نقاط عالم جمهوری اسلامی ایران است. البته طبیعی است هر جامعه ای به خاطر اصراری که بر استقلال و آزاد خود دارد، بر همان نسبت نیز مورد هجمه دشمنان قرار می گیرد و مجبور است برای اهداف خود هزینه کند. بحث امنیت در جمهوری اسلامی ایران خیلی مهم است و در کلام معصومین نیز اهمیت امنیت را می بینیم و این نکته وجود دارد که بقای یک ملت در امنیت است. لذا می بینیم تلاش همه ارکان جامعه نه فقط قوه قضاییه بر این مسئله است، ولی اتفاقاتی افتاده که به امنیت روانی جامعه از این لحاظ ایجاد نگرش و دغدغه شده. بحث اسیدپاشی که در اصفهان بود واقعا این یک منکر به تمام معنی بود و یک جنایت و حرکت زشت بود که به هیچ وجه رویکرد فرهنگی، انسانی، قانونی و قضایی نداشت و این رفتار با هیچ توجیهی قابل بیان نیست. مسئولان قوه قضاییه از رئیس قوه تا معاونان نیز بسیج شدند تا این موضوع را پیگیری کنند. از جمله معاون اول که مامور شده اند در اصفهان به این مسئله رسیدگی کنند و جلسات و نشستهای زیادی گذاشتند و پیگیرند و مطمئن باشید مجرم یا مجرمان را به مجازات خواند رسید.

منتهی نکته ای که شما در رسانه ها باید به آن توجه کنید این است که حس امنیت، و بحث امنیت تنها وظیفه دولت و قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیست. رسانه ها نیز می توانند در فضای همدلی در جامعه این نوید را بدهند که بحمدالله اوضاع اینطور که توسط برخی رسانه های سیاه، تصور و تصویر می شود، نیست. بلکه برخی از اتفاقات افتاده که با همت مسئولان هر چه زودتر این موضوع روشن می شود و ختم می شود.


برنامه قوه قضاییه برای افزایش احساس امنیت در جامعه چیست؟

مسئله اصلی این است که مردم را باید به وظایفشان آگاه کنیم. امنیت فقط امنیت اجتماعی نیست، امنیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نیز وجود دارد که افزایش آن در قبال آگاهی بخشی به جامعه است. مردم باید با قوانینی آشنا شوند که قوام جامعه بر اساس آن است. بسیاری از احساس عدم امنیتی که به جامعه داده می شود از همین ناآگاهی ها است. لذا یکی از مهمترین کارها برای افزایش احساس امنیت، ارتقای فرهنگ قانون مداری و ترویج فرهنگ شهروندی و آشتی در جامعه است.


و بزرگترین تهدیدی که برای امنیت جامعه از لحاظ فرهنگی می دانید چیست؟

بخشی از این تهدیدات در اثر عدم آگاهی برخی از مردم، شایعه پردازی و فعالیت ستون پنجم دشمن است که می تواند ناامنی ایجاد کند.


چرا به نظر می رسد جامعه آماده دریافت اطلاعات از مجاری غیررسمی است و شایعات در آن نفوذ دارد؟

به دلیل اینکه نیامده ایم امنیت در جامعه را به نحو شایسته ای به مردم معرفی کنیم. انصافا جامعه ما جامعه بسیار امنی است. می بینید در جایی زندگی می کنید که در هر ساعتی از شبانه روز به خیابان می آیید و می روید و امنیت در آن جاری است. ما در خارج از مرزها نیز بوده ایم، نسبت به دیگر کشورها، انصافا امنیت خوبی داریم، منتهی چون این احساس امنیت را تبیین نکردیم، دشمنان آمدند و قاطبه مردم از طریق این نقطه ضعف را تحریک کردند. می بینید به خصوص درباره تحریک احساس زنان که ظریفتر و آسیب پذیرتر هستند، سرمایه گذاری کردند و مثلا در حوادث گذشته (اصفهان) با تحریک این قشر و این که خواستند احساس ناامنی را از این طریق به بدنه جامعه تزریق کنند، برخی امر به آنها مشتبه شد که واقعا این مسایل وجود دارد. برخی گفتند واقعا این مسایل به خاطر حجاب است. مسئولان قضایی و انتظامی صراحتا گفتند که ریشه این سخنان و احساس ناامنی از خارج از مرزها حمایت می شوند. خصوصا در موضعی که قانون امر به معروف در مجلس در حال تصویب است، این مسئله دامن زده شد.


به قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردید. موضع قوه قضاییه درباره این قانون چیست؟

قوه قضاییه به قانونی که مجلس تصویب می کند احترام می گذارد، چون معتقدیم پشت این قوانین، تفکر و بررسی چندصد نفر نماینده نخبه و اندیشمند است. ما نمایندگان را نخبه جامعه می دانیم که صلاح مردم را در تصویب این قوانین در نظر گرفته است. منتهی یک جاهایی این قانون از نظر ما اشکال دارد.


منظورتان کدام بخش است؟

جایگاه قوه قضاییه علی رغم نقش مهمی که در اجرای این قانون دارد، به صورت مناسب دیده نشده است. در این قانون تنها یک نفر به عنوان نماینده تام الاختیار قوه قضاییه در شورای عالی امر به معروف که نزدیک به 18 عضو دارد، حضور دارد. در حالی که دستگاه های زیرمجموعه قوه قضاییه از جمله سازمان بازرسی کل کشور، معاونت پیشگیری از وقوع جرم و برخی معاونتهای دیگر به دلیل نقش مهم شان در مسئله امر به معروف حتما باید در این شورا نماینده داشته باشند. لذا این پیشنهاد را به مجلس دادیم و امیدواریم نقش قوه قضاییه پررنگتر باشد تا در تصمیماتی که گرفته می شود این قوه نیز وظیفه اصلی خود را در تامین صلاح جامعه اجرا کند.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =