ایرنا نوشت:

'سرگئی شویگو' وزیر دفاع روسیه ظهر پنجشبه با هدف مذاکره با مقامات عالی دولت اسلام آباد از جمله همتای پاکستان خود و تقویت همکاری های نظامی، دفاعی و امنیتی دو کشور، وارد اسلام آباد شد.

طی سالهای گذشته، این اولین بار است که عالیترین مقام وزارت دفاع روسیه به پاکستان سفر می کند.

سرگئی شویگو که پیش از این به پکن سفر کرده بود، از پکن عازم اسلام آباد شده است و در مدت اقامت یک روزه خود خود پایتخت پاکستان، علاوه بر دیدار و گفت و گو با 'خواجه محمد آصف' همتای پاکستانی خود، با 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان نیز دیدار خواهد کرد.

وی که امشب اسلام آباد را به مقصد مسکو ترک می کند، در باره همکاری ها دوجانبه در امور نظامی، دفاعی و امنیتی و نهایی کردن فروش تجهیزات نظامی به پاکستان، از جمله بالگردهای نظامی پیشرفته 'ام - آی 35' گفت و گو خواهد کرد.

پاکستان و روسیه در ماه های اخیر رایزنی های زیادی را در جهت افزایش همکاری های دفاعی و گسترش روابط در بخش های مختلف انجام داده اند و سفرهای متعدد مقام های نظامی روسیه و پاکستان به کشورهای یکدیگر، از تحولات چشمگیر در روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های دفاعی و نظامی حکایت دارد.

کارشناسان معتقدند تصمیم دولت جدید هند به تعمیق بیش از پیش روابط با آمریکا، باعث شده تا اسلام آباد بیش از پیش به سمت گسترش روابط با روسیه، بویژه در حوزه نظامی و دفاعی گرایش پیدا کند و البته مقامات کرملین نیز به دلیل نگرانی از تلاش های آمریکا برای افزایش نفوذ و حضور نظامی و سیاسی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، چندان هم به گسترش روابط با پاکستان بی میل نیستند.

'خالد ختک' سفیر سابق پاکستان در مسکو درباره سفر وزیر دفاع روسیه می گوید که این بازدید علاوه بر کمک به بهبود بیشتر روابط دوجانبه باعث می شود تا همکاری های دفاعی پاکستان و روسیه وارد مرحله جدید و مهمی شود.

همزمان با سفر وزیر دفاع روسیه به اسلام آباد، ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان برای دیدار با مقامات عالی ارتش و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، به واشنگتن سفر کرده است.

 

** روسیه و چین نگران تلاش آمریکا برای حضور در آسیا

شونکو وزیر دفاع روسیه سه شنبه هفته جاری در جریان سفر اخیرش به پکن، با 'چانگ وان چوان' همتای چینی خود دیدار کرد و دو طرف به اتفاق تاکید کردند که نگران تلاش ها و تصمیم آمریکا برای تقویت نفوذ و حضور نظامی و سیاسی خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند.

امضای قرارداد امنیتی اخیر میان واشنگتن و کابل، تنها یکی از نشانه های تلاش آمریکا برای افزایش نفوذ و حضور خود در منطقه آسیا است.

در جریان سفر وزیر دفاع روسیه به چین، درباره موضوع های گوناگون از جمله فروش جنگده های جدید روسیه به چین و نیز ایجاد پایگاه های ویژه نگهداری سامانه های موشکی 'تور-ام- یک' و 'اس 300' در چین گفت وگو کردند.

روسیه قبلا این سیستم های موشکی را به چین فروخته و قرار است خدمات نگهداری این سیستم ها را برعهده بگیرد.

وزیران دفاع روسیه و چین، علاوه بر این درباره اجرای طرحی موسوم به 'سامانه امینتی جمعی در آسیا و اقیانوسیه' و نیز اجرای رزمایش دریایی مشترک در سال 2015 گفت و گو کردند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 386227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =