ایرنا نوشت:

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ضمن تاکید بر نقش اساسی تحقیق و پژوهش در توسعه اقتصادی کشورها، گفت: دولت یازدهم در تدوین لایحه بودجه 94 کشور به پژوهش و تحقیق نگاه ویژه داشته است.

به نقل از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، محمدباقر نوبخت در آیین اختتامیه دومین جشنواره پژوهشی پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران و تجلیل از طرح ها و پایان نامه های برتر پژوهشی دانشجویان با یادآوری اینکه، ایجاد دانشگاه ها به منظور توسعه یافتگی کشور صورت گرفته است، گفت: بسیاری چشم به راه هستند تا از این فضای توسعه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه، توسعه ای که امروز دست کم در بخش اقتصادی در کشور دنبال می کنیم برآیند دو مولفه متفاوت است، افزود: مولفه نخست سرمایه گذاری هایی است که باید در کشور صورت گیرد و دیگر بهره وری است که باید رشد سرمایه گذاری را مضاعف کند تا رشد اقتصادی حاصل شود.

نوبخت با اشاره به اینکه، سرمایه عنصر کمیاب و پرارزشی است و همه کشورها با چالش کمبود آن به نوعی مواجه هستند، افزود: این عنصر گرانبها و فاخر در کشور ما نیز کمیاب است، ما با تحریمی مواجه هستیم که توان سرمایه گذاری را برای ما محدود کرده است.وی ادامه داد: کشور ما می تواند چهار میلیون بشکه نفت در روز تولید کند اما تنها یک میلیون بشکه نفت خام را به دیگر کشورها صادر می کند و امکان افزایش این میزان برای ما وجود ندارد.

نوبخت با یادآوری آنکه میزان منابع مالی حاصل از صادرات نفت در کشور به همین میزان کاهش یافته است، افزود: مشکل ما همین محدودیت صادرات نفت و محدود شدن منابع مالی حاصل از صادرات نیست، خدمتگزاران شما و برگزیدگان در انتخابات موفق شدند پس از دو سال رشد منفی اقتصادی را مثبت کنند.

وی سه مولفه را در ایجاد منابع سرمایه گذاری موثر دانست و با اشاره به اینکه، مقدار نفت، قیمت نفت و نرخ برابری ارز با ریال از آن جمله است، گفت: در بخش مقدار نفت تحریم ها سبب محدودیت یک میلیون بشکه نفت خام شد و در بخش قیمت نیز در سال گذشته قیمت نفت 108 دلار در هر بشکه بود و امروز قیمت نفت به ارقامی نزدیک به نصف کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مورد عنصر سوم نیز گفت: ما نمی توانیم نرخ برابری ریال و دلار را بیش از این تحمل کنیم، از نظر ما همین رقم موجود در بازار آزاد غیرمعتبر است و باید با مدیریت ارز شناور این رقم را کاهش دهیم.

نوبخت تحریم ها را عاملی محدود کننده در توان سرمایه گذاری کشور دانست و گفت: در شرایط فعلی ما در حال رقابت با 24 کشور در آسیای جنوب غربی هستیم و برای آنکه براساس برنامه ریزی ها صورت گرفته درافق 1404 درجایگاه نخست اقتصادی علم و فناوری قرارگیریم نیازمند رشد هشت درصدی هستیم.

وی افزود: دراین رشد هم باید رشد سرمایه گذاری 12.2 درصدی صورت گیرد که وجود ندارد، 5.5 واحد این رشد باید از مسیر سرمایه گذاری تامین شود و 2.5 هم از محل افزایش بهره وری به دست آید، باید بدانیم که بهره وری به غیر از پژوهش حاصل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه رشد منابع درآمدی ما در سال آینده 6,2‍ است، گفت: با همین رشد برای حقوق کارمندان 14 درصد رشد قائل شده ایم، اما برای پژوهش در سال 94 منابع اعتباری ما 34 درصد رشد خواهد داشت.

دکتر نوبخت با اشاره به محدودیت منابع، اظهار داشت: حدود دو هزار و 900 طرح ناتمام که هر یک چندین پروژه را در دل خود جای داده است داریم و برغم این مسائل و سختی ها، دولت بودجه ای بالغ بر 9 هزار و سیصد میلیارد تومان برای تحقیقات وپژوهش در سال آینده پیش بینی کرده است.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رییس جمهور حصول نتیجه در بخش پژوهش را بهره وری مناسب از امور پژوهشی عنوان کرد و گفت: توصیه به پژوهش و بهره گیری از تحقیقات به عنوان اولویت درهمه کشورها مورد توجه است.

نوبخت در بخش دیگری، پردیس بین الملل کیش را نسل جدید از دانشگاه قدیمی و ریشه دار تهران دانست و گفت: دانشجویان باید بدانند هر ملتی در هر مقطعی از تاریخ مجبور به ایستادگی هستند و آن ملتی که بیشتر ایستادگی کند سرافراز است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =