۰ نفر
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

از آنجایی که آسیبهای اجتماعی، یکی از اصلی ترین چالش های فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی فراروی هر دولت بوده و موجب اضطراب و نگرانی اکثریت خانواده ها است باید با نگاهی عمیق و کارشناسانه ضمن تجزیه وتحلیل ناهنجاری های اجتماعی، سبب شناسی وقوع و افزایش آنها، تدوین سیاستهای پیشگیری و مقابله در شرایط حاضر وارد میدان شد.

هر روز که می گذرد و تهدیدات ناتوی فرهنگی به عمل نزدیکتر شده و مافیای تجارت های سیاه پای خود را از دایره اقتصاد بزهکارانه بیرون گذاشته و در مسائل کلان سیاسی کشور نیط دخالت می کنند. همان گونه که وزیر محترم کشور اشاره کردند پول های حاصل از تجارت گثیف مواد مخدر در مسیر انتخاب یعضی افراد هزینه می شود و در شرایطی که پول و هزینه های هنگفت تبلیغاتی نقش تعیین کننده ای پیدا می کنند اهمیت اینگونه کارها بیشتر روشن می شود. در سال 93، آمار طلاق همچنان رو به افزایش است و آمار ازدواج در مقایسه با سال های قبل روند نزولی دارد. با نگاهی به آمار اعلام شده تعداد ازدواج تا پایان آبان 93، 495671 فقره و تعداد طلاق هم در همین زمان 103 هزار و 302 فقره است و به طور متوسط در مقابل هر 5 ازدواج در کشور یک طلاق و در تهران در قبال هر 4 ازدواج یک طلاق اتفاق افتاده است. کاهش سن بیوگی و رسیدن آن به 20 سالگی از یک طرف و بیکاری 85 درصد از زنان سرپرست خانوار از سوی دیگر لزوم توجه به بیوه های جوان و جلوگیری از ورود آنها به حرفه خودفروشی حیانی به نظر می رسد.
در مورد کاهش ازدواج، امسال هم حرکت قابل توجهی انجام نشد و با وجود وعده ها و مقاله ها و همایش ها، وام ازدواج در همان جا که بود ایستاد و جوانان علاقه مند به ازدواج به خاطر بیکاری، گرانی مسکن، تورم افسار گسیخته جرات اقدام نکردند . هرچند ضعف مسئولیت پذیری و بیزاری از محدودیت آزادی های دوران تجرد دلایل رفتاری کاهش تمایل به ازدواج بود. در شرایط حاضر 12 میلیون جوان آماده به ازدواج در کشور وجود دارند که هر روز به پیردختری و پیرپسری نردیکتر شده و تصمیم گیری برای ازدواج از نظر آنها دشورارتر می شود. در مورد اعتیاد به مواد مخدرآمار کشفیات نیروی انتظامی در مرزها و شهرها ارقامی را نشان می دهد که باعث تاسف عمیق هر انسان دلسوزی می شود. از آنجا که جبهه جنگ نرم و مدیران آن برای تخریب بنیان خانواده و ویرانی آینده جوانان ما قصد خود را صدچندان کرده اند اما هنوز سیاست گذاری های جزیره ای و تصمیم گیریهای سلیقه ای را در دستور کارخود قرار دادیم و نتوانسته ایم با تجمیع امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و آوردن مردم به میدان در مقابل سونامی مواد مخدر مبارزه ای موثر انجام دهیم. افزایش تولید و عرضه مواد مخدر صنعتی، داروهای اعتیاد آور مانند ترامادول، نورگیزک، تم گیزک و دهها نوع دیگر از مواد مخدر جدید که هر روز با نام و شکلی متفاوت وارد بازار می شود به خاطر فریب جوانان و محدودیت حلقه مبارزه اینگونه اقلام همان آمفتامین ها هستند که با ظاهری متفاوت و تبلیغات دروغین عرضه می شود.
داروهای ترک اعتیاد که در ماهواره تبلیغ می شود همراه با داروهای ضدچاقی و درمان های ناتوانی های جنسی دارای آمفتامین بوده و حیله های جدیدی برای کشاندن زنان وجوانان به باتلاق اعتیاد است. 80 درصد درمان و ترک اعتیاد در دست بخش خصوصی و 20 درصد آن در دست سازمان بهزیستی است. این سازمان امسال در یک حرکت جدید و قابل تقدیر طرح کاهش طلاق را در استان یزد به طور نمونه اجرا کرد که با حمایت دولت و خیرین این طرح توسط سازمان بهزیستی در سرتاسر کشور اجرا شود چرا که یکی از راههای موثر در کاهش طلاق است. آمار جرایم خشن و سرقتهای خرد رو به افزایش است و در اکثریت قتلها و جنایات ردپایی از مواد مخدر صنعتی دیده می شود. در زمینه درمان اعتیاد ابتدا باید زنان و کودکان در سرلوحه کار قرار بگیرند و سپس در یک فراخوان عمومی از امکانات مردمی برای درمان اعتیاد استفاده شود. در مورد رفتارهای پرخطر و مرگ و میر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر هم با افزایش آمار روبه رو بودیم.
خشونت های خانگی، کودک آزاری، سالمند آزاری، ضرب و شتم و فرزندان و همسران،قتلهای خانوادگی هم جایگاه قابل توجهی در آمار تحلیلی به خود اختصاص دادند. زندان ها 2.5 برابر ظرفیت خود زندانی در خود جای دادند و هنوز برای مجازات های جایگزین قدم جدی برداشته نشده است. در زمینه جلوگیری از گسترش رفتارهای پرخطر جنسی مخصوصا توسط کارگران جنسی موضوع ساماندهی و مراقبت و کارآموزی و اشتغال برای این گونه زنان باید به طور جدی موذد توجه قرار گیرد.
22 سال سازمان و نهاد پیشگیری کننده در این کشور با بودجه های قابل توجه فعایت می کنند. تعدد مراکز تصمیم گیری و تنوع سیاست گذاری ها باعث اتلاف انرژی و سرمایه شده و کمتر شاهد نتایج مطولب هستیم. سازمانهایی مانند بهزیستی با عنایت به تعدد وظایف و تنوع اهداف باید مورد حمایت جدی مردم و دولت قرار گیرند تا با گداپروری به طور جدی مقابله شود. کودک کار و خیابان و متکدیان گروههایی هستند که اگر مورد توجه و مقابله قرار نگیرد در سالهای آینده شاهد افزایش آمار بزهکاران خواهیم بود. در خاتمه باید عرض کنم دولت تدبیر بدون توجه به سلیقه های سیاسی باید نخبگان دلسوز و صاحب نظر و کارآمد را دعوت به کار کرده و از تجارب و تخصص آنها بهره گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =