آخرین مصوبات بودجه ای مجلس/ اختصاص یک میلیارد دلار به نیروهای مسلح برای تقویت بنیه دفاعی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی از صبح امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد آغاز به کار کرده که ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 94 در دستور کار نمایندگان قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در  این نشست، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 94 کل کشور، با تبصره الحاقی 10 ماده واحده این لایحه موافقت کردند که براساس این تبصره ؛ مبلغ یک میلیارد دلاریا معادل ریالی از صندوق توسعه ملی جهت تقویت بنیه دفاعی در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.

مخالفت مجلس با بودجه ریزی بدون نظارت

نمایندگان ملت، همچنین با تبصره ای در لایحه بودجه مبنی بر بودجه ریزی عملیاتی و ارائه کمک اعتباری به دستگاه‌ها بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی و نظارت دستگاه‌ها مخالفت کردند.

احمد توکلی در جریان بررسی این تبصره در اخطار قانون اساسی گفت: قطعا محورهای تبصره 20 ماده واحده لایحه بودجه 94که با عنوان بودجه ریزی عملیاتی مطرح شده مخالف اصل 52 قانون اساسی است زیرا نمی شود اعتبارات را در قالب کمک و بدون نظارت و امور حسابداری به دستگاه‌ها اختصاص داد.

در این نشست همچنین دژپسند معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مخالفت با اخطار مطروحه گفت: در شرایط کنونی تغییر نظام بودجه ریزی از سنتی به عملیاتی مطرح است، از این رو دستگاه ها به جای مورد سوال قرار گرفتن درباره مقدار هزینه کرد در رابطه با نوع تولید و قیمت تمام شده مورد سوال قرار می گیرد.

نمایندگان مجلس همچنین در جلسه نوبت صبح امروز پارلمان، به دولت اجازه دادند به منظور افزایش سرمایه دولت در صندوق‌های ضمانت صادرات ایران، حمایت از توسعه صنایع الکترونیک، بیمه فعالیت‌های معدنی، توسعه صنایع دریایی از محل وصولی اقساط حساب ذخیره ارزی، مبلغ مشخصی را به صندوق ضمانت صادرات ایران پرداخت کند.

نمایندگان در نشست علنی با تبصره الحاقی یک به ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند که براساس آن اعتباری حدود 83 میلیارد تومان برای اجرای طرح حدنگار (کاداستر) اختصاص می یابد.

ارجاع تبصره هدفمندی یارانه ها به کمیسیون تلفیق

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین تبصره‌ای از لایحه بودجه را که مربوط به طرح هدفمندی یارانه‌ها بود برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع کردند.

براساس این گزارش محمدباقر نوبخت پس از تصویب مصوبه کاهش 12 هزار میلیارد تومانی یارانه پرداختی نقدی و غیرنقدی از مجموع کل پرداخت‌های طرح هدفمندی خطاب به نمایندگان گفت: با این اقدام 26 میلیون نفر از موکلان شما از دریافت یارانه حذف خواهند شد، اما ما تابع نظر مجلس هستیم.وی ادامه داد: من درخواست می‌کنم به خاطر اهمیت موضوع، تبصره هدفمندی به کمیسیون ارجاع شده تا با کار کارشناسی، ایرادات این تبصره رفع و قانون مناسبی به صحن مجلس ارسال شود.

اختصاص 5 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل

نمایندگان در ادامه این نشست، با فراز اصلی تبصره 21 و جزء یک بند ب آن موافقت کردند که در طی آن بیش از 5 هزار میلیارد تومان برای حمایت از حمل و نقل عمومی اختصاص یافت. لازم به ذکر است در جریان بررسی تبصره 21 لایحه بودجه کل کشور یکی از نمایندگان پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را داشته که با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

دراجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1394 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی بین خانواده‌های هدف و نیازمند توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی اقدام کند.

همچنین نمایندگان مردم در مجلس با اختصاص 36 میلیارد ریال به سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای اجرای طرح آموزش‌های مجازی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس در ادامه نیز با اختصاص 175 میلیارد ریال به صنعت دامپزشکی کشور جهت برخی خدمات از جمله پایش باقیمانده‌های دارو، سموم و مواد زیست‌شناختی در فرآورده‌های خام دامی و نمونه‌برداری و آزمایش و خرید امکانات و تجهیزات نمونه‌برداری و آزمایش خارجی و آزمایشگاهی دارو و مواد زیست‌شناختی موافقت کردند.

پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال 94

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین اعتباری افزون بریک‌ هزار میلیارد تومان را برای پرداخت مطالبات فرهنگیان در سال 94 در نظر گرفتند.

در تبصره اصلاح شده الحاقی 7 آمده است که درآمد حاصله از 50 درصد سود ویژه به یک دوازدهم مالیات ماهانه شرکت های بنگاه های مذبور به مبلغ 17 هزارمیلیارد ریال پس از ورایز به خزانه متناسب با وصولی از محل ردیف های 149-530000 در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد تا در امور مربوط به پرداخت مطالبات فرهنگیان هزینه شود.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =