۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱

سید جمال هادیان طبائی زواره

روزگار عجیبی است! ازدواج هم تحت تأثیر غوغای افسارگسیخته مدرنیته و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کم‌رونق شده است. به عبارت دیگر مقدس‌ترین پیوند اجتماعی از اولویت خارج شده و متعاقب آن عواطف ناپایدار، پیوندهای نامتعارف، جدایی،‌ تنهایی، ‌افسردگی، سرخوردگی و ناامیدی در میان جوانان بیشتر از دهه‌های پیش دیده می‌شود و همه ما را نگران می‌کند. برای احیای دوباره این سنت نبوی و پیوند الهی، شعار و موعظه، آن گونه که باید پاسخگو نیست و برنامه‌ای هماهنگ، همه‌گیر و جوان‌پسند می‌طلبد تا افکار عمومی جامعه را درگیر خود سازد و آغازگر فصل نوینی در رونق دوباره پیوند آسمانی ازدواج باشد.

پیشنهاد می‌شود اکنون که همه ایرانیان در حال خانه‌تکانیِ خانه زمینی و برگرفتن غبار از خانه دل‌ها هستند و با هزار امید و آرزو برای استقبال از نوروز آماده می‌شوند از این فضای شادمانی و امید بهره جویند و حامی و بانی خیر شوند و جوانان خویش را به گوهر ازدواج زینت دهند. جوانان دم‌ بخت نیز نیمه دوم خویش را در نیمه دوم اسفند بیابند و نوروز امسال سفره هفت‌سین را بر سفره عقد بچینند و در شادترین لحظات سال پیوند ماندگار عشق بندند.

پدران و مادرانی که تا کنون خواستگاران اصیل و نجیب را فقط به خاطر مسائل مالی نپذیرفته‌اید، تصمیم بگیرید و با نرمش و آرامش به خواستگاران با اصالت، با نجابت و با صداقت فکر کنید و در صورتی که در توان دارید برای شغل و مسکن داماد آینده‌تان آستین همت بالا بزنید. داشتن دامادی اصیل، نجیب و بلندطبع بسیار بهتر از دامادی ثروتمند اما از خودراضی است.

خانواده‌هایی که پسران دم‌ بخت دارید و در کوران کار و زندگی فراموششان کرده‌اید، با فرزندان خود درباره ازدواج گفت‌و‌گو و آنها را به این پیوند الهی ترغیب کنید. گزینه‌های مناسب معرفی کنید و مجلس خواستگاری ترتیب دهید.

خویشاوندانی که در فامیل‌تان جوانان دم بخت دارید، با آنها درباره ازدواج گفت‌و‌گو کنید، دلگرمشان سازید و گزینه‌های مناسب برایشان معرفی کنید. اگر در فامیل نزدیک و دور دختران دم ‌بخت دارید به ازدواج با آنها فکر کنید. ازدواج با فامیل(اگر با مشورت‌های پزشکی و ژنتیکی باشد)و ازدواج با همسایه و دوست و آشنا که شناخت بیشتری نسبت به آنها داریم بسیار پایدارتر از ازدواج با دوردست‌هاست.

دوستانی که ادعای رفاقت دارید، رفقای عزیز خویش را برای ازدواج و رسیدن به خوشبختی و آرامش تشویق کنید. گاهی توصیه شما از توصیه پدر و مادر و خواهر و برادر مؤثرتر واقع می‌شود.

خیّرانی که نیت خیر دارید و نمی‌دانید چه باید بکنید! در اطراف خویش دقیق‌تر شوید و اگر مطمئن شدید دختر یا پسری فقط به دلیل مشکلات مالی از ازدواج صرف‌نظر کرده‌اند برای حل حداقلی مشکلات مالی و شغلی آنها به گونه‌ای که عزت و آبرویشان حفظ شود، گام بردارید.

موجرانی که صاحب چند خانه هستید، تصمیم بگیرید و اگر در توان دارید مسکنی را برای مدتی معین به رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار دهید و در غیر این صورت دست‌کم کرایه و رهن را برای آنها به نصف بهای معمول کاهش دهید.

روحانیت معظم، معتمدان محل و بزرگان هر قوم بر فراز منبر و معبر ندای «النکاح سنتی»‌سر دهید و جوانان را به ازدواج ترغیب کنید. مسئولیت شما در این زمینه بسیار سنگین است.

سیاست‌مداران، دولتمردان، مجلسیان، وزارتخانه‌ها و نهادها شما بیش از همه مسئولید، پس به کمپین ازدواج بپیوندید و برای حمایت از این کمپین، برنامه فوری ارائه دهید. برنامه‌های عملیاتی که جوانان را برای ازدواج دلگرم و ترغیب کند.

بانکها، موسسات مالی و اعتباری، نهادهای ثروتمند حاکمیتی برای زوج‌های جوان مزیت‌های ویژه قائل شوید و به آنها اعتبار و جایزه و هدیه اختصاص دهید؛ از امکانات تبلیغی خود برای ترغیب جوانان استفاده کنید و برای بعد از ازدواج برنامه‌های ابتکاری و حمایتی ویژه در نظر بگیرید. دلیل عمده عدم اشتیاق بسیاری از جوانان به ازدواج نگرانی از مشکلات اقتصادی و آینده مبهم است.

اهالی رسانه به کمپین ازدواج بپیوندید و در سطح جامعه موج ایجاد کنید. موفقیت این کمپین در گرو تلاش شماست و اگر با حمایت و اطلاع‌رسانی شما تنها دو جوان هم به هم برسند و زندگی مشترک را آغاز کنند باقی‌الصالحاتی را برای خود رقم زده‌اید که اجر و ثواب آن در دنیا و آخرت توشه راه شما خواهد شد.

پسران و دخترانی که گزینه ‌کفو و متناسب با خود را یافته‌اید و هنوز از طرح آن خجالت می‌کشید یا از مشکلات ازدواج می‌هراسید یا شاید تصور می‌کنید گزینه‌ای مطابق با همه خواسته‌های شما نازل می‌شود، خوب بدانید که به فرمایش نبی اکرم(ص): «فرصت‌ها چون ابر در آسمان می‌گذرد» و وقتی نیرو و نشاط جوانی از دست برود، تنها افسوس و دریغ داشتن یک زندگی عاشقانه در جوانی باقی می‌ماند.

جوانانی که از مسئولیت‌پذیری می‌ترسید و به تعبیر خویش تصور می‌کنید ازدواج مانع آزادی و آسایش است، سخت در اشتباهید. زیرا طعم آزادی، آسایش، آرامش، گردش و خوشی با عشق و محبت و بودن در کنار یار دوصدچندان می‌شود. ازدواج قدرت ذهن و فکر و توان کار و برنامهِ‌ریزی را چند برابر می‌کند زیرا علاوه بر دو همسر، دو خانواده، دو تبار، و گاه دو فرهنگ با هم پیوند می‌یابند و همه داشته‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند و مشکلات سریع‌تر و بسیار آسان‌تر حل خواهد شد.

دخترها، پسرها اگر همسان خود را یافته‌اید، اگر او را از نظر جسمی و فکری، خانوادگی و تحصیلی هم‌کُفو خود می‌دانید، اگر با بزرگترها مشورت کرده‌اید و نتیجه را مثبت ارزیابی می‌کنید، پس تردید نکنید و به کمپین ازدواج بپیوندید و زندگی خود را توأم با عشق و آرامش سازید و از نشاط جوانی لذت ببرید.

در آستانه نوروز 94 همه با هم یاری کنیم تا جوانان دم‌بخت، نیمه دوم خویش را در نیمه دوم اسفند بیابند و نوروز امسال هزاران زوج، سفره عقدشان را بر سفره هفت‌سین بچینند و در شادترین لحظات سال پیوند زناشویی بندند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دیدگاه شخصی A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    5 8
    بنظر من هدف هر انسانی از ازدواج رسیدن به آرامش است. با توجه به شرایط فعلی جامعه اقتصاد، فرهنگ، مسکن، اشتغال و ... همراه ساختن آرامش و ازدواج امری مشکل بنظر میرسد. امیدوارم کمپین شما در رسیدن به اهداف خود موفق باشد.
  • بی نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    15 0
    با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
  • پژمان A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    19 1
    الان پول پیش یه خونه 50 60 متری 20 میلیونه با مههی 400 تومن اجاره ,میشه بگید از کجا بیاریم؟
  • ناشناس A1 ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    15 2
    دلت خوشه ها باکدوم پول؟ خانواده ها هم راضی باشن ما راضی نیستیم چون بیکاریم هروقت فکری واسه اشتغال ما جوانان شد بعد بیایید این حرفا رو بزنید
  • ه A1 ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    10 2
    چه دل خوشی داری...
  • البرز IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    11 3
    صدای ایشان از جای گرم در می آید . مشکل اصلی اشتغال است . همه جوانان پاک سرشت ایران که در اکثریت هم هستند . علاقمند به اردواج هستند ولی شغل ، برای تامین حداقلها در زندگی ، پیدا نمی شود.
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    9 1
    پولشم میگفتی
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    5 0
    طعم آزادی، آسایش، آرامش، گردش و خوشی با عشق و محبت و بودن در کنار یار کو یار دوصدچندان می‌شود.
  • زهره IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    9 14
    آدم ازدواج نکنه و ارتباطات موقت داشته باشه صدها بار بهتره تا اینکه به کسی دل ببنده و ازش خیانت ببینه. این جوان اصیل و با نجابتی که می فرمایید اصولا پیدا نمیشه.
  • سرباز A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    7 6
    به نظر من به جای کمپین ازدواج وترغیب جوانان کمپینی برای حذف خدمت سربازی که مشکل اصلی جوانان هست که خودمن که سربازم به خاطرمشکل سربازی در دوران دانشجویی ازدواج نکردم
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    13 0
    شما هم کاری فقط شعار می دی و نصیحت می کند برادر من. همه چی به همین سادگی حل می شد که دیگه وضعیت این طور نبود. تا وضعیت عملی ما عوض نشود، با حرف و گفتار چیزی درست نمی شه. اینو دیگه باید بعد از چند هزار سال حرف زدن و عمل نکردن یاد گرفته باشیم.
  • عسل A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    16 18
    هيچ ربطي به پول نداره .مردها نميدونن از زندگي چي ميخوان دختر خانمها بايد حواسشون باشه اصلا هم راحت نگيرن چون به همون راحتي هم شكست ميخورن
  • امیر A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    6 0
    یکی از بزرگترین مشکل جوانان مخصوصا تحصیلکرده ها سربازی است که دولت در این زمینه کمکی نمیکند
  • بی نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    10 0
    بعضی مسائل مانند ازدواج یک موضوع شخصی وخانوادگی است وبا ا جلسه وکمپین واین جور چیزها حل نخواهد شد وقتتان را صرف کار دیگر کنید
  • رادبین US ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
    6 1
    دختران وپسران ایرانی وقت ازدواج توقع دارند امکانات و توانایی پدرو مادر دو طرف را از همان ابتدای زندگی در اختیار داشته باشند . و فقط از آنها استفاده کنند و زحمتی نکشند . اما نمی دانند که قبل ازانها چقدر برای گردآوری این امکانات والدین دو طرف بدبختی کشیدند. این را درک نمی کنند و همه چیز راآماده می خواهند. در واقع از زندگی مشترک فقط تفریح و خوشگذرانی و خرج کردن را توقع دارد و بس ........ ولی این نمی شود.