چرا ایرانیان شعار «مرگ بر آمریکا» می دهند؟/ پاسخ نهاوندیان به نیویورکر را بخوانید

رییس دفتر رییس‌جمهور در گفت‌وگو با یک نشریه آمریکایی، گفت: شعار مرگ بر آمریکا نمادی از مخالفت مردم ایران با سیاست‌های مداخله جویانه در کشور است.

نشریه نیویورکر در گزارشی به بررسی سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در ایران در آخرین هفته‌های مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و دلیل ادامه آن در طول بیش از سه دهه گذشته پرداخت و در این راستا با برخی مقامات و کارشناسان ایرانی گفت‌وگوهایی را انجام داده است.

به گزارش ايسنا، جمهوري محمد نهاوندیان، رییس دفتر حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در این‌باره به نیویورکر، گفت: اگر شما از تمام کسانی که این شعار را می‌گویند بپرسید، به گونه‌ای نمادین علیه سیاست‌های مداخله‌جویانه در ایران است که سبب برکناری محمد مصدق، نخست‌وزیر منتخب ایران شد.

به نوشته این نشریه آمریکایی، نهاوندیان که یک اقتصاددان است و سال‌های زیادی را در آمریکا سپری کرده در اینجا به ماجرای کودتای 28 مرداد (سال 1953) اشاره دارد که با حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) صورت گرفت و به برکناری دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران منجر شد.

رییس دفتر روحانی ادامه داد: از نظر آن‌ها، چیزی که با آن مخالفند این است که یک دولت به سمت هواپیمای حامل مسافران بی‌گناه شلیک کند، منظور آن‌ها مردم آمریکا نیست.

نهاوندیان تأکید کرد: آن‌ها در واقع با چنین سیاستی، با این رویکرد و با این تکبر و خودبینی مخالفند. منظور از این شعار یک ملت نیست، بلکه آن‌ها با این سیستم رفتار مخالفند.

نیویورکر در گزارش خود یادآور شد: نهاوندیان در اینجا نیز به حادثه سقوط یک هواپیمای مسافربری ایران در سال 1988 اشاره می‌کند که توسط نیروی دریایی آمریکا هدف حمله قرار گرفت و در نتیجه آن مسافران این پرواز جان خود را از دست دادند.

هم‌چنین کیهان برزگر، رییس موسسه مطالعات استراتژیک در خاورمیانه در تهران و عضو پیشین اندیشکده بلفر در سال‌های 2007 تا 2011 در پاسخ به سوال نیویورکر درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و تأثیر احتمالی آن بر روابط ایران و آمریکا، گفت: ما اکنون با نگاهی دیگر به آمریکا می‌نگریم اما نه با نگاهی موافق و دلسوزانه. ما اکنون شاهد این هستیم که آمریکا این واقعیت را که ایران کشوری است با اهداف و آرزوهای خود، کشوری مستقل در سیاست‌هایش در عرصه داخلی و خارجی پذیرفته است. ما نیاز نداریم از سوی آمریکا به رسمیت شناخته شویم. ما نیازی به این مسأله نداریم چون ایران یک واقعیت است.

/2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    احسنت .
  • ايرانمهر IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    شعار مرگ بر ... همانطور که از اسمش پیداست یک شعار است و در واقع هیچ فایده ای برای ما نداشته است . و همه می دانیم که در برابر دشمن تنها پیشرفت در همه زمینها و بخصوص اقتصاد است که کارگر است و نه شعار ...
  • عباد A1 ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    64 5
    یکسوال مگرشو ی یاروسیه کمترازامریکا درحق ما ظلم کرد ه است بمراطب بیشتراز هرکشوری روسیه بماخیانت کرده ا ست قراردادترکمن چای شرماورترین پیمانی بودکه بما تحمیل شدوجمهوری اذربابحا ن ر اک؟ه پاره تنماست ارکشورمانجدا کردچتورر فراموش شد ماالان باشوری یاروسیه ابگشت بزبا باش میل میخوریم چرا؟
  • محمد IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    70 11
    به نظر من مرگ گفتن اشتباه است ما باید با سیاست باشیم با گفتن مرگ ما منزوی میشویم
  • محمد A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    67 13
    متاسفانه کشور هزینه های گزافی را برای شعار زدگی پرداخت کرده است.
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    78 12
    تو کل دنیا برای سلامتی صلح و دوستی دعا میکنن ولی تو ایران برای بیش از نصف دنیا آرزوی مرگ میکنیم.
  • حسین IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    44 2
    بازم دمش گرم واقعا خوب جمعش کرد. اگر شما از تمام کسانی که این شعار را می‌گویند بپرسید آقا نرن بپرسن آبرومون بره
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    4 0
    واقعا درست میگی بی نام مافقط شعار میدیم هیچ سودی هم برامون نداره اخه تاکی باید اینطور سردر گم باشیم