ابتکار: دریاچه ارومیه خود را فدا می کند تا هشداری برای تمام کشور باشد

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحران دریاچه ارومیه هشداری برای تمام کشور بود زیرا جایگاه و حق طبیعت را نادیده گرفته بودیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست؛ معصومه ابتکار در جریان بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه و در جمع اعضای تشکل های زیست محیطی آذربایجان غربی در رشکان ارومیه اظهار کرد: پدیده خشکسالی و بحران دریاچه ارومیه باعث شد یک یادآوری اساسی نسبت به مسئله بحران در کشور رخ دهد.

وی گفت: به نظر می رسد دریاچه ارومیه خود را فدا می کند تا بیدار باشی برای تمام کشور ایران داده باشد. بحران در دریاچه ارومیه موجب شد در بسیاری از معادلات توسعه کشور بازنگری اتفاق افتد و این دریاچه نقش کلیدی در معادلات یاد شده ایجاد کند.

ابتکار گفت: اتفاقات و مباحث مربوط به خشک شدن دریاچه ارومیه، اتفاقاتی بسیار تکان دهنده و آشکار بود که همه را نگران کرد و باعث شد تا مسائلی که به هر دلیلی نسبت به آنها بی توجهی شده بود آشکار شوند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم نسبت به موضوع بحران دریاچه ارومیه حساسیت ویژه ای داشته و تشکیل کارگروه نجات دریاچه و حضور مسئولان در این منطقه در نخستین روزهای کار دولت بیانگر عزم دولت یازدهم در این زمینه است.

رییس سازمان محیط زیست گفت: هم اکنون برنامه های مصوب دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار دارد و بزودی اعتبارات آن نیز نهایی می شود. مشکل خاصی در تامین اعتبارات نداریم و مسئله اصلی تغییر نگرش هاست و خرسندیم که مسئله تغییر نگرش در نزد دولت تدبیر و امید روی داده است. متاسفانه در اغلب موارد قدرت طبیعت نادیده گرفته شده است که بحران دریاچه ارومیه نمونه ای از کم توجهی به قدرت طبیعت است.

وی اضافه کرد: بسیارخوشحالیم که لطف خداوند و قدرت طبیعت باعث شده تا با بارندگی های اخیر، حیاتی تازه به روح نیمه جان دریاچه ارومیه دمیده شود.

 

بهره برداری از خط لوله رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه

خط لوله رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه با هدف تامین آب مورد نیاز حیات وحش این جزیره به همراه سه دستگاه هلی کم روز پنجشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور به بهره برداری رسید.

خطوط انتقال آب شیرین از روستای رشکان به جزیره اشک دریاچه ارومیه در طول دو سال با اعتبار 18 میلیارد ریال اجرایی شده که می تواند در مدت زمان یک شبانه روز 10 مترمکعب آب را از طریق لوله های پلی اتیلن به جزیره اشک منتقل کند.

برای بهره برداری از این طرح، 19 کیلومتر لوله کشی به همراه آب انبارهایی در جزیره اشک دریاچه ارومیه احداث شده که پنج میلیارد ریال اعتبار نیز صرف این طرح شده است.

این طرح در راستای تامین آب شرب برای حیات وحش جزیره اشک دریاچه ارومیه احداث شده است.
جزیره اشک در دریاچه ارومیه، زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی و کل و بز است.

میزان مصرف آب در فصل تابستان در این جزایر بالاست و نیازمند یک برنامه ریزی خوب و کاربردی در این زمینه است که با ایجاد خطوط انتقال آب این مشکل نیز رفع شد.

در طول مدت پنج ماه از ماه دوم بهار تا پایان تابستان روزانه سه هزار لیتر آب مورد نیاز حیات وحش در این جزیره است که کل این میزان 500 هزار لیتر آب در فصل های یاد شده می باشد.

برای راه اندازی سه دستگاه هلی کم که نیز با هدف تصویر برداری عکس برداری از زندگی و وضعیت حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه ایجاد و افتتاح شد، 600 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. این سیتم دارای پنج کیلومتر برد است و در ارتفاع 500 متر قرار گرفته است.

معصومه ابتکار در ورود به حوزه دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از این دریاچه بازدید کرد.

بازدید از اقدامات صورت گرفته در زمینه طرح توسعه کشاورزی پایدار که در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت می گیرد از اهداف سفر خانم ابتکار به آذربایجان غربی است.

بررسی و بازدید از طرح آموزش جوامع زنان روستایی و کلیه اقدامات و طرح هایی که محیط زیست آذربایجان غربی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه انجام داده و یا در حال انجام است از سایر برنامه های این سفر است.

بازدید از طرح های انجام شده در زمینه احیاء و حفاظت از تالابهای استان بخصوص در زمینه احداث سطح آبگیر و افتتاح خطوط انتقال آب شیرین از رشکان به جزیره اشک به طول 19 کیلومتر از دیگر برنامه های سفر رییس سازمان محیط زیست به این استان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    29 9
    از زحمات شما ممنونيم به اميد روزهايي بهتر براي درياچه اروميه و محيط زيست ايران
    • بوکان A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
      2 29
      راهی جز خشکاندن دریاچه نیست...هر کس هم مشکل داره راه بازاست.....
  • بهنام بچه خوی A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    40 2
    خوشحالم که خانم ابتکار نیز به این دیدگاه رسیده اند که نباید کشاورزان پیرامون دریاچه ارومیه را مقصر بحران خشک شدن دریاچه ارومیه جلوه داد و به این ترتیب شانه از بار مسئولیت خالی کرد. در مورد این بحران های محیط زیستی همه مقصرن اند. چه دولت های گذشته و چه ماها که به حفظ محیط زیست بی توجهی کرده ایم. برای اینکه این روندها تکرار نشود بایستی همه مان یک دگرگونی اساسی در خودمان ایجاد کنید. دگرگونی در طرز نگاهمان به محیط زیست و دگرگونی در فرهنگمان
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    33 3
    به همین سادگی دریاچه ارومیه هم رفت باد فنا
  • sara TR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    9 4
    چرا کسی به موقع برای نجات دریاچه ارومیه اقدامی عملی انجام نداد و حالا به همین سادگی خانم ابتکار مرگ دریاچه را اعلام میکنند، به عبارتی مرگ منطقه را اعلام میکنه، دستتون به خاطر نجات دریاچه درد نکنه
  • آذران IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    3 1
    فقط صبر كنيد......فقط صبر كنيد...