اعتراض علما و مراجع تقلید به حکم اعدام روحانی مبارز شیعه / تعریف مدعیان دروغین حقوق بشر از عدالت

مراجع تقلید، علما و طلاب حوزه های علمیه اعتراض خود را به حکم اعدام شیخ نمر، روحانی مبارز شیعه عربستانی اعلام کردند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از اعلام حکم اعدام شیخ نمر باقر نمر، روحانی شیعه عربستانی علما و مراجع تقلید ایران نسبت به صدور این حکم اعتراض کرده و آن را ظالمانه خواندند.

شیخ نمر سابقه حضور در ایران و تحصیل در یکی از حوزه‌های علمیه تهران و هم چنین تحصیل در سوریه را دارد. وی در عربستان به تاسیس مرکزی آموزشی پرداخته و به عنوان فعال سیاسی - دینی، از منتقدان دولت سعودی به شمار آمد. «نمر» با توجه به وضعیت شیعیان و سیاست سعودیان در ارتباط با تشیع، همواره پیگیر حقوق این جمعیت بوده و تاکنون چندین بار زندانی شده است. به تازگی دادگاهی در عربستان حکم اعدام این روحانی مبارز را صادر کرده است. حکمی که واکنش علمای شیعه را در پی داشته است.

خلاصه اظهارات علما و روحانیون به این حکم را در جدول زیر می خوانید.

نام

خلاصه اظهارات

آیت‌الله جوادی آملی

  

* جناب آقاي شيخ نمر، حق گفته و از استقلال کشور و دينش حمايت کرده، اما او را به اعدام محکوم مي‌کنند! و اين را عدل مي‌دانند.

* عربستان اگر بيدار نشود، بالاخره ملت بيدارش مي‌کند، مگر مي‌شود خون پاک افراد را همین طور بر زمین ریخت؟

* هر چند معنای عدل و عدالت خیلی روشن است یعنی این که هر چیزی سرجایش باشد، اما اینکه جای اشیاء و اشخاص کجاست را فقط اشیاء آفرین و اشخاص آفرین می داند، ولذا مدعیان دروغین حقوق بشر در این مورد هم دستشان خالی است، چرا که حقوق بشر این ها صبغه علمی ندارد؛ عدل را خودشان معنا می کنند، تروریسم را خودشان معنا می کنند، و از این رو دنیا آشوب شده است.

آیت الله مکارم شیرازی

* صدور چنین حکمی برای شیخ نمر بسیار ظالمانه است. جایی را بهم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، ایشان سخنرانی های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود.

* در کشور ما از درون زندان نامه بر ضد نظام و رهبری می نویسند و کسی هم کاری با آنها ندارد و تا فتنه ای برپا نشود درباره افراد چنین حکمی صادر نمی کنند.

* عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادیخواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را خواهند پرداخت.

* وقتی در کشور ما درباره فردی از فرقه ضاله کوچک ترین اقدامی انجام شود کنگره آمریکا تبلیغات عجیبی علیه ما به راه می اندازند؛ اما در کشور عربستان سعودی شیعیان از حقوق اولیه خود محروم هستند اما صدایی از آنها در نمی آید.

* چرا کنگره آمریکا در قبال این حکم ظالمانه و تضییع حقوق اولیه شیعیان در عربستان سعودی سکوت پیشه کرده و نفس نمی کشد؟ این مساله نشان دهنده دروغ بودن ادعای دمکراسی و حقوق بشر غرب است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

  

* حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم برای همه‌ شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید است. روحانی که بدون هیچ گناهی از سوی حکام کشور عربستان محکوم به اشد مجازات شده است.

* آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه‌‌ کشورمان در این باره اقدام فوری انجام دهد و تأثر علمای اسلام و همچنین قاطبه‌ مسلمانان را به آنان ابلاغ کرده و عواقب چنین حکم ظالمانه‌ای را به آنان گوشزد کند.

آیت‌الله جعفر سبحانی

  

*گزارش جانکاه درباره سرنوشت عالم ربانی، آمر به معروف و ناهی از منکر آیت‌الله شیخ نمر (حفظه‌الله من کل شر و مکروه) مأیه تاسف شد. قرآن و احادیث اسلامی به همگان بالاخص به طبقه آشنا به کتاب و سنت دستور می‌دهد که امیران و حاکمان را نصیحت کنید. گفتار «النصیحه لائمة المسلمین» مورد اتفاق همه محدثان و عالمان دینی است.

*آیت‌الله شیخ نمر کاری جز نصیحت و ارشاد انجام نداده است، او پیوسته از حقوق غصب شده شیعیان سخن می‌گوید و نظام حاکم را بر نفی تبعیض دعوت می‌کند، نتیجه این کار تشویق و تقدیر است نه اعدام.

*تاریخ بهترین معلم و راهنماست، امیران سعودی تصور نکنند که با اعدام آیت الله نمر (لا سمح الله) کار اعتراض به پایان می‌رسد، بلکه از هر قطره خون او (خدای ناکرده) پرخاشگری پدید می‌آید که پایه‌های حکومت حاکمان را سخت‌تر می‌لرزاند.

*پیشنهاد ما این است که برای روشن شدن مطلب برای همگان(هر چند برای ما روشن است) یک دادگاه صالحه از عالمان دینی دور از سیاست تشکیل شود، آنگاه موضوع را از دیدگاه کتاب و سنت بررسی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه

  

*آیت الله نمر که تنها خواستار حقوق ملت مظلوم عربستان بوده و در این راستا تلاش فراوانی نموده است، امروز بجای اینکه مورد تکریم و تجلیل قرار بگیرد، مورد بی مهری و بی عدالتی قرار گرفته است. بدون شک این حکم نه یک حکم قضایی ، بلکه یک حکم سیاسی است و لذا از سوی همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی محکوم است.

* من نیز به عنوان رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه، صدور این حکم را محکوم نموده و از همه مسئولین و سازمان های بین المللی خواستارم که در لغو این حکم و عدم اجرای آن تمام تلاش خود را بنمایند. در این زمینه باید به تاکیدهای مراجع معظم تقلید مبنی بر لزوم جلوگیری از انجام این حکم نیز توجه جدی صورت گیرد، چراکه بدون تردید این امر احساسات مسلمانان جهان را خدشه دار کرده و آتش اعتراضات علیه رژیم سعودی را شعله‌ورتر می‌کند.

مدیریت حوزه علمیه استان قم

  

*در برهه حساسی که منطقه خاورمیانه در آتش بی تدبیری حکومت آل سعود به واسطه تحریک و تجهیز گروهک های تروریستی، نظیر القاعده، النصره و داعش می سوزد، صدور حکم ناعادلانه اعدام علیه عالم مجاهد آیت الله شیخ نمر باقر النمر، آن هم بر پایه اتهامات واهی، لکه ننگین دیگری را در کارنامه ضد حقوق بشری این رژیم مرتجع به ثبت رساند.

*بر همگان روشن است که این حکم ظالمانه از بینش و منش سرکوبگرایانه عربستان، علیه گروهی گسترده و موثر از مردم این کشور نشأت می گیرد. شیعیان مظلومی که فقط بدیهی و ابتدایی ترین حقوق دینی و شهروندی شان را طلب می کنند.

*مدیریت حوزه علمیه استان قم تحت لوای مراجع گرانقدر شیعه همگام با دیگر آزادگان جهان ضمن محکوم نمودن این حکم سیاسی، همه مراکز علمی و دینی جهان اسلام و نیز تمام علاقمندان به شرافت و کرامت انسان را به مقابله با چنین احکام قرون وسطایی فرا می خواند، و به سردمداران دست نشانده آل سعود هشدار می دهد اینگونه اعمال خلاف مروت و دیانت تأثیر بسیار مخرب و ویرانگری بر روابط جهان اسلام و عربستان خواهد گذاشت.

بیانیه طلاب و روحانیون حوزه علمیه استان گلستان

  

* حکومت وهابی آل سعود بار دیگر بغض و کینه خود را به اهل‌بیت رسالت در سرزمین وحی نشان داده و با صدور حکم ظالمانه اعدام آیت‌الله شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان به مبارزه آشکار خود علیه شیعیان در جهان به‌خصوص در منطقه الشرقیه در شبه‌ جزیره عربستان دامن زده و موجب بحرانی‌تر شدن فضای منطقه شده است.

* شیخ نمر، مجاهد آزاده اى است كه جز به آزاد انديشى دينى و اعتلاى اسلام و وحدت مسلمانان، به چيز ديگرى نمى انديشد، این توطئه استکباری از آستین حکومت آل سعود بیرون آمده که هدفی جز تفرقه افکنی میان مسلمین ندارد.

* ما روحانیون و طلاب حوزه علمیه استان گلستان هم صدا با تمامی شیعیان و آزاد اندیشان جهان این اقدام ننگین و ستمگرانه آل سعود را محکوم کرده و اعلام می‌داریم که این اقدام نقطه عطفی در سقوط حکومت آل سعود خواهد شد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 2
    ما هر چه بگوييم فايده نداردعربستان جنايتكار در نهايت اين روحاني مبارز را به درجه رفيع شهادت خواهد رساند