بازار داغ شایعات ضد و نقیض درباره عبور زائران اربعین از مرزها/ می‌شود بدون ویزا به عراق رفت یا نه؟

علی رغم تاکید زیاد ستاد مرکزی اربعین در مورد اخذ ویزا و عدم امکان خروج از کشور بدون روادید، اخباری از باز شدن مرزها و ورود زائران به عراق بدون ویزا مخابره شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تنها دو روز به اربعین حسینی باقی مانده و خیل مشتاقان زیارت خود را به مرزها رسانده اند تا بتوانند تا دو سه روز آینده خود را به کربلا برسانند. با بالا رفتن حجم زائران در روزهای آخر منتهی به اربعین، بازار شایعات و اخبار ضد و نقیض هم داغ می شود.

تا صبح همین امروز، تمامی مسئولان بر لزوم داشتن ویزا تاکید می کردند و می گفتند که به هیچ عنوان ورود به کشور عراق بدون ویزا همانند سال های گذشته ممکن نیست.

تمامی اخبار از ترافیک سنگین راه های منتهی به مهران و از مهران به سمت مرز حکایت داشتند و مسئولان از زوار خواستند که برای سفر به چذابه و شلمچه مراجعه کنند.

استاندار ایلام گفت: مرزهای مهران، چذابه و شلمچه برای خروج زائران به عراق بسته شده و تنها افرادی که در پایانه حضور دارند می‌توانند امروز به عراق وارد شوند.(اینجا)

سردار حسن کرمی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ظفر و یگان‌های ویژه ناجا هم ترافیک سنگین در محورهای ایلام و مهران را گزارش کرد و گفت که این مرز دیگر ظرفیت پذیرش ندارد.(اینجا)

درست در همین زمان، که همه مقامات انتظامی از ترافیک سنگین و پر شدن ظرفیت مرزها علی الخصوص مهران می گویند، چند خبرگزاری از برداشته شدن شرط داشتن ویزا خبر دادند. خبرگزاری تسنیم در خبری نوشت: فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه در روزهای آخر به دلیل ازدحام مردم، دولت عراق نتوانست همه ویزاها را صادر کند، گفت: با اجازه دولت عراق، زائران با گذرنامه ولی بدون ویزا می‌توانند از مرز خارج شوند.

البته این خبر دقایقی بعد و با تکذیب شدن آن توسط سردار مومنی از روی این خبرگزاری برداشته شد.

خبرگزاری فارس هم همین خبر را منتشر کرد. این خبرگزاری نوشت: فرمانده مرزبانی کشور گفت: به دلیل اینکه عراق توان صدور ویزا را نداشت از شب گذشته تردد زوار از مرزهای کشور بدون ویزا و تنها با گذرنامه ممکن شده است.

بلافاصله تکذیبیه این خبر منتشر شد. سردار مومنی درباره شایعاتی مبنی بر خروج از مرز بدون روادید و همچنین بسته شدن مرزها،‌ اعلام کرد مرزها باز است و عبور از آنها با روادید و گذرنامه امکان‌پذیر است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بسته شدن مرزها را هم تکذیب کرد و گفت که فعلا کشور عراق در مورد نداشتن ویزا مطلبی را اعلام نکرده است.

او گفت: هم اکنون و تردد و تراکم زوار در مرزهای جنوبی و غربی کشور زیاد است و از مردم می خواهیم از منابع رسمی دریافت کنند و به شایعات توجه نکنند.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امور خارجه درباره شایعاتی مبنی بر تردد زائران به عراق بدون ویزا، عنوان کرد:چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و زائران نمی توانند بدون گذرنامه و ویزا از کشور خارج شوند و همچنان نظر طرف عراقی در باره صدور روادید محکم و قطعی است. او از زائران خواست که به هیچ عنوان به مرزها بدون ویزا مراجعه نکنند.

البته با تمامی این اظهارات، باز هم اخباری از عبور بدون ویزای زائران از مرز، از گوشه و کنار به گوش می رسد.

با توجه به تاکید زیاد کشور عراق مبنی بر داشتن ویزا در سفر اربعین امسال، باید دید حجم بالای زائران موجب این می شود که عده ای مثل سال های گذشته بدون روادید به عراق سفر کنند یا خیر. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر هیچ تضمینی وجود ندارد که از سال های آینده زوار به تاکیدات در مورد لزوم داشتن ویزا توجه کنند و این عدم ضرورت مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =