ایلنا نوشت: مدیرعامل ایریکو گفت: در حال حاضر هزینه خرید یک رام قطار ساخت داخل چیزی حدود 5 میلیون یورو تمام می شود که نرخ محصول مشابه خارجی آن حداقل 20 درصد گران تر است.

مرتضی مقدمی با بیان اینکه نیاز به واگن های جدید به چند برابر خواهد رسید، اظهار کرد: عمر متوسط ناوگان ریلی بسیار بالا است و سیاست دولت هم کاهش عمر ناوگان است بنابراین برای تحقق این سیاست، تقاضا برای واگن جدید تشدید خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر با تامین تقاضای موجود برای خط آهن از طریق تولید ریل ملی و گسترش خطوط راه آهن؛ به طور قطع نیاز به واگن های جدید چند برابر می شود.

مقدمی با بیان اینکه در سال های گذشته توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی منجر به توسعه صنعت ریلی نشد، گفت: یکی از دغدغه های فعالان صنعت ریلی این است که توسعه حمل و نقل ریلی باعث توسعه صنایع مرتبط نشود چراکه وقتی به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که گسترش حمل و نقل ریلی با استفاده از تواتمندی واگن سازان خارجی انجام شده است.

وی افزود: این در حالی است که در همان سال ها هم واگن سازان داخلی توان تامین نیاز حمل و نقل ریلی را داشتند.

مدیرعامل ایریکو با اشاره به اختلاف قیمت واگن های داخلی و واگن های ساخت خارج، گفت: قیمت تولیدات داخل با توجه به پارامترهایی که وجود دارد کمتر از نمونه مشابه خارجی است البته واگن سازان داخلی مشکلاتی دارند که این مشکلات هم به راحتی قابل مدیریت است و یک نمونه از این مشکلات نبود تکنولوژی روز برای تولید واگن است.

مقدمی با اشاره به همکاری با کره ای ها برای ساخت واگن های جدید، اظهار کرد: در حال حاضر سهم ساخت شرکت ایریکو در ساخت ریل باس ها با همکار کره ای خود 25 درصد است که در تلاش هستیم سهم ساخت داخل را در اینده نزدیک به 50 درصد برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه هر چند سهم ساخت تولید داخل افزایش یابد، هزینه و قیمت تمام شده کمتر می شود و نرخ فروش واگن های تولید داخل کاهش می یابد، گفت: با افزایش سهم ساخت داخل اختلاف قیمت واگن های داخلی نسبت به نمونه مشابه خارجی افزایش می یابد.

مدیرعامل ایریکو ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک رام قطار 4 واگن تولید داخل به چیزی حدود 4.8 الی 5 میلیون یورو می رسد و به طور قطع قیمت همین محصول اروپایی بالاتر است و اگر این قطار کاملا در کره ساخته می شد،‌ قیمت آن حداقل 15الی 20 درصد گران تر تمام می شد.

وی ابزار امیدواری کرد: اگر قرارداد جدیدی منعقد شود، با همکار کره ای خود به این توافق رسیده ایم که میزان سهم ساخت داخلی را افزایش دهیم که منجر به اختلاف بیشتر قیمت محصول داخلی با نمونه مشابه خارجی آن می شود.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =