نشانه های متفاوت از شرایط اقتصادی کشور طی نیمه اول امسال، پیش بینی نرخ رشد اقتصادی در 6 ماهه دوم را دشوارتر کرده است خصوصا اینکه بانک مرکزی بنا بر ملاحظاتی که برای هیچکس معلوم نیست از اعلام نرخ رشد اقتصادی پرهیز می کند.

مریم یعقوبی:

گزارش بانک مرکزی از وضعیت شاخص های مختلف اقتصادی تا پایان تابستان سال جاری دو نشانه متفاوت از شرایط پیش رو در نیمه دوم امسال در خود دارد؛ از یک سو بهبود شاخص تولید در کارگاه های بزرگ صنعتی این نوید را می دهد که از شدت رکود کاسته شده است. از سوی دیگر اما افت شاخص در حوزه مسکن و ساختمان که یکی از بخش های پیشران اقتصاد بحساب می آید از ادامه رکود خبر می دهد. حال سؤال اینجاست که وزنه کدام یک سنگین تر است و می توان به آغاز روند خروج از رکود امیدوار بود یا باید همچنان در فضایی بدون رونق تنفس کرد؟

شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی بر پایه گزارش بانک مرکزی از منفی 4.2 درصد در سه ماهه آغاز امسال، به منفی 0.6 درصد در سه ماهه دوم رسیده است. این کاهش چشمگیر 3.6 درصدی به معنای افزایش تولید و عرضه است و یعنی فاصله گرفتن از رکود.

علاوه بر اینکه شاخص تولید کارگاه های صنعتی در سه ماهه دوم امسال به منفی 0.6 درصد رسیده، جواز تاسیس واحدهای صنعتی از لحاظ تعداد به منفی 9.5 درصد و از نظر ارزش سرمایه گذاری به منفی 25.4 درصد بهبود پیداکرده است.

تعداد پروانه های بهره برداری از واحدهای صنعتی در سه ماهه نخست امسال منفی 12.6 درصد و ارزش سرمایه گذاری پروانه های صادر شده، منفی 27.6 درصد گزارش شده بود اما این آمار در فصل تابستان به ترتیب به منفی 1.5 درصد و منفی 17.5 درصد رسیده است.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت، طی سه ماهه دوم سال جاری شاهد جنب و جوش بیشتری نسبت به سه ماهه بهار 94 بوده ایم و با نگاهی خوشبینانه این تحرک را می توان آغازی برای خروج از رکود تلقی کرد.

اگرچه برخی بررسی ها خلاف این روند را نشان می دهد؛ در گزارشی که پژوهشکده پولی و بانکی به درخواست اتاق تهران انجام داده است، وضعیت تولیدات صنعتی کشور طی پاییز امسال بررسی شده و  نرخ رشد تولیدات صنعتی در این فصل نسبت به فصل مشابه در سال 93 کاهش 24.8 درصدی را نشان می دهد.

میزان تولیدات صنعتی در شرکت های بورسی که معمولا تصویری از سطح تولید صنعت در کشور را نشان می دهد، با کاهش 24.8 درصدی در فصل سوم سال مواجه شده و این شاخص برای سومین فصل متوالی منفی بود.

نرخ رشد تولیدات صنعتی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت 11 درصدی را نشان می دهد همچنین فروش واحدهای صنعتی نیز در 9 ماهه (منتهی به آذرماه امسال) نسبت به مدت مشابه پارسال، کاهش 19 درصدی داشت.

شاخص‌های منفی ساختمان

شاخص های ساختمان در نماگرهای اقتصادی شش ماهه 94 بیانگر رشد منفی نسبت به دوره قبل است؛ تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری تهران، شهرهای بزرگ،‌ سایر مناطق شهری و کل مناطق شهری در سه ماهه دوم امسال به ترتیب 2.3 هزار فقره با رشد منفی 0.5 درصد، 7.5 هزار فقره با رشد منفی 7.6 درصد، 15.4 هزار فقره با رشد 14.1 درصد و در نهایت 25.1 هزار فقره با رشد منفی 11.2 درصد اعلام شده است.

همچنین برآورد سطح زیربنای طبقات ساختمان براساس پروانه های صادر شده در کل مناطق شهری 16.4 میلیون متر مربع با رشد منفی 15 درصد اعلام شده است.

ضمن آنکه در بخش شاخص های ساختمانی رشد شاخص بهای خدمات ساختمانی 13.3 درصد و معادل 245.1 درصد و رشد شاخص بهای تولید کننده مصالح ساختمانی منفی 5.6 درصد و معادل 186.5 بوده است.

این وضعیت نشان دهنده ادامه و بلکه تعمیق رکود در یکی از بخش های پیشران اقتصاد یعنی مسکن و ساختمان است. چنین وضعیتی در حوزه مسکن قطعا نشانه و البته علت رکود تمام فعالیت های فراوان مرتبط با این کسب و کار است.

نسبت تخصیص عمرانی به جاری؛ 11.5 درصد

یکی از عومالی که در ایجاد رونق اقتصادی نقش پررنگی دارد، اجرای طرح های عمرانی است. این طرح ها که در کشور ما عمدتا از سوی دولت ها تعریف و اجرا می شود، مجرای تزریق نقدینگی به بخش های مختلف اقتصاد و ایجاد فعالیت های متنوع کاری برای فعالان بخش خصوصی است.

در نیمه نخست امسال اما این کانال هم به شدت بی فایده بوده و افت شدید درآمدهای نفتی مجال تخصیص اعتبارات عمرانی را از دولت گرفته است؛ دولت در 6 ماهه اول امسال 75 هزار و 200 میلیارد تومان به بخش جاری و 8 هزار و 619 میلیارد تومان به بخش عمرانی تخصیص داده است.

کل درآمدهای دولت بدون احتساب درآمدهای نفتی و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در سه ماهه دوم امسال با 41.1 درصد افزایش نسبت به سه ماهه اول به 27 هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

در بخش هزینه‌ها در 6 ماهه اول امسال دولت برای هزینه‌های جاری 75 هزارو و 200 میلیارد تومان و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بخش عمرانی)  8 هزار و 619 میلیارد تومان پرداخت کرده است.

مجموع اعتبارات عمرانی مصوب برای امسال 47 هزار و 390 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در 6 ماهه اول امسال کمتر از یک پنجم آن تخصیص داده شده است.

 

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =