راه حل فخر رازی برای شکستن طلسم مذاکرات هسته ای!

در قدیم هر آنچه از مشکلات حل ناپذیر می نمود طلسم تصور می شد و گفته می شد که اصل آنها هم در مغرب و اندلس است و ... گشودن آن ها بسیار سخت... یکی از راه حلها استفاده از امر تسخیر جن بود.... و این راه کارهایی داشت که سخت بود. معمولا از برخی امور شرعی و غیره استفاده می شد... هیچ ربطی هم به اصل دین نداشت ... اما به هر حال معمول بود و گاهی هم افاقه می کرد...

امروز روز جهانی علم بود، و بنده ی سرگشته، یکسره وقت گذاشت تا کتاب جامع العلوم فخرالدین رازی (م 606) را که گل سرسبد عالمان قرن پنجم هجری، یعنی قرنی که علوم و دانشهای تمدن اسلامی از قرن سوم تا چهارم در آن انباشته شده را بخواند و از درک علمی اسلاف خود سردرآورد.
ستایش از تمدن اسلامی، عیبی ندارد، مشروط به آن که واقع بینانه باشد، نه برای فریب و تحمیق خود و دیگران. هرچیزی به اندازه خوب است، اگر بیشتر شد، مثل نمک اضافی در غذا، همه چیز شور خواهد شد.
صد سال است بلکه صد و پنجاه سال که در یک تناقض گرفتار آمده ایم. از یک طرف ادعا می کنیم خیلی متمدن بوده ایم، و همه چیز داشته ایم و غربی ها آنچه دارند از ما برده اند و از سوی دیگر بر سر می زنیم که عقب افتاده ایم و باید فکری بکنیم و راه حلی پیدا کنیم.
این تناقض ما را در شرایطی قرار داده که سری به گذشته خود نمی زنیم تا دقیقا بدانیم چه مشکلاتی داشته ایم، و چرا درمانده شده ایم. همین قدر بدانیم که گاه که زیاده از حد تعریف از خود می کنیم، به قول قدما، گرفتار جهل مرکب هم می شویم و نمی دانیم که نمی دانیم.
برای این وضعیت، بد نیست گاهی سری به کتب دانشی خود بزنیم، مروری بکنیم، و یافته های گذشته گان را بشناسیم. روش استخراج آن علوم را، و محصولاتش را و این که چگونه سعی کرده اند مشکلات علمی و مسائل مربوط به دانش های مختلف را بشناسند.

رسول جعفریان

وقتی از فخر رازی یاد می کنیم، دانشمند قهاری را می بینیم که در علوم دینی، به ویژه در فلسفه و اصول و حکمت، ید طولایی دارد. بسیار نیرومند است و در حقیقت، ذهن جوال و شکاک و خلاقی دارد که حتی در یک قرن کم مانند او پیدا می شود.
اما باید بدانیم علم با یک نفر درست نمی شود، همین یک نفر نابغه هم باشد، وقتی همان نابغه در یک سیستم فکری غلط گرفتار آمد، همان مزخرفاتی را تکرار می کند که همه می گویند. همان مطالبی را به عنوان علم و دانش نقد و بررسی می کند که در آنها فرو رفته و اصولش را پذیرفته است. نتیجه اش درجا زدن است و دیگران هم که به عنوان یک دانشمند به او اقتدا می کنند، وضعشان معلوم است.
اما جامع العلوم، حاوی شصت رساله در شصت علم است. این محصول مهمی است آن هم از فخر رازی که پس از یک دنیا عالم و دانشمند و برگرفته از علوم آنان بدست آورده و برای هر علم چند صفحه نگاشته است. کتاب یاد شده را دوست عزیز جناب آقای آل داود قبل از ده سال تصحیح و نشر کرد و کار ما را برای مطالعه آن بسیار آسان ساخت.
جامع، مجموعه رسائل جالبی است که روی برخی از رسائل آن کارهای پژوهشی جدی هم شده، و... اما برای ما مرور آن برای روز جهانی علم سودمند بود.
در این کتاب می توان، حاصل دانشی را که در تمدن اسلامی در جریان است، دریافت، اصولش را تا اندازه ای شناخت، همین طور منابع برخی از افکار را، و بدین نکته پی برد که حد و اندازه این دانش چه اندازه بوده است.
یکی از ابواب آن تنجیم است که در اینجا به طور خاص به هدف تسخیر جن و استفاده از آنها و اوضاع کواکب و همه با هم برای حل دشواری هاست. به گفته فخر رازی، تنجیم گاه به هدف تسخیر است و گاهی نه برای تسخیر. در اینجا تنجیم به هدف تسخیر را به ما آموزش می دهد.
فخر ضمن اشاره به انکار جن توسط اکثر فلاسفه، خودش هم دلیل عقلی بر آن نیافته و به دلیل سمعی بسنده کرده و می گوید که قرآن بر آن صحه گذاشته و باید پذیرفت.
اما این که جن را می توان تسخیر کرد و برای حل مشکلات از آن بهره برد، روشی که از آن به عزیمت تعبیر می کند، جالب است. البته یکی در این میان، روی راه های شرعی تکیه می کند و غیر این را سحر می داند که حرام است.
و اکنون خلاصه ای از مراحل ده گانه تنجیم و این که چه اعمالی باید انجام داد که بتوان تسخیر کرد و با تمرکز مشکلات را حل کرد.

شرط ها که از آن ناگزیر است ده است:
اول جامه، و باید که نو و لطیف باشد.
دوم جایگاه باید که در خانه در کوشکی بلند که در صحرای خالی باشد چنان که در نزدیکی او آب روا بود و درختان باشد.
سویم زمان و ابتدای عمل در روزی از نیمه اول ماه باید چنان که اتصالات کواکب محمود باشد و موافق مقصود بود.
و ایام عمل تنجیم هفت است و اگر روزی چند در مقدمه صایم بود، اولی تر است چنان که مثلا روز چهارشنبه صایم شود و روز پنج شنبه خاتم سازد و نگین بر وی ترکیب کند و روز آدینه نقش کند. پس به عبادت مشغول شود و شب شنبه به تنجیم مشغول گردد و بعد از آن هفت روز روزه دارد.
چهارم در کیفیت خط کشیدن: باید که هفت خط بکشد و ابتدا بدان کند که دورتر باشد. و آن خط ها به آهن فولاد کشد. و اگر کاردی بود روا باشد. و باید که سر سوزنی از آن خط خالی نگذارد که در آن خط نباشد و آن خط را که بکشد از دست راست بکشد. و آنجا که سرهای خط بهم رسد آن آهن آنجا فرو برد از برای خط دوم آهنی دیگر برگیرد.
و حرزی که در اصل دوم یاد خواهیم کرد بر سر خطی هفت بار بخواند ...
پنجم در کیفیت نشستن و در میان خط هفتم باید نشستن چنان که از وی هیچ بیرون نبود. مجمر بخورات با خود برد و دو چراغ آهنین بر هر دو دست خود بنهد، و روی به قبله آرد و در مقابل مشتری بود.
ششم در کیفیت طاعت ها هر روز غسلی و هر شبی غسلی دیگر باید و تنجیم در شب باید....
هفتم در بیرون آمدن از خط و تا تواند بیرون نیاید و از هیچ کس البته استعانت نکند، زیرا که سرّ این علم قطع علاقه های جسدانی است و اگر ضرورت گردد برخیزد و دستوری خواهد از حرز که در اصل دویم یاد خواهیم کرد برخواند...
هشتم در وقت افطار و کیفیت غذا:‌اما وقت افطار بعد از آن باید که از اعمال تنجیم فارغ شود.

رسول جعفریان

و اما کیفیت غذا: نان پاکیزه و روغن کنجد و سرکه با نمک و سعتر و غیر آن احتراز کند.
نهم چون بیرون آید و خواهد که به خواب مشغول شود، گفته اند که اولی تر آن باشد که جایگاهی دیگر بخسبد....
دهم در کیفیت اتخاذ خاتم: چون خواهد که شب شنبه در عمل شروع کند روز چهارشنبه روزه دارد و روز پنج شنبه دو مثقال نقره خالص بستاند و زرگری روزه دارد پاکیزه بدست آرد تا از آن نقره انگشتری سازد، و نگینی از یاقوت بر وی ترکیب کند و اگر میسر نشود از بیجاده و الا از بلور صافی.
پس روز آدینه وقت نماز هم او و هم زرگر غسل کند و آن نقش که بخواهیم نوشت در اصل دوم بر آن نگین نقش کند و اندکی از مشک و کافور در زیر نگین نهد و آنگاه آن انگشتری را در انگشت دست راست کند و بدان جایگاه آید که در وی تنجیم خواهد کرد و آن را از اغیار پوشیده دارد....
... و چون شب درآید غسل کند و جامه های پاکیزه درپوشد و بر بام بلند روشن شود و با وی قضیبی از چوب انار یا چوب گز باشد به مقدار پنج گز، پس در مقابله مشتری روی به قبله آرد و خط بکشد و چوب بر زمین فرو برد و آن خاتم را به یک تار موی اسب اشهب از سر آن چوب بیاویزد و به عزیمت مشغول شود. این است مجموع شرایط تنجیم.
اما نقش انگشتری را هم داده که به این صورت که در زیر می آید. سپس حرزهای مختلفی را بر هر مرحله تعلیم داده که مضامین آنها هم جالب است.

رسول جعفریان

این است دانش مهمی که برای حل معضلات و گرفتاری ها باید بکار برد. صرف نظر از این که اصل عبادت، بویژه روزه بسیار مهم و در استعانت از خدا برای حل دشواری ها خود کارساز است، اما باقی مسائل، متکی به چه روش دینی یا علمی است؟‌ آدمی از فخر رازی چه انتظاری دارد؟‌ مبانی این اعمال ده گانه چیست؟‌
واقعا گاهی هم به شک می افتم که نکند چیزهایی هست که ما نمی دانیم.

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۴
    37 0
    جوان مردا علم میراث سلوک است؛ نه میراث پدر و مادر و نعمتی است که بی جان کندن ندهد و بی جهد نیاید جناب استاد جعفریان این روز بر شما هم گرامی باد.
  • بی نام A1 ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    27 13
    استاد خیلی کتابهای دیگر هست که چنین چیزهای نامعقولی در آن فراوان دیده می شود. از ما کسی پذیزا نخواهد بود ولی از علما انتظار میرود که با جدیت و برای همیشه خط بطلانب بر آنها بکشند.
    • مهدی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      15 16
      واقعا از آقای جعفریان انتظار نبود که تنجیم را «مزخرفات» بنامند آیا واقعا هر آنچه را که نمی‌توانیم «حس» کنیم می‌شود «نامعقول» و غیر علمی گرچه در وادی علوم غریبه، دکان داران و شیادان، فراوان هستند ولی آیا می‌شود صرفا با برهان «استبعاد» به جنگ با آنها رفت و چون تمام مبانی این علوم را فخر قلمی نکرده، چنین نوشت: «اما باقی مسائل، متکی به چه روش دینی یا علمی است؟‌ آدمی از فخر رازی چه انتظاری دارد؟‌ مبانی این اعمال ده گانه چیست؟‌»
  • omid A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    14 14
    درسته شاید چیزهایی هست که ما نمی دانیم شاید روزی برسد که انچه ما امروز خرافه میدانیم علم واقعی تلقی شود....شاید فعلا که دربست محصور پوزیتیویسم هستیم
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      6 1
      نامعقول؟؟؟؟؟؟ رسیدیم به به اصل مطلب """عقل چیست"""
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    10 5
    گل گفتید استاد شک نکنید يقین باید کرد خیلی چیزها هست که ما نمی دانیم
  • علی IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    3 3
    ما نفهمیدیم که استاد جعفریات این گونه مسائل را قبول دارد یا از سر مزاح کردن بیان می کند لطفا روشن نمایید.
  • بلال IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 19
    جناب جعفریان تمام بحث و نظرهای جنابعالی مربوط به دوران گذشته است و نه امروز در واقع تاریخ شما آپدیت نیست و به همین خاطر دردی را دوا نمی کند. لذا همیشه عقبیم
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      7 2
      دوست عزیز گذشته چراغ آینده است...در ضمن مگه الان کم جنگیر و طلسم کن و طلسم شکن داریم؟ اونم تو قرن ۲۱ ...شما مطلب رو نگرفتین.آقای جعفریان میگن علم کجای این مطلب عالم مملکت ماست؟علم کجای زندگی ماست؟ مایی که هم از نظر دینی هم از نظر تاریخی به علم توصیه شدیم و البته همه علوم از نظر ما یا کلا در ایران تولید شده یا یک ایرانی در تولیدش مثلا در آمریکا دست داشته
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    2 0
    سویم زمان و ابتدای عمل در روزی از نیمه اول ماه باید چنان که اتصالات کواکب محمود باشد
  • بی نام DE ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    8 18
    شما هم از همین دسته هستید جناب جعفریان فرقی البته بین سخنان جنابعالی و اسلاف مشاهده نمیشود. متواضعانه عرض میکنم جامه روحانیت را در بیاورید تا ببینیم سخن حضرتعالی چقدر خریدار دارد.
  • بی نام FI ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    2 22
    فخر رازی از علماء اهل سنت است که شاخص برای ما نیست شاید برای استاد باشد.
    • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      3 0
      شما شاخصتو بیار استاد جعفریان برامون از علمش بگن کمی بخندیم
    • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
      7 2
      و صد البته این اخبار شیعه و سنی ندارد و در کتب علمای شیعه نیز از این دست مهملات فراوان یافت می شود و گاهی نیز احادیث مجعول برای اعتبار بخشیدن به مقولات خویش فراهم نموده اند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    7 0
    همین الان هم از همین گونه مطالب اما به شکل مدرنتری در کتب برخی آقایان معاصر کم نیست اما سالها باید بگذرد تا جعفریان دیگری بیاید و در باره آنها بنویسد
  • بی نام US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    22 0
    با هاله نور و جنگیران دولت ا. چنان به جنگ دول کفررفتند، که همچنان کرور کرور نفوس اروس و امریک و اروپ در خوف و دهشت از حشمت و صولت رو به انفعال دارند....
  • حمید IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    1 0
    از حسن توجه نویسنده محترم در طرح هشدارهای ضروری سپاسگزارم.
  • هستی A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    1 38
    به نظر می رسه آقای جعفریان بیشتر در عالم رویا سیر می کنه تا واقعیات حرفاش مزخرف و فتنه انگیزه... با اون نقذای بی مزه و بی مورد و بی ادبانه اش... خجالت نمی کشه اسم خودش رو گذاشته آخوند...
    • با ادب A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
      6 1
      دقت کردین همین هستی چقدر بی ادابانه استاد را بی ادب خطاب کرد امان از جهل مضاعف
  • حسین EU ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    فخر رازی اهل تسنن است و کسی است که سعی می کرده برایهر چیزی دلیل عقلی بیا ورد
  • سلیمی IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    5 0
    توجه به این نوع کتابها به نوعی آسیب شناسی عقب ماندگی کشورهایی مانند کشور ما است. حتی اکنون هم پرداخت به این نوع مسائل جسارت می خواهد چه برسد به 700 سال پیش. چون هنوز هم عده ای مبانی علمی قضایا را قبول ندارند و یک انگ پوزیتیویستی به مثابه فحش به تو می چسبانند. تشکر بسیار از جناب جعفریان به خاطر پرداختن به این گونه موارد.
  • يك خواننده‌ي مقاله‌هاي آقاي جعفريان IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    به نام خدا. خداوند اين هستي را بر پايه‌ي اسباب و مسببات و قانون علت و معلول آفريده كه مجموعه‌ي اين قوانين، علوم را مي‌سازند. دين‌داري يعني باور به خداي يگانه‌ي بي‌همتا و زندگي بر اساس شناخت اين قوانين. خرافات يعني تفسير پديده‌ها خارج از چهارچوب بالا. موضوع اين نيست كه اموري كه امروز نامعقول به نظر مي رسند چه بسا در آينده باورپذير شوند، بسياري از پديده‌ها كه امروز براي ما عادي شده در گذشته نامعقول به نظر مي‌رسيده‌اند.بلكه موضوع اين است كه آنها بر پايه ي اصل علت و معلولدانش قابل توضيح باشند. اين مرز ميان خرافات و علم را مشخص مي‌كند وگرنه دين‌هاي توحيدي با خرافات مبارزه نمي كردند. از آقاي جعفريان به خاطر روشنگري‌هايشان بسيار سپاسگزارم.
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    جالب است بداانیم همین فخررازی خود و اطرافیانش لعن بر ابن سینا را واجب میدانستند.توخود بخوان حدیت مفصل...
  • بی نام A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    چه قدر خوب گفتی : واقعا گاهی هم به شک می افتم که نکند چیزهایی هست که ما نمی دانیم. مثلا همین شیوه فخر رازی رو تاحالا امتحان کردین که رد یا تاییدش کنید؟ و آیا ممکن نیست در سالیانی دیگر و در آینده ای نه چندان نزدیک ، علم همین روش ها رو تایید کنه؟ چندصد سال پیش شما اگه به فخر رازی درباره وجود امواج می گفتید ، بهتون همونقدر می خندید که الان شما به مطالب چندصدسال پیش فخر می خندید.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    3 0
    آقا یه عکس دیگه ندارید از آقای جعفریان؟تنوع هم خوب چیزیه ها
  • بی نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    6 2
    برو خودت درست کن آخوندی که این نوع تفکر عوامانه کپی شده از ماهواره را داشته باشه یعنی اینکه یه جای کارش لنگه یه تلنگر به خودت بزن اینکه یه جا وایسی وفکر کنی داره بیطرفان حرف میزنی عین خطا است کسانی که 33سال تجربه انقلابی گری دارند دقیقا خط تو را می شناسند تو حرف تازه نمی زنی بابا تو شبکه ها ماهواره ای همین حرف ها را می زنند برو خودت درست کن برو چند سال توی دهات که خاستگاه تو بوده تبلیغ برو جهاد