عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق معتقد است: «دولت نرخ ارز را باید به گونه ای تعیین کند که اشتغال بیشتری ایجاد شده و در راستای حمایت از تولید باشد.»

عوض محمد پارسا در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به تاثیر تک نرخی کردن ارز بر اقتصاد سال آینده کشور گفت: «کاهش نرخ بهره تا حدی قیمت تمام شده تولید را پایین می آورد و تولید داخلی را قابل رقابت تر می کند، منتها تک نرخی کردن ارز اگر در جهت کاهنده باشد، یعنی دلار ۳۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان کاهش یابد، به تولید داخلی لطمه می زند، ولی اگر نرخ دلار ۳۵۰۰ تومان بشود و کمی بیشتر که معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی سالانه نرخ ارز تعدیل شود، تولید می تواند قابل رقابت تر و شکوفاتر شود.»
وی تصریح کرد: «زمانی که نرخ ارز را پایین نگه داریم، تولید خارجی و واردات کالا ارزان در می آید و تولیدکننده داخل ایران نمی تواند با تولیدکننده خارجی رقابت کند.»

به گفته او، «این، یکی از دلایل رکودی است که ما در ایران داریم. درست است که نرخ ارز به گونه ای باشد که اشتغال بیشتری ایجاد کنیم و تولید بیشتری داشته باشیم و جلوی ورود کالا خارجی گرفته شود؛ نه به صورت تعرفه ای، بلکه به صورت رقابتی.»

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق عنوان کرد: «با واقعی شدن نرخ ارز که تولیدکننده داخلی هم بتواند بازار داخلی را داشته باشد و هم صادرات را، آن زمان پول کشور تقویت می شود.»

ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران نیز در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تاثیر تک نرخی کردن ارز بر اقتصاد سال آینده گفت: «کالاهایی که دارند از ارز مبادله ای استفاده می کنند، بیشتر کالاهای اساسی هستند. قیمت کالاهای اساسی در بازار جهانی نسبت به دوسال گذشته بسیار پایین آمده است.»

وی افزود: «بر این اساس، اگر در بخش تک نرخی کردن ارز اقدامی صورت بگیرد، با توجه به کاهش قیمت هایی که داشتیم، نمی توانیم شاهد افزایش قیمت در بازار داخل باشیم. به نوعی تک نرخی کردن ارز جلوگیری می کند از رانت هایی که این تفاوت را به وجود می آورد.»

وی متذکر شد: «تک نرخی کردن ارز، یکی از اقدامات اساسی برای اصلاح کشور است که سریع تر باید دولت تصمیم بگیرد و این کار را انجام دهد.»

در همین حال، پشنهاد محمدپارسا به دولت برای کاهش بدهی هایش به بانک ها، منتشر کردن اوراق قرضه است و گفت: «درآمدهای دیگری باید ایجاد کنند و مالیات را از شبه دولتی ها و آستان ها بگیرند و هیچ کس از مالیات معاف نباشد.»

وی تصریح کرد: «قیمت های حامل های انرژی و نرخ ارز باید واقعی شود که از این محل درآمد دولت تقریبا دو برابر می شود. وقتی درآمد دولت واقعی تر شود، می تواند بدهی را از این محل بدهد، چون بدهی را باید از یک محلی بدهد.»

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    3 9
    اين راهو بستي باقيشو ميخاي چيكار كني،هزار راه نرفته و پيدا نكرده هست جناب پارسا
    • بی نام RO ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
      8 1
      شما مثل اینکه از این پایان نعدد نرخ ناراحتی و کاسبیت خراب میشه
  • بی نام RO ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    9 1
    ارز تک نرخی یعنی جلوگیری از رانت وآرامش در اقتصاد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    5 0
    پس مردم چی میشندهمش که نمیشه بخاطراینکار واونکار هی قیمت ارز روبالابرد
  • رضا A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    5 0
    باسلام برعکس هرچه قدر پایه قیمت ارز پایین باشد قیمت تمام شده کالا کمتر بوده وقابل رقابت با بازار جهانی وبازار داخلی میباشد ...رکود حاکم یکی از دلایل اش قیمت تمام شده کالا هاست که قدرت خرید مصرف کننده رو گرفته ..
  • حسن A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    4 0
    خوب زمانی که کشور ما دلار 1200 میداد چطور تولیدات داخلم زیاد بود؟ کشورهای خارجی چی اونام نرخ ارز خارجی میبرن بالا که تولید داخل زیاد شه؟ نتایج نظرات و عمل رو میشه دید تو همین اقتصاد از 1200 به 3000 تومن پس چرا اینقد کارخونه ها تعطیل شدند؟ مشکل 500 تومه؟
  • نادر AU ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    2 1
    اشکال اینه که همه دنبال تعیین نرخ هستند، نرخ را باید بازار تعیین کنه والان وقتش هست چون صنایع خوابیدند و بازار رونق نداره بهترین زمان برای اصلاحات و آزاد سازی است.