آیت الله حسینی بوشهری: حوزه قدر علامه طباطبایی را می داند/ تفسیر المیزان تنها تراوش فکری علامه نبود

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که حوزه علمیه، قدر علامه طباطبایی را می داند و با عظمت از ایشان یاد می کند، گفت: تفسیر المیزان تنها تراوش فکری علامه نبود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، سه شنبه شب در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله علامه طباطبایی (ره) که در محل بیت این عالم فقید در قم برگزار شد، اظهار داشت: اگر ما بزرگداشتی برای علامه طباطبایی (ره) برگزار می‌کنیم به این معنی است که حوزه علمیه ما رنگ و بوی علامه را به خود بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) ۱۷سال به صورت شبانه روز در حال مطالعه بود، گفت: اگر علامه طباطبایی (ره) به چنین جایگاه علمی دست یافت، به دلیل تلاش‌های بی‌نظیر او در عرصه علمی و از جمله ۲۰سال تلاش او برای تألیف المیزان بود.

وی گفت: امروز با صدای بلند می‌توان گفت که حوزه علمیه ما قدردان علامه طباطبایی (ره) است و به بزرگی و عظمت از ایشان یاد می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: خیلی‌ها نمی‌دانستند که مرحوم علامه طباطبایی (ره) حدود ۱۰سال در یکی از روستاهای تبریز به دلیل فقر، کشاورزی می‌کند اما خدا به انسان‌های خوب خود، لطف می‌کند تا در قله‌های این عالم بروند و بمانند؛ و علامه (ره) نیز شخصیتی بزرگ و اراده‌ای قوی و استوار داشت.

وی با بیان اینکه به گفته پزشکانی که در اواخر عمر مرحوم علامه طباطبایی (ره)، به معالجه ایشان می‌پرداختند، سلول‌های مغز ایشان به دلیل استفاده فراوان، اشباع شده بود، گفت: علامه طباطبایی(ره) از شخصیت‌های بزرگ معاصر ماست که توفیق درک ایشان راداشتیم اما توفیق استفاده کامل از ایشان را نداشتیم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: به حوزویان حال حاضر می‌گویم قدر گوهرهای موجود در حوزه‌مان که‌‌ همان مراجع تقلید هستند را بدانیم چرا که ایشان سرمایه‌های علمی ما هستند.

وی افزود: شاید در هیچ مکتبی همچون اسلام این چنین سرمایه گذاری نشده است؛ قرآن 80 مرتبه از علم و عالم سخن به میان آورده؛ دانشمند فرانسوی نیز انگیزه خود را از ترجمه قرآن، همین مساله بیان کرده است.

وی افزود: در رابطه با ایمان، تقوا و استقامت، آیات امیدبخشی در قرآن بیان شده است؛ یک عالم دین، در سایه یک پشتکار عظیم، شناسنامه کلام نورانی امام کاظم(ع) می شود که در خصوص این فرد این همه برکات را ذکر کرده اند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: این عالم خودساخته، همیشه خود را مطیع مرجعیت می دانست و این التزام را به شکل عملی بیان می کردند.
وی تصریح کرد: امام کاظم(ع) ما را به خانه بزرگانی چون علامه طباطبایی رهنمون می سازند که با قرآن، به شبهات پاسخ داده و شک ها را به یقین مبدل کرده اند و راهگشای زندگانی ماست.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شاگردان برجسته ایشان بیان می کردند که علامه هیچگاه در زندگی خود از کلمه «من » استفاده نمی کردند.
وی افزود: علامه در شرایط فقر و ساده زیستی، همیشه با تواضع رفتار می کرد و خودشان درب منزل را برای میهمانان باز می کردند؛ یکی از شاگردان ایشان می گفت که در زمستان مشاهده کردم که ایشان در خانه از سرمای شدید می لرزید و حتی نفت نیز در خانه نداشت.
مدیر حوزه های علمیه گفت: مرحوم علامه بیان می کردند که از المیزان تعریف نکنید، زیرا ممکن است این تعاریف را باور کنم؛ همه این همایش ها برای این امر است که همه رفتارهای ما رنگ علامه را به خود بگیرد.

آیت الله حسینی بوشهری، مطهری در خصوص علامه بیان می کند که تفسیر المیزان با این قدرت و قوت، تراوش فکر و اندیشه تنها نیست، بلکه این مساله سر از الهامات غیبی در می آورد.
وی تصریح کرد: علامه به پیاده روی علاقه فراوان داشت و همیشه در حال ذکر بود؛ ایشان از رفتن به سمت دنیا و منافع مادی، ما را به زهد دعوت می کنند و این مساله نشانه همان مساله ای است که امام کاظم(ع) فرمودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: علامه، 10 سال پس از بازگشت از نجف در یکی از روستاهای تبریز کشاورزی می کردند؛ خداوند این انسان را رفعت می دهد و باعث می شود که این شخصیت در قله بماند؛ ایشان اراده ای قوی و استوار داشت.
وی افزود: آیت الله سید احمد خوانساری در هنگامی که در اتاق عمل بود و زمانی که خواستند ایشان را بیهوش کنند گفت، من نیازی به بیهوشی ندارم من به اذکار خود مشغولم و شما کار خود را انجام دهید.
مدیر حوزه های علمیه گفت: ایشان به قدری غرق در مطالعه بود که پزشکان در اواخر عمرشان گفته بودند که سلول های مغزی ایشان به قدری کار کرده اند که این سلول ها اشباع شده اند.
وی تصریح کرد: باید قدر بزرگان حوزه امروز را بدانیم که اگر روزی دیگر در میان ما نبودند، افسوس فقدان این سرمایه ها را نخوریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 479888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =