شفقنا نوشت:

رئیس اداره اجتماعی حوزه پیشگیری قوه قضاییه دلایل زنانه شدن پدیده فقر در کشور را تشریح کرد و گفت: متاسفانه جرم ماهیتا به سمت زنانه شدن می رود به طوری که میل و گرایش به ارتکاب جرم در زنان روز به روز افزایش است.

پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی دیروز- دوشنبه نسبت به زنانه شدن آسیب های اجتماعی به ویژه زنانه شدن فقر در ایران هشدار داد و با بیان اینکه از یک میلیون و 700 هزار خانوار تحت حمایت این نهاد، یک میلیون نفر را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند، خواستار توجه جدی و اصولی به مسئله فقر زنان در کشور شد.

در همین زمینه دکتر جعفر بای با اشاره به زنانه شدن آسیب های اجتماعی به ویژه زنانه شدن فقر در ایران اظهار کرد: با توجه به تغییرات اساسی در نقش اجتماعی شهروندان امروزه تغییر و تحولات فراوانی را در روابط بین فردی عناصر انسانی شاهد هستیم.

وی مهم ترین نکات حائز اهمیت در بحث آسیب‌های اجتماعی زنان و زنانه شدن پدیده فقر در کشور گفت: متاسفانه جرم ماهیتا به سمت زنانه شدن می رود به طوری که میل و گرایش به ارتکاب جرم در زنان روز به روز افزایش می یابد، زن به عنوان مادر در جامعه که مدیریت تربیتی فرزندان از وظایف اساسی اوست امروزه دستخوش بحران هویت و انواع استرس ها و اضطراب ها قرار گرفته است زیرا نقش اصلی زنان در جامعه علاوه برایفای وظایف همسری و نقش مادری مدیریت تربیت جامعه نیز به عهده اوست.

توسعه و پیشرفت جامعه مرهون ایفای نقش زنان قهرمان است

وی با اشاره به سخن معروف که در پس هر مرد موفقی زن موفقی وجود دارد،‌ افزود: توسعه و پیشرفت جامعه مرهون ایفای نقش زنان قهرمان است اما امروزه متاسفانه به علت اشتغال زن در بیرون از منزل و عدم مسولیت پذیری مردان در غیاب زنان در خانه، خانواده ایرانی دچار سیآسیآس آسیب شده است.

بای یادآور شد: آسیب ویرانگر اشتغال زنان در بیرون از منزل افزون بر خانواده،‌ جامعه را نیز دچار مشکلات فراوانی کرده است که مهمترین عارضه آن افزایش آمار جرم و جنایت در جامعه زنان است.این پدیده که به مراتب مخرب تر از رفتار بزهکارانه مردان است زیر ساخت جامعه را دچار آسیب جدی نموده است.

علت اصلی میل به رفتار مجرمانه در زنان

رئیس اداره اجتماعی حوزه پیشگیری قوه قضاییه علت اصلی میل به رفتار مجرمانه در زنان را اشتغال در بیرون از منزل، مد پرستی، رونق رفاه زدگی ، غلبه مدل خانواده روز و فانتزی و حاکمیت نظام زن سالاری در کشور دانست و گفت: یکی از علت های افزایش بزهکاری در زنان وجود مدیریت زن سالاری در جامعه است. با توجه به اینکه نقش اجتماعی زنان افزایش پیدا کرده و حضور زن در جامعه گسترده شده لذا در معرض رفتار بزهکارانه قرار گرفته است.

وی زن سالاری را یکی از دلایل افزایش رفتارهای مجرمانه زنان در جامعه عنوان کرد و گفت: استقلال اقتصادی برای زنان و ایجاد اقتصاد دو گانه در خانواده (اقتصاد زن و مرد از یکدیگر جدا شده است) از جمله علل افزایش رفتارهای مجرمانه از سوی زنان است زیرا در خانواده سنتی ایرانی مالکیت شخصی وجود نداشت "مال من و مال تو" در زندگی خانوادگی همسران معنایی نداشت اما امروزه مایملک زنان از مردان جدا شده است و این استقلال مالی بعضا رفتار بزهکارانه در زنان را افزایش داده است.

بای همچنین به آسیب نظام اخلاقی، تضعیف باورهای مذهبی و دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی،‌ سنت ستیزی،‌ گرایش بهره برداری از خوراک فرهنگی بیگانگان را از دیگر عوامل بروز رفتار های مجرمانه در جامعه دانست و گفت: زنان در مقایسه با مردان بیشتر تحت تاثیر تبلیغات بیگانگان قرار می گیرند و سریعتر فریب می خورند که این امر باعث می شود آنان به سوی رفتارهای مجرمانه گرایش پیدا کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که استقلال اقتصادی با ناکامی و شکست در حوزه اشتغال مواجه می شود اعتبار و منزلت جایگاه زنان متزلزل می شود به خصوص زنان خود سرپرست که افزون بر وظایف مادری می بایست نقش پدری را نیز ایفا کنند برهمین اساس این امر باعث می شود که زنان از مردم عاطفی و صمیمی جامعه ایرانی سوء استفاده کنند و با تکدی گری خلاء مالی و اقتصادی خویش را ترمیم کنند.

برخی مکان های گدایی در تهران سر قفلی دارد

بای ادامه داد: مردم ایران به خاطر محبت افراطی به قشر آسیب پذیر و روحیه دفاع از مظلوم میل به کمک کردن زنان را بیشتر در برنامه خویش دارند بنابراین زنان متکدی می توانند در آمد بیشتری را نسبت به مردان در این مسیر داشته باشند. به طوری که برخی مکان های گدایی در تهران سر قفلی دارد به عنوان نمونه موردی را به عنوان کیس مطالعاتی مدتی مورد بررسی قرار دادیم که خانم مسنی هر روز صبح از ساعت 8 تا ساعت 12 ظهر گدایی می کرد و هنگام پول ها را در بانک پس انداز می کرد و نهایتا رئیس شعبه به ما رسوب مالی این خانم گدا را 81 میلیون تومان تنها در یک حساب اعلام کرد.

وی افزود: تکدی گری ، شغل بی زحمتی است که اگر در مکان های بسیار مهم و استراتژیک انجام شود درآمد فوق العاده بالایی دارد، مالیات و عوارضی که به همراه ندارد. برخی از متکدیان در باندهای تکدی گری سازمان یافته زیرزمینی به شکل شبکه های منظم هستند که توسط رئیس باند در شهر توزیع می شود و تنها 5درصد درآمد روزانه خود را دریافت می کنندو باید 95 درصد این درآمد را به رئیس باند اختصاص دهند.

پدیده زنانه شدن فقر محصول مهاجرت های بی رویه روستاییان به شهرهاست

بای یادآور شد: این افراد به جایگاه و شخصیت و حرمت زن در جامعه توجهی ندارند و پدیده زنانه شدن فقر محصول مهاجرت های بی رویه روستاییان به شهرها نیز هست.

وی ادامه داد: نوع اشتغال روستاییان بیشتر دامداری و صنایع دستی است بنابراین این زنان می توانستند مادران بسیار هنرمند و همسران خوبی باشند اما از آنجایی که نقش همسری کمرنگ شده و نقش مادری نیز امروزه در جامعه از بین رفته است بسیاری از زنان به تکدی گری رو می آورند. بر همین اساس باید ارزش های زندگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی از سوی نهادهای فرهنگی از قبیل آموزش و پرورش آموزش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احیا شود.

نقش مادری در خانواده ایرانی را تقویت کنیم

این کارشناس قوه قضاییه یادآورشد: متاسفانه امروز مادری، در جایگاه نقش فاخر زن در کشور نداریم بنابراین باید نقش مادری را در خانواده ایرانی تقویت کنیم و زنان را به جایگاه اصلی خود بازگردانیم همچنین با تقویت باورهای دینی و مذهبی و احکام اخلاقی اشتغال زنانی که علاقمند به کار کردن در خانه هستند را به شکل خانگی با احیا صنایع دستی در منزل مدرنیزه کنیم زیرا اگر زن ایرانی در منزل منشا درآمد های خوب و مناسب باشد با تکدی گری ارزش های اجتماعی خود را زیر پا له نمی کند.

 روز گذشته سید پرویز فتاح با بیان اینکه از یک میلیون و 700 هزار خانوار تحت حمایت این نهاد، یک میلیون نفر را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند، خواستار توجه جدی و اصولی به مسئله فقر زنان در کشور شد.

پیش از این نیز شهیندخت مولاوردی معاون امورزنان و خانواده ریاست جمهوری در جمع مردم خرامه در استان فارس گفت: امروزه با افزایش زنان سرپرست خانوار ، افزایش نرخ طلاق و سوانح رانندگی و فقر ، سالمندی و سرپرستی به سوی زنانه شدن پیش می رود .

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 1
    در واقع مشکل امروز زنان و دختران ما نادیده گرفته شدن و بر آورده نشدن انتظاراتشان به عنوان شهروند و اعضای جامعه از جانب مسوولان است.نیاز به امنیت، شغل ، داشتن رفاه و تفریح از جمله نیازهای اساسی هر انسان و حقوق شهروندی است. متاسفانه در حالیکه دنیا رو به پیشرفت است همه امکانات و شرایط برای مردم و به ویژه زنان رو به افول است که خود باعث متوسل شدن به راه های غیر قانونی و ارتکاب جرم در هر دو جنس میشود.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
      3 0
      اوضاع چنان برای مرد ها هم خوب نیست؛ مخصوصا با نگاه سنتی که به مرد فقط به چشم حمال، تامین کننده مخارج و محافظ شخصی نگاه می شه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    2 0
    وقتی مال زن مال خودش و مال شوهر نصفش مال زن به اضافه مبلغ مهریه عملا از بعد مالی جای مرد و زن عوض می شود نتیجه متلاشی شدن بنیان خانواده چرا ؟ به خاطر اینکه اگر زن با شوهر زیر یک سقف باشد این مزایا را ندارد ولی در صورت طلاق به ثروت هنگفت می رسد. دوام این خانه از پای بست ویران است