تابناک نوشت: سی بازیگر زن سینما و تلویزیون ایران با انتشار نامه‌ای از شرایط پیچیده و غیراخلاقی که بر سینمای ایران حاکم است، سخن به میان آورده‌اند و در اقدامی جسورانه و بی‌سابقه در سینما و تلویزیون ایران، از مطالبات غیراخلاقی از آنها برای استمرار فعالیت‌شان در این حوزه پرده برداشته‌اند.

سینمای ایران و به خصوص عرصه بازیگری در سال‌های گذشته آنچنان حواشی داشته که بازیگران و به خصوص بازیگران زن سینمای ایران ترجیح می‌دهند هیچ‌گاه به حواشی‌اش نپردازند و در واقع آنچه در این حوزه می‌گذرد، مکتوم و مسکوت باقی می‌ماند تا آن‌گونه که گروهی از متولیان سینما تاکید دارند، این بخش فرهنگی بیش از پیش زیر ضرب قرار نگیرد.

در چنین فضایی، فقیهه سلطانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت و گویی با بانی فیلم از دلایل کم‌کاری‌اش سخن به میان آورده و از حواشی این حرفه گفته است. سلطانی در عین حال خبر نامه سی بازیگر زن ایرانی به اصغر پورمحمدی معاون سیمای رسانه ملی را رسانه‌ای کرده است؛ نامه‌ای که بخشی از آنچه در پشت صحنه برخی پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی می‌گذرد را به تصویر می‌کشد.

به دلیل باج ندادن و حفظ عفت و سلامت‌مان از کار باز ماندیم!

اگرچه متن نامه منتشر شده اما ظاهراً هنوز بنا نیست اسامی بازیگرانی که این نامه را به نگارش درآورده‌اند مشخص شود و به همین دلیل از میان سی بازیگر زن سینما که ظاهراً همه آنها متاهل هستند و تاهل نقش موثر و شرم آوری در کاهش پیشنهادها به آن داشته، تنها نام فقیهه سلطانی به عنوان ناشر این نامه علنی شده است.

سلطانی گفته است: «طی چند تماس با دفتر معاون سیما مطلع شدم نامه ما به دست ایشان رسیده است و قرار است راجع به آن جلسه‌ای داشته باشیم. من و تمام بازیگرانی که در نگارش این نامه و درخواست نقشی داشتیم، بسیار امیدوار هستیم تا با نظر مساعد آقای پورمحمدی به اوضاع و احوال کم کاری ما بازیگران رسیدگی شود.»

این بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید بر این موضوع که امضاکنندگان این نامه سرگشاده همگی از بازیگران با سابقه و پرکار تلویزیون و سینما هستند، خبر داده که بسیاری از این بازیگران زن از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پیشنهاد کار داشته‌اند اما علاقمندند در کشورشان و برای تلویزیون و سینمای ایران کار کنند. در متن نامه این سی بازیگر سینمای کشورمان چنین آمده است:

«بنام خداوند راستین
با عرض ادب و احترام
خدمت معاونت محترم سازمان صداوسیما جناب آقای دکتر پورمحمدی

هنرمند یعنی "جراح روح" و هنر محلی است برای درمان افکار وجهت دادن و اعتلای فرهنگ یک ملت... همان طور که لازم است یک اتاق جراحی استریل و دور از انواع الودگی‌ها و ناپاکی‌ها باشد و تیغ جراحی باید به دست متخصصین سپرده شود عرصه هنر نیز نیاز به یک بستر پاکیزه و متخصصین دلسوز و آگاه دارد...باشد که نتیجه درست درتخقق این مهم حاصل شود!

به دلیل باج ندادن و حفظ عفت و سلامت‌مان از کار باز ماندیم!

ما جمعی از بانوان هنرمند(بازیگر) که سالیان سال دراین عرصه فعالیت، تلاش و تحصیل تجربه نموده‌ایم و به لطف پروردگار و به قول صاحبان فن و عالمان هنر- متخصص این حرفه قمداد می‌شویم- مدتی است دچار رکود شغلی و در نتیجه رکود اقتصادی گردیده‌ایم... و هرچه صبر و سپس تلاش کردیم تا علت این واقعه تلخ را دریابیم کمتر یافتیم!

متاسفانه اخیرا به دلیل ورود سرمایه گذاران خصوصی و اعمال سلیقه غیر اصولی این عده ناآگاه و غیر حرفه‌ای و درنتیجه باز شدن درهای این حرفه مقدس و به روی هر کس و عدم وجود قانون مدون و اصول درست برای انتخاب بازیگران شایسته و متخصص در اکثر آثار سینمایی و تلویزیونی با محول شدن نقش‌ها به جمعی از مهمانان ناخوانده شهرت پرست که نه صلاحیت اخلاقی و نه تخصص حرفه‌ای در زمینه این مهم دارند و اکثر از پس ایفای نقش‌های محوله حتی به صورت کاملا ابتدایی هم بر نمی‌آیند این افراد با نامیدن خود بنام مقدس هنرمند و بازیگر با زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی و شان اسلامی در صفحات اجتماعی خود چهره‌ای دور از شان را در اذهان عمومی نسبت به بانوان هنرمند ایرانی ایجاد کرده‌اند!

امیدواریم شما برادر عزیز علت حضور این افراد را در لباس مقدس بازیگر که روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود را بدانید... امیدواریم شما برادر عزیز از پشت صحنه ناسالم و غیرمطلوب اکثر پروژه‌های تلویزیونی با خبر باشید. از روابط آلوده و مافیای قدرتمند عده‌ای بی‌صلاحیت و شهوت پرست که روز به روز به نفوذ و قدرت ایشان برای وارد کردن چنین افرادی در صحنه مقدس تلویزیون اسلامی افزوده می‌شود، مطلع باشید...!!

چگونه است که عده‌ای از بانوان بازیگر بی‌حاشیه موجه و اخلاق‌گرا با دستمزدهای انسانی و معقول تنها به دلیل باج ندادن به این عده سودجو و حفظ عفت و سلامت روحی و حفظ حدود و شان حرفه‌ای خود به بهانه‌های مختلف از طرف ایشان از کار باز می‌مانند!! چگونه است که اکثریت بانوان موجه این حرفه به دلیل تشکیل خانواده و ازدواج که توصیه و دستور اسلام است در تلویزیون و سینمای جمهوری اسلامی - ناخواسته از میدان به در می‌شوند!!!

ما جمعی از هنرمندان متخصص و موجه این حرفه خواستار رسیدگی به شرایط نامطلوب، کم کاری و حتی گاهی بیکاری و در نتیجه جلوگیری از سرخوردگی خود در زمینه فعالیت در حرفه‌ای که سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌ایم از شما تقاضای رسیدگی و توجه داریم! ما عاشق خدمت کردن در وطن خود در جهت ارتقای سطح فرهنگ مردم عزیزمان و عاشق ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی خویش هستیم و می‌خواهیم که باشیم... که بمانیم و خدمت کنیم.

آیا یاری دهنده‌ای هست که ما را یاری کند؟
با احترام...»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    90 6
    ؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    دمشون گرم...پس صدف طاهریان همچین بی ربطم نمیگفت
  • تقی A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    149 5
    خیلی از هنرمندان زنی که در قید حیات نیستند در فقر زندگی میکردند ونه مستمری داشتند ونه منبع مالی
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    39 4
    اسامی؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    1 5
    دست پیش گرفتن
  • بی نام DE ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    62 21
    یعنی اونایی که الان پرکار هستن .....؟ تهمت بزرگیه. از نظر حقوقی میتونند اعاده حیثیت کنن ...
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      4 3
      مگر قضیه مجری پرس تو وی نبود که اول انکار بود ولی بعد تایید شد،پس این قضیه هم واقعیت داره،این ها مریض نیستند که همچین حرفی زدند
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    67 9
    این توهین به دیگر هنر پیشه هاست یعنی کسانی که فعالند فاسد هستند این عده اگر شجاعت دارند باید حقایق را واضح بگویند و اسامی خود را اعلام کنند در غیر این صورت اظهارات قابل اطمینان نخواهد بود
  • بی نام RO ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    49 1
    اینو دیگه کجا ی دلمون جا بدیم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    5 1
    به بقیه توهین کردند که . بگید کار میخوایم دیگه این شلوغ بازیا چیه.
  • بی نام EU ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    7 2
    اکثر مهندس ه هم الان بیکارند و اونایی که پارتی دارن میرن سر کاررهمه جا همینه میخوان چه کار کنند بازیگزی در ایران یک کار تجربی هست حرفه ای نیست که
  • بهنام فراهانی A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    6 1
    بنظر من فارغ از اینکه در همه ی مشاغل و اصناف فساد و پادتی بازی بیشتر شده، بدلیل کم شدن فضای کاری در کشور و رقابت ناسالم تر در کل خیلی ها در همه ی مشاغل کم کار یا بیکار شده اند... این مشکل فقط در فضای هنری کشور نیست همه کشور به نوعی درگیر موضوع میباشد... متاسفانه بدلیل شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه است.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    2 2
    اگه سینما به سمت قانونمداری پیش بره و تحصیلات آکادمیک تئوری و عملی یعنی با پیشینه عملی تئاتر در دوره زمانی چند ساله ضمیمه رزومه برای فعالیت در سینما بشه و متقاضیان این حرفه به صورت تعاونی و مشارکتی با حمایت یک نهاد بتونن پروژه هایی ترتیب بدن و احرا کنن دیگه سودجویان و بیسوادان حضورشون تو اون شاخه کمرنگ میشه و چهره ها هم بتونن فقط با شرط استعداد و طی سلسله مراتب دوره ورود پیدا کنن و این دوره به صورت انتخاب رشته از دوران نوجوانی یا کوچکتر شروع بشه شاهد هنرنمایی افراد زبده و لایق و جوانی هستیم که فقط به کار فکر می کنند و وحواشیح و مسائل پوچ رنگ میبازه و به جایگاه بالایی در عرصه بینالملل هم میرسیم و این شرایط تاسف بار دیگه به وجود نمیاد
  • شهریار RO ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    18 1
    لباس مقدس بازیگری ؟؟؟ صحنه ی مقدس تلویزیون ؟ جم كنید بابا .. هر كی از راه میرسه واسه ما مقدس مقدس میكنه .. همه چی رنگ ریا و دروغ گرفته تو مملكت .. عجب مردم بدبختی هستیم كه كوچیك و بزرگ این مملكت مارو جیگر فرض میكنن ..
  • خجسته IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
    6 3
    با سلام ، خانم تهمینۀ میلانی در شمارۀ نهم تیر ماه 1382 روزنامۀ ایران در این مورد هشدار داده بودند آیا کسی گوش کرد؟