به چه کسانی نباید رای بدهیم؟/ پاسخ احمد توکلی را بخوانید

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: به نامزدهایی که برای تبلیغات انتخاباتی هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند، رأی ندهید چرا که این افراد برای رسیدن به منصب نمایندگی حریص هستند.

احمد توکلی با حضور در همایش "اقتصاد مقاومتی در پسابرجام" که در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که روش اداره کشور به قاعده عقل و علم متکی نشود، رفتار حاکمان از تجمل‌گرایی و اشرافیت خارج نشود، از تبارگرایی و جناح‌بازی در انتصابات دست کشیده نشود، عدالت‌خواهی موضوع اصلی سیاست‌های اقتصادی نشود و با روش‌ها و قوانین و سیاست‌های فساد و مفسدان یقه‌سفید مبارزه نشود و کشمکش سیاسی و اجتماعی جای خود را به تفاهم ندهد، رفع تحریم‌ها معجزه نمی‌کند.

اهم اظهارت توکلی را به نقل از ایسنا بخوانید:

*اگر سیاستمداران کشمکش داشته و حاکمان مستبد، تنبل یا عجول باشند، نتایج متفاوتی به بار می‌آید. اینها عوامل غیراقتصادی هستند که تکلیف اقتصاد را روشن می‌کنند، از اینرو سیاست‌ها باید درست تبیین شده و به خوبی اجرا شوند.

*هرچه اعتماد عمومی به دانایی و توانایی دولت بیشتر باشد، به تبع آن اطمینان جهت سرمایه‌گذاری به دلیل مطمئن بودن از کم‌ریسک بودن سرمایه‌گذاری بیشتر شده و آسیب کمتری به اقتصاد وارد می‌شود.

* یکی از عوامل مؤثر بر رکود اقتصادی کشمکش‌های سیاسی  است به طوری که این کشمکش‌ها به فرآیند تصمیم‌گیری آسیب زده و باعث می‌شود راه‌حل‌های مورد توافق یافت نشود. این نزاع‌ها موجب کم شدن اطمینان و ریسک شده و با افزایش بی‌اعتمادی در جامعه هزینه مبادله بالا می‌رود.

* متأسفانه بودجه‌ای که از طریق نفت حاصل می‌شود، هر ساله افزایش پیدا می‌کند که نشان دهنده‌ اقتصاد متکی بر نفت است. سالانه به ازای هر ایرانی 607 دلار نفت خرج می‌شود و دولت به نفتی بودن اقتصاد توجه نکرده است. درآمدهای نفتی در دوره احمدی‌نژاد از همه بیشتر بوده است.

* فساد یکی از عوامل عدم اعتماد در هر دولتی  است و در واقع، فساد، دشمن سیاست، اقتصاد، اخلاق و هر دینی است و موجب قانون‌گریزی نیز می‌شود و تحت عنوان سوءاستفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی تعریف می‌شود.

*قالب‌های متفاوت تأثیر فساد بر سیاست رفیق‌بازی، تبارگرایی، حمایت ویژه، ویژه‌خواری و تجارت ویژه است.

*{با اشاره به تأثیر این نوع فسادها} به نامزدهایی که برای تبلیغات انتخاباتی هزینه‌های هنگفتی صرف می‌کنند، رأی ندهید چراکه این افراد برای رسیدن به منصب نمایندگی حریص هستند و فعالیت آنها در مجلس نیز بر همین مبنا خواهد بود.

*{با اشاره به  فساد سیاسی سیستمی} جرم یقه‌سفیدها در این سیستم رخ می‌دهد. این نوع فساد به مرحله‌ای از فساد اقتصادی گفته می‌شود که دستگاه‌های مسئول اقتصادی خود به فساد آلوده می‌شوند مثل دستگاه‌های قضایی و اجرایی، مجلس، نیروی انتظامی و ... .

*یقه‌ سفیدها در مقابل یقه‌آبی‌ها قرار دارند و کلاهبرداری آنها در قراردادهایشان روی می‌دهد. این مهم باعث رواج فقر، فحشا، طلاق و مصرف موادمخدر می‌شود.

*{در پاسخ به سوالاتی درباره بسته خروج از رکود و وام 25 میلیونی جهت خرید خودرو} «خودروسازان نفوذ بسیاری دارند، وام خودرو به منظور نجات خودرو‌سازان از ورشکستگی مطرح شد» اما کار بسیار اشتباهی بود. به جای آن می‌توانستند به جوانان وام ازدواج بدهند تا مشکلات اجتماعی حل شود. صنعت خودرو خود بوجود آورنده مشکلات اجتماعی از قبیل ترافیک، آلودگی هوا و مرگ‌ومیر بسیاری از شهروندان به دلیل کیفیت پایین محصول است. خودروسازان به جای تنبیه شدن با این تصمیم تشویق شده‌اند و این تصمیم دولت بسیار نابجا بود.

* اعطای سه هزار میلیارد تومان اعتبار به این صنعت در عرض یک الی دو روز کار نابجایی بود. خودرو وسیله‌ای است که دود و سم ایجاد می‌کند، موجب واردات بنزین می‌شود و سهمیه ارز آن بالاست، پس چرا باید مورد حمایت قرار بگیرد. چرا از ورشکست شدن خودروساز باید ترسید و چرا با وجود ورشکست شدن صدها کارخانه تولیدی در کشور و اخراج شدن هزاران نفر، صدایی از داعیان حمایت بلند نمی‌شود و چرا صدای ورشکستگی این‌ها را کسی نمی‌شنود؟ دلیلش این است که صدای خودروسازان بلند است؛ چراکه نفوذ و خرید و فروش در کار است. سیاست اعطای وام خودرو، سیاست بجایی نبود گرچه به قصد افزایش تقاضا صورت گرفت.

* البته رفع کمبود تقاضا راهکارهای مختلفی دارد، اگر به جای این وام، وام ازدواج داده می‌شد یک مشکل اجتماعی حل می‌شد. خودروسازان اموال بسیاری داشته و بانکداری می‌کنند.

*یکی از دلایل شیوع فسادعدم شفافیت سیاستمداران در مسائل اقتصادی است.

*{در پاسخ به سوالی درباره علت رأی مثبتش به برجام} برجام رد شدنی نبود؛ چراکه در این موقعیت نبودیم و باید آن را مشروط می‌کردیم که بر روی این شروط کار شد. در این راستا پنج پیشنهاد را برای بهتر شدن شروط ارائه دادم، اما آن‌ها را مطرح نکردند و با وجود اشکالات بسیار، خیر است و امید است با حمایت دولت، وزارت خارجه و مجلس وضعیت بهتر شود.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =