گزارش سفر 13 ساعته استاندار کرمانشاه به شهرستان پاوه

ایرنا نوشت: استاندار کرمانشاه به همراه معاونین و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در سومین سفر شهرستانی خود روز شنبه راهی پاوه شد تا توسعه اقتصادی این شهرستان در دستور کار جدی مسئولان اجرایی استان قرار بگیرد.

پاوه یکی از شهرهای شمالی استان کرمانشاه در مجاورت مرز عراق قرار دارد و به دلیل ساختار پلکانی خود ملقب به شهر هزار ماسوله است، گویش مردم این منطقه هورامی که بازمانده از کهن ترین گوشهای زبان کردی است می باشد.
شهر زیبا و تاریخی پاوه با قدمت تاریخی بیش از سه هزار سال، به فاصله 115 کیلومتری از کرمانشاه مرکز استان و 45 کیلومتری تا نقطه صفر مرزی قرار داشته و حدود 60 هزار نفر نیز جمعیت را در خود جای داده است.
شهرستان پاوه و منطقه اورامانات به دلیل داشتن جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته و از پتانسیل های خوبی در این زمینه برخوردار می باشد.
از دیدنی های این منطقه می توان به کوه های سر به فلک کشیده شاهو با ارتفاع سه هزار و390 متر و آتشگاه با ارتفاع دو هزار و390 متر اشاره کرد.
غارهای دیدنی و وسیع، مانند غار قوری قلعه (بزرگ ترین غار آبی آسیا)، رودخانه بزرگ سیروان و دره های عمیق امتداد آب این رودخانه، چشمه بزرگ آب معدنی بل، آثار باستانی نظیر باقی مانده دومین آتشکده ایران (کوه آتشگاه) در دوره پیامبر زردشت که 750 سال قبل از اسلام فعال بوده است از دیگر جاذبه های گردشگری پاوه محسوب می شود.

** حرکت ساعت 7 صبح به سمت پاوه
استاندار کرمانشاه، به همراه معاونین عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی، مشاور عالی خود و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان ساعت 7 صبح روز شنبه (هفتم آذر ماه) کرمانشاه را به مقصد پاوه ترک کردند تا ضمن بازدید از این شهرستان، تصمیمات لازم برای توسعه و پیشرفت این شهرستان را اتخاذ کنند.
اسدالله رازانی و تیم همراه پس از ورود به پاوه در محل یادمان شهدای شهر پاوه مورد استقبال مقامات محلی قرار گرفتند و سپس با حضور بر مزار شهیدان و قرائت فاتحه، یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند.

** سوگند استاندار در محضر شهدا
استاندار کرمانشاه پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای آذر 58 پاوه، در محضر آنان سوگند یاد کرد تا آنچه را که در توان دارد برای توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه، منطقه اورامانات و شهرستان پاوه به کار بندد.
رازانی با بیان اینکه سعی می کنیم مناطق مرزی را به صورت ویژه تری مورد توجه قرار دهیم، گفت: همه ما باید تلاش کنیم با بسیج تمام امکانات روزهای بهتری را برای استان و رفاه مردم رقم بزنیم.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره تمام شهدا، امنیت امروز ایران اسلامی را مرهون جان فشانی های شهدا دانست که با رشادت و ایثارگری خود، کشور را از لوث وجود منافقان و دشمنان پاک کردند.

** 40 شهید برای ختم غائله پاوه تقدیم کردیم
در ادامه ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه شهرستان پاوه نیز با اشاره به غائله ای که توسط منافقان در اسفند 57 آغاز کردند، گفت: این غائله خطرناک که از استان کردستان آغاز شد در مرداد ماه سال 58 در پاوه و با فرمان صریح حضرت امام خمینی (ره)، حضور دکتر چمران و ایثار و از خودگذشتگی مردم اورامانات و جمعی دیگر از شهدا ختم شد.
وی با بیان اینکه در آن دوران پرآشوب بیش از40 شهید را برای حفظ منطقه تقدیم کردیم، یادآور شد: به برکت خون همان شهدا پاوه امروز جز امن ترین شهرهای ایران است و اتحاد و همدلی خوبی نیز بین مردم و مسئولان در منطقه وجود دارد.

** بازدید از بیمارستان و طرح آبرسانی پاوه
استاندار کرمانشاه در ادامه ضمن بازدید از بیمارستان 64 تختخوابی پاوه اعلام کرد که این بیمارستان با 78 درصد پیشرفت فیزیکی در تابستان سال آینده به بهره برداری و افتتاح خواهد رسید.
براساس اعلام مقامات محلی این طرح در زمینی به مساحت هشت هزار و 529 متر مربع احداث شده و در سال جاری 20 میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده که برای تکمیل به 140 میلیارد ریال بودجه دیگر نیاز دارد.
رازانی در ادامه با حضور در ایستگاه پمپاژ طرح آب رسانی به شهرستان پاوه از چشمه هانی کوان بازدید کرد، در این بازدید اعلام شد این طرح شامل چهار ایستگاه پمپاژ آب به طول 14 کیلومتر خط انتقال آب می باشد، 450 میلیارد ریال بودجه برای به بهره برداری رسیدن نیاز دارد و در افق سال 1415 می تواند آب مورد نیاز بیش از40 هزار نفر را تامین کند.
کیاست امیریان مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در حاشیه این بازدید از بهره برداری از مرحله اول این طرح تا تابستان سال آینده خبر داد.

** بازدید از مرز شوشمی و سد داریان
یکی دیگر از برنامه های کاری استاندار بازدید از مرز شوشمی در شهر نوسود واقع در40 کیلومتری شهر پاوه و همچنین سد داریان بود.
کیومرث مرادی مدیر بازارچه شوشمی در حاشیه این بازدید به استاندار کرمانشاه گفت: طی 6 ماهه اول سال 10 میلیون دلار صادرات صنایع دستی از این مرز صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 30 درصد، ارزشی 22 درصد و تعداد کامیون ها 28 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 100 نفر در این بازارچه مشغول کارند، به مهمترین مشکلات موجود نیز اشاره و اظهار کرد: نبود زیرساخت های مناسب، نبود وجود فضای کافی برای تخلیه و بارگیری کامیون ها، ثبت سفارش از راه دور، عدم استقرار بانک و صرافی و نبود آزمایشگاه در مرز از جمله آن هاست.
رازانی سپس راهی سد داریان شد و به بازدید از این سد که ساخت آن از سال 88 آغاز و پس از هفت سال با حجم 338میلیون متر مکعب ذخیره آب هفته گذشته آبگیری شد، پرداخت.
نیروگاه سد داریان توانایی تولید 500 میلیون کیلووات ساعت برق در سال را دارد.

** دیدار استاندار کرمانشاه با امام جمعه پاوه
استاندار کرمانشاه در ادامه برنامه های خود، به دیدار ملاقادر قادری امام جمعه پاوه رفت و از زحمات چندین ساله وی در جهت تحکیم وحدت مسلمانان و تلاش برای افزایش همدلی در منطقه قدردانی کرد.
رازانی در این دیدار ابراز امیدواری کرد تا با کمک مجموعه مدیریت استان و معاونین و مدیران استانداری بتواند باعث توسعه و پیشرفت استان کرمانشاه، منطقه اورامانات و شهرستان پاوه را فراهم کند.
وی یادآور شد: پاوه از شهرستان های پراستعداد و با ظرفیت استان است که تلاش می شود تا این استعدادها شکوفا و زمینه برای رونق اقتصادی و شکوفایی آن در زمینه های مختلف فراهم گردد.
رازانی در پایان و با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام زیاد در استان، به سرانجام رساندن آن را یکی از برنامه های اصلی خود عنوان کرد و گفت: پاوه نیز پروژه های خوبی نظیر بیمارستان 64 تختخوابی دارد که عملیات اجرایی آن با سرعت ادامه می یابد.
در این دیدار صمیمانه ماموستا قادری امام جمعه پاوه نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور مدیریت ارشد استان در شهرستان پاوه، گفت: این شهر با وجود نزدیکی به مرز و کشورعراق جزو امن ترین نقاط استان و حتی کشور است.
وی همچنین با اشاره به رشادت های مردم اورامانات و بخصوص پاوه در دوران پیروزی انقلاب برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی گفت: مردم منطقه انتظار دارند به آن ها نیز همانند مردم سایر مناطق توجه و مشکلاتشان مرتفع گردد.
ماموستا قادری همچنین خواستار تلاش برای رفع مشکلات اساسی پاوه نظیر بیکاری، راه های ارتباطی و آب شرب این شهرستان شد.
در ادامه از سوی امام جمعه پاوه، یک جلد کلام الله مجید، یک سجاده نماز و یک تابلوعکس از طبیعت پاوه تقدیم استاندار کرمانشاه شد.

** شورای برنامه ریزی پاوه و قول هایی که داده شد
آخرین برنامه کاری اسدالله رازانی در پاوه حضور در جلسه شورای برنامه ریزی این شهرستان بود، وی در این جلسه با اشاره به ظرفیت های خوبی که در مرز شوشمی شهرستان پاوه وجود دارد، گفت: برای رسمی شدن این مرز و تردد مسافر از آن به کشور عراق تمام تلاش خود را به کار می بندیم.
وی با بیان اینکه بازارچه شوشمی قابلیت توسعه را دارد که ابتدا به دنبال انجام این کار و سپس رسمی شدن مرز هستیم، خاطرنشان کرد: برای تردد مسافر از مرز شوشمی به عراق از طریق استان حلبچه نیز تلاش می کنیم و برای این کار زیرساخت های لازم فراهم شده و برای نهایی شدن کار منتظرهمکاری مقامات عراقی در استان حلبچه هستیم.
رازانی در ادامه اخذ مجوز منطقه آزاد تجاری در اورامانات را یکی از اهداف آینده مجموعه مدیریت استان عنوان کرد و گفت: در کشورهای توسعه یافته تعداد مناطق آزاد تجاری به 200 تا 250 منطقه می رسد و به همین دلیل ما نیز باید با فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات لازم در پی افزایش مناطق آزاد در کشورمان باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر حل مشکلات شهرستان پاوه و خدمات رسانی گسترده تر به مردم این دیار تاکید کرد و یادآور شد: راه اندازی بیمارستان 64 تختخوابی، اصلاح راه های این شهرستان، رونق تجارت و آب رسانی به پاوه از جمله اقداماتی است که باید توسط مجموعه مدیران مربوطه انجام گیرد.
رازانی در پایان از تداوم سفرهای شهرستانی خود خبر داد و گفت: در نظر دارم تا از هر شهرستان به فاصله هر سه ماه یکبار بازدید کرده و در جریان روند اجرای طرح های مربوط به آن قرار گیرم.
در این جلسه همچنین نعمت الله منوچهری نماینده مردم اوارمانات در مجلس و پرویز ایده پور فرماندار پاوه نیز به طرح مشکلات این شهرستان پرداختند.
در سفر استاندار کرمانشاه به پاوه که بیش از 13 ساعت به طول انجامید، مجتبی نیک کردار معاون عمرانی، هدایت حاتمی سرپرست معاونت امور هماهنگی اقتصادی، جعفر همتی مشاور عالی و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان وی را همراهی کردند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    8 0
    پاوه و زبان مردمان آن از قدیمیترین شهرها و زبانهای ایران باستان است.