اسامی چهارده معصوم در یک دو بیتی یادگاری از قرن هشتم هجری

نفس گرم کسانی سبب می شود که دست کم پس از هفتصد سال اثری از آنان به یادگار بماند و این دو بیتی از آن یادگاری هاست. خواستم در آخرین ساعات سال 93 این هم یادگاری در وبلاگ بنده باشد.


کاوش در جُنگ های شیعی پیش از صفوی هیچ گاه من را خسته نکرده و نمی کند. می دانم که کار روی این متون ادبی نیازمند تخصص ویژه ای است که استادان اهل ادب دارند، اما بنده هم روی علاقه به موضوع تاریخ تشیع، هر از چندی هوای گشت و گذار در این جنگ ها بسرم زده و انتخابی از آنها می کنم.
این بار به سراغ انیس الخلوة رفتم که انتخابی است از اشعار و قصاید فارسی که حوالی سال 800 بلکه یکی دو دهه پیش از آن صورت گرفته است. این انتخاب توسط مسافر بن ناصر ملطوی (منسوب به ملاطیه از شهرهای آسیای صغیر) و برای یکی از امیرزادگان آن نواحی صورت گرفته است. این متن در سال 1390 به صورت عکسی و به همت آقایان محمد افشین وفایی و ارحام مرادی با مقدمه مبسوط و فهارس خوب در کتابخانه مجلس چاپ شد.
در این انتخاب، اشعاری از شاعران پارسی ناشناخته هست که ارزش بررسی فراوانی دارد و کسانی که اهل این کارهایی هستند، از قبیل دو عزیز نامبرده و دو دوست عزیز جناب میلاد عظیمی و جواد بشری باید روی آنها کار بکنند.
اما در اینجا، قصد دارم یکی از این انتخاب ها را که اشعاری در باره امامان است از شاعری به نام شهاب الدین کاشی بیاورم.
شهاب الدین کاشی از شاعران قرن هشتم هجری است که شعری از وی در وصف دوازده امام در انیس الخلوة که در نیمه دوم قرن هشتم گردآوری شده، باقی مانده است. در باره وی اطلاعات بسیار اندکی در دست است.


در این کتاب، سه قطعه از وی نقل کرده که یکی در وصف دوازده امام است، دوم، یک دو دوبیتی یکی شامل اسامی چهارده معصوم و سوم، دو بیتی دیگری در اسامی دوازده امام.

دیروز وقتی این صفحات را نگاه می کردم و در یک مورد برای خواندن متن با دوستم آقای معراجی مشورت می کردم، پیش از آن که اشعار را برایش بخوانم، از ایشان پرسیدم: آیا شعری بیاد دارد که شامل اسامی چهارده معصوم باشد؟ گفت: بلی. و همین شعر را خواند. ایشان افزود: دایی مرحومشان جناب دانش سخنور که مدیر مدرسه علمیه فردوس بودند، چهل سال پیش در اوایل طلبگی این شعر را برای آنان خوانده و از ایشان خواسته بود حفظ کنند.

اندکی بعد دریافتم که شعر در برخی از نسخ نصاب الصبیان از جمله چاپ محمد جواد مشکور هست. به هر حال، اصل این شعر متعلق به همین شهاب کاشی است.

این را هم بگویم که شاعران کاشانی در قرن های هفتم تا نهم سهم بسزایی در پاسداری از ارزشهای شیعی در ادب فارسی دارند.

اما شعر شهاب کاشی که در باره دوازده امام است بدین شرح است:

خداوندی که رب العالمین است / خدای اولین و آخرین است
محمد مصطفی کورا حبیب است / رسول الله خیر المرسلین است
علی سلطان دارالملک تحقیق / ولی حق امیر المؤمنین است
حَسن در حُسن خلق و لطف و احسان / چو پیغامبر امام المحسنین است
حسین این والی ملک ولایت / که سردیوان اصحاب الیمین است
علی از طوق طلعت گردن افراشت / از آنش نام زین العابدین است
محمد باقر علم الهی / ز جد بر حدّ و جدش آفرین است
ز جعفر کو بود صادق چه گویم / که شمع جمع ارباب یقین است
ز موسی کاظم افزاید مه و مهر / که خورشید سپهر شرع و دین است
علی موسی الرضا راضی ز رضوان / ز فرّش طوس فردوس برین است
محمد را جواد و هم تقی دان / که با موسی کاظم همنشین است
علی یعنی نقی را جنّت ایوان / ملک دربان و خادم حور عین است
حسن را دان زکی سر خیل اصحاب / که شمع اهل بیت الطاهرین است
محمد مهدی آخر زمان است / شهاب کاشیش مدّاح ازین است

اما شعر وی که مشتمل بر نام چهارده معصوم است با عنوان «در چهارده معصوم» چنین است:


نامهای چارده معصوم در یک بیت من
می بگویم تا بماند یادگار اندر زمَن
مصطفی با سه محمد، مرتضی با سه علی

جعفر و موسی و زهرا یک حسین و دو حسن

و شعر دیگر او مشتمل بر نامه دوازده این است: در دوازده امام

مرا بده تو خدایا در این خجسته سفر

هزار مایه شادی و فتح و نصر و ظفر

بحرمت سه محمد بحق چار علی

بدو حسن بحسین و بموسی و جعفر


حق است که اهالی فرهنگ دوست کاشان، کنگره بزرگی در سهم کاشان در تشیع ایران بگذارند.

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    9 43
    جناب دکتر در یکی از نوشته های قبلی گفته بودین که راه پایان دادن به نزاع های قومی پایان دادن به مباحث عقیدتی است؛ حالا اهالی فرهنگ دوست کاشان را به برگزاری کنگره نقش کاشان در تاریخ تشیع دعوت میکنید هر کدام از این نظرات در جای خودش محترم و قابل تامله اما بیان آن از یک نویسنده کمی ابهام برانگیز است لطفا موضع خود را در قبال نظریات خود حفظ کنید هر چند که تغییر در احوالات هر فرد در طولانی مدت کاملا پذیرفته است اما در کمتر از یه ماه؛ کمی عجیب به هر صورت از اینکه اطلاعات خودتون رو مهربانانه در اختیار خوانندگان میذارید سپاس
    • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
      21 1
      مگر معنای آن سخن این است که تاریخ کنار گذاشته شود ؟
    • کورباطن US ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
      8 3
      مگر حرف درشتی گفت، استاد خوش ذوق / که دعوایش نمودی، با دو من طوق / بگفتا یک ادیب و عالم کاشانی الاصل / چنین بنموده نام اولیاء را به هم وصل / سپس گفته که ای کاشانیان واله دین / نگه داران راستین دین و آئین / "بیا تا قدر یکدیگر بدانی"د / به یاد فاضلان خود همایش ها برانید / زنقش خود بگوئید در حفظ این دین / که کاشان شیعه را یار است از غرب و از چین / کجای این سخن، تشویق دعواست / که در تکریم عالم، باید به پا خاست / نشو دلگیر ای حاج آقا ر. ج. / که مشتاقان هزاران و مخالف دو ده نیم
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      3 1
      در کشوری که تفکر و علقه ی شیعی وجود دارد نمیتوان بدون جانبداری مذهبی؛ دیدگاه صرفا تاریخی داشت اینجا ایران است کشوری که مذهب رسمی آن تشیع میباشد و نه یه کشور لاییک یا غیر اسلامی که بررسی این تحولات صرفا تاریخی بررسی شود
  • متقی A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    4 0
    سلام و تشکر """اما شعر شهاب قمی که در باره دوازده امام است بدین شرح است"""" ظاهرا همان شهاب الدين """"کاشي"""" پيش گفته بوده باشد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    7 10
    آقای جعفریان اگر شعر خوانی در کتابخانه حدیث بوده مراقب باشید ماوس لب تاب تان خراب نشود، چون اگر بخواهید چند لحظه ای از ماوس کامپیوتر کتابخانه حدیث استفاده کنید، بعید نیست شما که لب تاب چند میلیونی را در دست دارید را بخواهند بجرم اقدام به استفاده بدون اجازه از ماوس پنج هزار تومانی کتکتان هم بزنند ، البته اجازه نمی تونید بگیرید چون مسؤول کتابخانه قفسه باز غالباً در ساعات دو سه بعدظهر در حال چرت زدن است
  • رند تبریزی A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    3 13
    دوست عزیز بی نام اگر با جناب جعفریان اندکی همنشین شده باشی می بینی که جناب ایشان ثباتی در عقاید نداره ایشان نوعا عجول اند و دنبال نظریه پردازی و تحلیل .امیدوارم ایشان از این راه برگردند
    • دانشجو IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
      7 1
      ضمن عرض سلام و تبریک سال نو خدمت استاد. جناب رند تبریزی از شما که مدعی همنشینی با استاد هستید بعیده که ایشون رو متهم به عدم ثبات در عقیده کنید اون هم به خاطر تاکید استاد بر لزوم توجه به نقش برخی شهرها مثل کاشان در تشیع و مقایسه این نظر با صحبت قبلی این اندیشمند در رابطه با ضرورت پرهیز از دامن زدن به اختلافات عقیدتی. توجه به حفظ وحدت هیچ منافاتی با شناخت و پاسداشت باورها و ارزش های ما و تقدیر از هرآنچه سبب حفظ این ارزش ها گشته نخواهد داشت. کاش هر سخن استاد رو در جای خود تحلیل و ارزیابی کنیم.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
    6 2
    خسته نباشی هم شما وهم خبر انلاین
  • بی نام US ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
    2 1
    خیلی زیبا و مفید ، خوشم میاد آقای جعفریان در آخرین ساعات سال هم دست از نسخ قدیمی و لب تاپشون بر نمیدارن.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    1 1
    جالبه کسانی که بتوانند روی شناخت اشعار شاعران ناشناس کار کنند فقط4 فرد نام برده اند؟ وقتی شما فقط این 4 نفر را میشناسید نباید تنها آنها را شایسته بدانید مسئله این است که در کار نسخه شناسی، تنها عده ای امثال این افراد چاپلوس، و نیز نسخه چاپی چون اقای بیگ باباپور، توسط افراد و استادانی چون شما که معدنی از نسخ خطی هستید حمایت میشوند و نسخ به دستشان میرسند و صد البته ضعیف و بد و در حد چاپ عکسی، نسخ را زایل و خراب میکنند. نسخ شده اند چون کالایی لوکس که فقط عده ای خیلی معدود به دستشان میرسد وگرنه استاد هم باشی و با معادن نسخی چون جناب جعفریان ارتباط نداشته باشی، یک متن تصحیحی هم نمیتوانی چاپ کنی.
  • بی نام 2 IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    3 1
    یادمون باشه در کنار آقای جعفریان و معراجی از اقای مهدوی راد غلامی هم یاد کنیم که سه یار دبستانی قم هستند
  • مشهدی مهدی A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 1
    باتشکرا
  • مشهدی مهدی A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 1
    سروده احمدجامی شاعرقرن5ومتوفای524نیزقابل توجه است که چنین آغازمی شود ای زمهرحیدرم هرلحظه دردل صدصفااست ازپی حیدر،حسن ماراامام ورهنمااست
  • فرهاد رضازاده A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    1 1
    سلام عالی بود http://pishrobux.ir/
  • صادقی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 5
    سلام. جناب استاد جعفریان دست مریزاد. واقعا سفینۀ بسیار مهمی است انیس الخلوه. بعد از خواندن این مطلب آن را تهیه کردم و در مطالعه گرفتم. البته خیلی کمیاب یا تقریبا نایاب بود. ظاهرا چاپ آن تمام شده. کاش کتابخانۀ مجلس به بازچاپ آن اقدام کند. کاش جعفریان دوباره به کتابخانه بازگردد و آن روزهای خوب نشر که کتابهای مهمی مانند همین کتاب چاپ شد دوباره تکرار شود. خدا قوت حضرت استادی
  • علی A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    3 6
    سلام ترا خدا در هر جا ومکان خصوصا وقت نماز جهت فرج امام زمان دعا کنید اللهم عج الولیک الفرج