۰ نفر
۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
لزوم ایجاد وبسایت عکس رجال قدیم + تصاویر

پیشنهادی است به مراکز فرهنگی و کتابخانه ای بزرگ ......

بدون شک مراکز کتابخانه ای بزرگ در کنار کارهای روزمره، باید به فکر کارهای ماندگار و درازمدت هم باشند، و این درخواست، البته و تنها شامل مراکز کتابخانه ای نیست، بلکه در عرصه فرهنگ، وزارت ارشاد و مراکز مشابه باید دست به کارهای بزرگ، خلاقیت های نوین، و اقداماتی که در پیشرفت کلی علم و دانش و فرهنگ موثر باشد و در دراز مدت بکار آید، دست بزنند.
این در حالی است که مراکز مزبور، اغلب گرفتار روزمره گی هستند، و این هم به خاطر مشکلات مالی است و هم مدیریت های دیمی. آنها غالبا برای هزینه پول مختصر و نیز برای ایجاد سروصدا، دست به کارهایی چون بزرگداشت و رونمایی می زنند، دو پدیده ای که این روزها در ایران عالم گیر شده و مانند برخی از طرحهای شبه بزرگ، مشابه آن در خاورمیانه وجود ندارد!
در اینجا می خواهم یک نمونه از این اقدامات را پیشنهاد کنم، هرچند بعید می بینم کسی به آن توجه کند، اما وظیفه بنده و امثال بنده این است که تا جایی که دستمان می رسد این قبیل پیشنهادها را مطرح کنیم.
طی سالهایی که اینترنت به فریاد پژوهشگران رسیده و هر چیز و ناچیز را در اختیار آنان قرار می دهد، نوعی سردرگمی تازه ای ایجاد شده که که نامش را می توان جستجوی بی حاصل گذاشت. بگردیم، واز گشتن بیهوده و بی روش، خسته شده، عاقبت به یافته های غلط برسیم و ناامید بر گردیم.
برای حل این معضل، اقدامات هوشمند فراوانی به صحنه آمده که در حوزه پژوهش، یکی از پیشرفته ترین آنها در گوگل خود را نشان داده است. مطمئنا کارهای دیگری هم انجام می شود که ما از آن آگاهی نداریم.
اینجا به خصوص مقصود من یافتن عکس است. برای مثال یافتن عکس یک شخص، با یک جستجوی ساده ممکن است، اما به طور طبیعی، بهترین کار آن است که در سایت های ویژه ای جستجو شود که مخصوص عکس رجال ایجاد شده است. در جای دیگری اشاره به کتابخانه های تخصصی دیجیتال کردم، در اینجا تاکیدم روی وبسایت ویژه ای است که برای عکس باید ایجاد شود. در زمینه یافتن عکس به صورت دیمی، روشن است که جستجوی عمومی نمی تواند دقیق باشد، در حالی که وجود یک وبسایت نیرومند در این زمینه، کار را بسیار آسان می کند. در این زمینه، کارهای جالبی در فرنگ و ینگه دنیا صورت گرفته و گاه آمارهایی از تصاویر شش میلیونی داده می شود که از کتابهای و آرشیوهای قدیمی فراهم آمده است.
اما در ایران چه اقدامی صورت گرفته است؟‌
آنچه ملاحظه می کنیم این است که هر از چندی، مشتی عکس از برخی از آلبومها وارد وبسایت های تبلیغی شده و برای پر کردن ساعات تفریح عرضه می شود. این تصاویر معمولا بدون توضیح، یا همراه با توضیحات غیر فنی و گاه ناصحیح است که مشتی اطلاعات غلط را هم وارد اینترنت کرده و مردم را گرفتار مشکل می کند.
در حال حاضر تعداد زیادی وبسایت ایرانی هست که اختصاص به تصاویر و حرفه عکاسی دارد، اما در اینجا به خصوص بحث من در باره لزوم ایجاد یک وبسایت با ارزش از تصاویر رجال قدیمی است که بتواند نیاز مراجعین را به صورت هوشمند و دقیق با اطلاعات درست برآورده کند.
همه می دانیم که در مراکز اسنادی ما، ده ها هزار عکس هست که بسیاری از آنها به مرور زمان در حال نابودی است. بخش مهمی از این تصاویر در دانشگاه تهران نگهداری می شود که تعدادی را سال ها پیش آقای قاسم صافی منتشر کرد و باقی مانده آن حتی اگر اسکن شده باشد، روشن نیست یا دست کم بنده نمی توانم در چه وضعیتی است. مهم این است که چطور باید در دسترس قرار گیرد و مگر اینها سرمایه های عمومی نیست که باید به نوعی در اختیار قرار گیرد.
به علاوه، آرشیو های خصوصی بیشماری وجود دارد که صدها هزار عکس در آنها نگهداری می شود و در حال حاضر به دلایل فنی و نبودن یک وبسایت جامع با برنامه ریزی برای گردآوری همه اینها، خارج از دسترس قرار دارد.
افزون بر آنها، تعداد زیادی تصویر در کتابهای چاپی قدیم هست که معمولا پس از چاپ آن عکسها در آن کتابها، اصل آنها از میان رفته و امروز در لابلای قفسه های کتاب نگهداری می شود. این ها نیز شاید بالغ بر دهها هزار عکس می شود.
اکنون درخواست این است، آیا مرکزی در ایران هست که بتواند یک وبسایت جامع از رجال ایران از همه این مصادر فراهم کند؟
‌ این البته یک گوشه ماجراست، بخش دیگر آن عکس از مناظر و بناها و شوارع عام و غیره و غیره است که بسیاری از آنها برای پژوهش های دانشجویی و تحقیقاتی مورد نیاز است و معمولا وقتی ساده بدست نیاید، دانشجو یا نویسنده از آنها صرف نظر می کند.
در اینجا برای نمونه، تعدادی عکس را در برخی از کتابهای قدیمی که به مرور و از سر تفریح گردآوری کرده ام خواهم گذاشت که روشن شود اگر فقط همین کار ادامه یابد، بیش از چندین هزار عکس از چهره های برجسته عالم خواهیم داشت و در وقت لزوم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

عشقی

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

رسول جعفریان

احمد کسروی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404723

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    34 1
    بسیار زیبا بود
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    37 7
    و چرا زنان نه؟
    • بی نام IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      16 1
      چون عکس "نسا" قدیم رو که ببینی زهره ترک میشی
  • بی نام A1 ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    6 0
    چقدر خوب بود. الان عکس گرفتن از آدمهای مهم کار ساده ای به نظر میاد. فقط باید یکی دست به دوربین بشه و راه بیفته. لازمه یکی دستورش رو بده و جایی باشه که این عکسها رو اونجا تحویل بدهند. خیلی ها داوطلبانه این کار رو انجام خواهند داد و شاید حتی درخواست حق الزحمه هم نکنند.
  • بی نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    3 0
    میتونید در وبسایت geni.com با ساخت شجره نامه بزرگان و تکمیل اون نسل بزرگ زادگان رو به همه معرفی کنید
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    9 18
    جناب دکتر جعفریان کمتر کسی امکانات و موقعیت شما را در کتابخانه تخصصی تاریخ دارد که با هزینه آقایان شهرستانی و ایت الله سیستانی اداره می شود. سالها هم که در کتابخانه مجلس رییس بود چرا این کارها ر خودتان نمیکنید و هی پیشنهاد میدهید البته پیشنهاد دادن برای شما که فقط عادت به دستور دادن دارید، کار راحتی است. خدا عاقبت امثال شما را بخیر نکند که فقط شعار میدهید و میخواهد خودتان را که بهترین امکانات را در دست دارید و فقط از آن استفاده شخصی میکنید، عالی جلوه دهید. مردم احمق نیستند. اینده همه چیز را روشن میکند. این همه کتاب هم برایتان بد تمام خواهد شدکه نشسته اید و با هزینه این و آن فقط برای خودتان میخوریدومینویسید. همه چیز را هم به نام خودتان تمام میکنید دریغ از یک بار تشکر از کسی در کتابهایتان
    • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      6 3
      حسادت می کشه آدم رو.
    • منصور US ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      7 2
      بی انصاف نه که حقودید آیشان آنقدر برای این کشور کار کرده که حد ندارد یا بی اطلاعید و یا حقود حسود کسول.
    • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      6 1
      گرامی شما می دانید جعفریان در کتابخانه مجلس چه کرد؟ پس حرف بیخود نزن لطفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    شما هم دچار گرفتاری بنده شدید. عکس تهران قدیم البته نه خیلی قدیم بلکه سال 1300 رو می خواستم پیدا نکردم. بالاخره نفهمیدم اون زمان خیابانها چه شکلی بود. چه ماشین هایی تو خیابان می گشت. وسیله حمل و نقل عمومی کماکان درشکه بود یا اتوبوس آمده بود. بالاخره اونچیزی که می خواستم بنویسم رو رها کردم.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      1 0
      یه عکاسی توی میدان بهارستان هست که عکسهای قدیمی داره. خیلی معروفه و الان اسمش رو فراموش کرده ام. جاهای دیگه ای هم هستند که عکس دارند. توی نت بگردید, پیداشون میکنید. ناامید نشو هموطن من.
  • مهدی A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 1
    کار خیلی خوبیه بنده به عنوان توسعه دهنده نرم افزار حاضرم کار فنیشو انجام بدم بدون هزینه ولی این کارها مجموعه از همکاریها نیاز داره
  • بی نام IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    روزمره گی یا روزمرگی؟