پاسخ رییس مجلس خبرگان به اظهارات رییس جمهور و وزیر کشور: نظارت شورای نگهبان تماشایی نیست

آیت الله یزدی در کسوت رئیس مجلس خبرگان رهبری در حالی به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره انتخابات و نوع بررسی برجام واکنش نشان داد که حجت الاسلام حسن روحانی هم به عنوان عضو این مجلس، مستمع سخنان وی بود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، رییس مجلس خبرگان در هجدهمین اجلاسیه اين مجلس در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی براینکه «لازم نیست برجام در مجلس بررسی و تصویب شود، چرا که دولت متني را امضا نکرده است» واکنش نشان داده و گفت: لازم نیست که چیزی امضا شود، تعهد که باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود.

او که مي گفت در جریان مذاکرات هسته اي با 1+5 در یکی از مقاطع حساس تاریخی در کشور هستیم، ادامه داد: باید بدانیم که آیندگان درباره کل فعالیت‌های ما، قضاوت خواهند کرد. انشاءالله که از ما تقدیر و تمجید کنند. سعی کنیم که طوری رفتار کنيم که آیندگان از ما تقدیر کنند.

وی ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: واقعاً باید از تیم مذاکره کننده تقدیر کرد، آنها زحمت کشیدند. شاید به‌گونه‌ای که این طور آنها به صورت طولانی مذاکره و بحث کردند وجود نداشته است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اینکه مجلس نباید در بررسی برجام باشد، از نظر قانون اساسی وقتی مسئله تعهدی را داشته باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد برجام را بررسی کند.

نظارت شوراي نگهبان تماشايي نيست

آیت‌الله یزدی گريزي هم به سخنان اخير رئيس جمهور و وزير کشور درباره مرز نظارت و اجرا در انتخابات زد و بي آنکه به سخنان آنان اشاره مستقيمي بکند، گفت: امسال دو انتخابات در پیش داریم و با هیچ کس هیچ تعارفی نداریم. وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی. این نظارت شورای نگهبان از لحظه نام نویسی تا لحظه اعلام نتیجه خواهد بود.

او در سخنانش به نوعي پرونده انتخابات الکترونيک را نيز بست. اين عضو شوراي نگهبان گفت: در نام نویسی وزارت کشور اصرار دارد که الکترونیکی عمل شود در حالی که هنوز ساده‌ترین وسیله آن را ندارند و می‌خواهند از چین بخرند. در صورتی که در شورای نگهبان ما می‌گوییم به این وسیله‌ها اطمینانی نداریم. در شورای نگهبان برخی افراد هستند که متخصص این کارند و تا وقتی اطمینان شورای نگهبان جلب نشود نمی‌توان گفت دولت تصویب کرده و در کلان‌شهرها باید الکترونیکی باشد. امروز سروکار داشتن با کامپیوتر را همه بلدند و ما باید اطمینان نرم افزاری و سخت افزاری پیدا کنیم. خود من طرفدار جدی برگزاری انتخابات الکترونیکی هستم. امیدواریم انتخابات خوبی صورت گیرد. اما مطابق اصولی که طبق متن قانونی اساسی است در انتخابات اجرا با وزارت کشور و نظارت تصویبی با شورای نگهبان است و ان‌شاءالله که با هم تعامل داشته باشند به خصوص چون دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با هم می‌باشد.

اهم سخنان آیت الله یزدی در ادامه می آید: 
** حق حکومت چنان است که اگر تصمیم گیرنده متعدد باشد، ایجاب می‌کند یک نفر انتخاب شود؛ همین دلیل در زمان حاکمیت قوا، فقهای عظام ما در حد توان و قدرت خود ولایت الهی را اعمال می‌کردند. وقتی زمان بسط ید پیش آمد و یکی از این فقها حاکمیت را برعهده گرفت، دیگر فقها در مسائل حکومتی دخالت نمی‌کنند البته فقیه مشورت می‌کند اما مشورت غیر از شورا است و تصمیم با حاکم است.تصمیم در مسائل حکومتی با حاکم است لذا فقیه جامعه الشرایط از طرف خدا، پیامبر(ص) و ائمه (ع) منسوب است.


** اگر با دشمن درباره مسئله هسته‌ای مذاکره شده این ربطی به روابط دوجانبه ندارد و نمی توان دم از روابط دو و سه‌جانبه زد و آهسته شرکت‌های آنها به کشور بیایند. مخاطب من رئیس جمهور و دولت مردان هستند؛ دولت مردان با توجه به اینکه هیئت‌های گوناگون به کشور ما رفت و آمد می‌کنند، نباید فراموش کنند که ما مأموریم که در درجه اول اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم؛ یعنی ابتدا دستگاه‌های مولد خود را تقویت کنیم.

**اول باید به تولید کشور توجه شود و اگر قلم و کاغذی که در کشور وجود دارد در داخل کشور تولید می‌شود، چرا ما قلم و کاغذ چینی و کره‌ای وارد کنیم؛ درحالیکه کشو ما می‌تواند این کالاها را در داخل تولید کند بنابراین فراموش نکنیم که باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامی A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    خدا به دکتر روحانی صبر بدههر چی میگه ی جوابی براش میارندنظارت استصوابی یعنی اینکه به مردم اعتماد نداریم که درست و غلط رو تشخیص بدن ما باید براشون انتخاب کنیم بعد اونا از بین انتخابای ما انتخاب کنن این معنی صریح نظارت شورای نگهبانه یجورایی خودشو قیم مردم میدونه
  • بی نام EU ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    در جواب آیت الله یزدی که گفته است: باید بدانیم که آیندگان درباره کل فعالیت‌های ما، قضاوت خواهند کرد. انشاءالله که از ما تقدیر و تمجید کنند. سعی کنیم که طوری رفتار کنيم که آیندگان از ما تقدیر کنند. باید گفت که: نیازی به قضاوت آیندگان نیست.همین بس که قوه ی قضائیه در دوران ریاست شما تبدیل به ویرانه ای شد نقل قول از آقای شاهرودی جانشین شما در همانجا و حالا نوبت ریاست شما بر خبرگان و تخریب کل مملکت رسیده
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    اقای شاهرودی بعد از اقای یزدی رییس قوه قضاییه شدند و گفتند که ویرانه ای را تحویل گرفتند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    مردم در جمهوری اسلامی نقششان چیست؟ تایید کننده انتخابهای شورای نگهبان؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    تماشایی نیست ولی اجرایی هم نیست. طبیعیه که ایشون که عضو شورای نگهبانه از شورای نگهبان دفاع کنه ما استدلالی از ایشون و سایر اعضا اصلا نمیبینیم فقط میفرمایند استصوابی است چون استصوابی است من موافقم صحبتهای رئیس جمهور هستم.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    این همه ترس از الکترونیک، مگه میشه مگه داریم؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    تفکیک وظایف فرق بین دنیای قبل از قرن هجده با بیسته.
  • محمودی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    اولا متولی و مقام مافوق شورای نگهبان که مقام معظم رهبری هستند، می توانند در این مورد اظهارنظر کنند، نه سایر قوا و نهادهای نظام.
  • ناشناس IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    54 36
    پس نقش مردم چیست؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 5
    اشتباه مثبت دادم