کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، با وجود تعطیلی تابستانی پارلمان، روزهای پرکاری را می گذراند اما سوال اینجاست که اگر مجلس به این توافق رای ندهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

عبدالله احمدي: در حالی که کمیسیون برجام در حال بررسی متن توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 است، نظرات مختلفی درباره چگونگی ورود مجلس به بررسی برجام مطرح می شود و هر روز این سوالات مطرح می شود که اصلا مجلس می تواند به این موضوع ورود کند و این ورود چگونه خواهد بود؟ چرا دولت باید برجام را به صورت لایحه به مجلس ارائه کند و در نهایت اینکه در صورت رد برجام از سوی نمایندگان مجلس، چه اتفاقی در کشور می افتد؟

مگر 1+5 برجام را به پارلمانشان بردند که ما ببریم؟

در همین حال روز شنبه هفته جاری حسن روحانی در نشست خبری خود درباره سوالات مطرح شده درباره توافق هسته ای(برجام) پاسخ مبسوطی داد.

رئیس جمهور در این نشست تصریح کرد: طبق قانون اساسي ، در اصل 125 وقتي يک توافقنامه اي را رئيس جمهور و يا نماينده اش امضا مي کند بايد براي تصويب به مجلس بفرستند. ما که چيزي را امضا نکرديم. آنچه که امروز انجام مي شود درباره معاهده اي است که قبلا ايران پذيرفته است. تمام مذاکرات براي اين است که ما ثابت کنيم که اين اتهامات نارواست و آن ها يک اعتمادي هم نسبت به آينده برنامه هسته اي ايران داشته باشند.

وی در ادامه گفت: در برجام هم آمده است که ايران به صورت داوطلبانه اقداماتي انجام مي دهد و اعضای گروه 5+1 که متن این توافق را در پارلمانشان نبردند که ما ببریم. اگر ببريم در پارلمان يک الزامي براي دولت مي شود. در حقيقت کار را براي آن ها انجام داده ايم. به مجلس رفتن معنايش اين است که چيزي که تا الآن رئيس جمهور امضا نکرده و وزير امضا نکرده ، اکنون امضاء کنند. بقيه کشور ها هم تا کنون امضا نکرده اند. چرا مي خواهيم يک فشار حقوقي را به مردم ايران وارد بکنيم. کاملا اصل 125 روشن مي کند که چيزي را که رئيس جمهور يا نماينده اش امضا کرده اند. برجام برنامه اش اين بود که دولت ها به توافق برسند برود شوراي امنيت. شبيه اين را در توافق ژنو هم داشته ايم. آن کوتاه مدت بوده است اين 10 سال است. ما قبلا هم تفاهمات زيادي در زمينه هسته اي داشته ايم، که مجلس نرفته است.

گفتن "نه" به برجام هزینه سنگینی برای طرف های مذاکره دارد

این در حالی است که عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسوین بررسی برجام در مجلس است، پیش از این به خبرآنلاین گفته بود: گفتن "نه" مجلس ایران، کنگره آمریکا و پارلمان اروپا به برجام دارای هزینه های سنگین برای طرفین مذاکره است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مجلس برجام را قبول نداشت، چه می شود؟ گفت: در اين صورت مجلس به تیم مذاکره کننده اعلام می کند که قبول ندارم و بعد از آن، اگر این اتفاق رخ بدهد، دیگر شرایط کاملا متفاوت می شود و دیگر امکان ندارد این کشورها دوباره دور هم جمع شوند.

وی تاکید کرد: چه ما در ایران، چه کنگره آمریکا و چه پارلمان اروپا هر کدام که به "برجام" نه بگویند باید یک فشار بسیار سنگین را به عنوان هزینه بپذیرند ولی ما نمی خواهیم پیش قضاوت کنیم. کسی در ایران به برجام "نه" نگفته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس می تواند بگوید آری، می تواند بگوید نه. ولی اگر بگوید نه هزینه سنگینی را چه در داخل و چه در خارج باید بپردازد. همین هزینه را کنگره آمریکا باید بپذیرد. همین هزینه را پارلمان های اروپا باید بپذیرند. تمام مجالسی که باید نظر بدهند اگر بخواهند نه بگویند باید گفتن این حرف را در قبال یک هزینه سنگین بگویند.

فعلا بحث بر سر رد یا قبول برجام نیست

در همین رابطه، اسماعیل کوثری، عضو دیگر کمیسیون برجام در پاسخ به این سوال که در صورت رد برجام در مجلس چه اتفاقی خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: ما جلسات این کمیسیون را ادامه می دهیم تا بتوانیم این متن را از همه ابعاد و موضوعات مختلف بررسی کنیم و ان شاء الله نتیجه آن را مشخص کنیم و دقیقا نظر کمیسیون ویژه را به صحن علنی ببریم و درآنجا هم گزارش داده شود و نظر مجلس به مسئولان قوای کشور منتقل گردد البته فعلا بحث های ما در کمیسیون راجع به این که برجام در مجلس تصویب بشود یا نشود نیست بلکه بیشتر بر اساس بررسی همه جانبه است که دقیقا معایب و محاسن این موضوع استخراج شود و اگر اصلاحاتی باید در برجام داده بشود، آن را مشخص کنیم .

 وی ادامه داد: باید با تیم مذاکره کننده روی این موضوعات بحث کنیم تا انشاء الله به نتیجه که رسیدیم آنگاه مشخص کنیم باید چه مراحلی را طی کنیم و امیدواریم که تیم مذاکره کننده که در متن بحث با 1+5 بوده اند، پاسخی قانع کننده به ما بدهند.

نمایند مردم تهران در مجلس در خصوص اینکه تناقض میان الزام دولت برای ارائه لایحه برجام به مجلس و عدم ورود نمایندگان به جزئیات متن توافق را چگونه حل و فص می کنید؟ گفت: لازمه پاسخ به این سوال همین بحث هایی است که در حال حاضر در کمیسیون ویژه برجام انجام می دهیم تا دقیقا مشخص شود که باید برای این موارد چه تصمیمی گرفت.

برجام آخر خط نیست/ غربی ها راهی جز مذاکره ندارند

اما محمد حسن آصفری نماینده اراک و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پاسخ صریح تری به احتمال عواقب رد برجام در مجلس داده و تصریح کرد: اینکه اگر مجلس این توافق را تصویب نکند، از حالا نمی شود مشخص کرد چه اتفاقی می افتد ولی این را می توانیم بگوییم که برجام آخر خط نیست که حالا اگر تصویب نشود مشکل خاصی برای کشور ایجاد می شود. چراکه خود غرب هم می داند تحریم هایش آن اثری که می خواسته تا الان گذاشته و نمی تواند دیگر بیشتر از این اثر خاصی روی جمهوری اسلامی داشته باشد لذا اینکه اتفاقی برای جمهوری اسلامی بیفتد بعید می دانیم که بخواهد اتفاق خاصی رخ دهد.

وی تاکید کرد: در نهایت ، طرف های غربی مجبورند که دوباره بنشینند و برای مذاکره و چگونگی حل این مسئله تصمیم گیری کنند و طرف غربی غیر از مذاکره کار دیگری نمی تواند انجام دهد یعنی آن ها راه دیگری غیر از مذاکره و گفتگو با ایران ندارند.

آنهايي که مي گويند دولت بايد برجام را به مجلس بفرستد،هدفشان انتخابات است

ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز داین باره گفت: اگر برجام رد شود باید منتظر رویکرد دیگری از سوی جوامع بین المللی باشیم و خودمان هم باید تغییر رویه دهیم. البته به اینکه این اتفاق مثبت یا منفی است، کاری ندارم و آن بحث دیگری دارد. وی افزود: ولی قطعا اگر برجام رد بشود و مجلس این اختیار را داشته باشد که برجام را رد کند و دولت نیز مکلف باشد که این موضوع را "کان لم یکن" اعلام کند، در این صورت طرف های مقابل هم به صورت یکطرفه اقدام به چنین کاری خواهند کرد یعنی آن ها هم نسبت به ابطال آن اقدام می کنند و به هر حال این موضوع مسائل و پیامدهای خودش را دارد.

نکو در پاسخ به اسن سوال که این به معنای فشارهای بیشتر از سوی جامه جهانی و بازگشت تحریم هاست گفت: این طبیعی است چون جامعه بین الملل رد برجام از سوی ایران را به عنوان اقدام علیه خود تلقی خواهد کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در صورت این اتفاق، مجلس هم باید عوارض دیگری را بپردازد و از نظر مردم و جامعه ای که انتظاردارند وضعیت معیشتی شان بهتر شود، نمایندگان متهم خواهند شد.

وی تصریح کرد: کسانی که به دنبال چنین کاری هستند، بیشتر به منافع سیاسی خودشان فکر می کنند و تلاش می کنند که از این موضوع به نفع خودشان بهره برداری کنند در حالیکه اساسا نباید در این موضوع ورود پیدا کرد بلکه باید به دولت کمک کرد تا بتواند نسبت به پیشبرد برنامه های خود از این طریق، اقدامات لازم را انجام دهد.

نکو افزود: آنهایی که امروز تهدید می کنند دولت باید برجام را به صورت لایحه تقدیم مجلس کند، اگر نیت شان بر این باشد که کلیات را تائید یا رد کنند. باید در رفتار خود تجدید نظر کنند که تائیدشان مفهوم صوری خواهد داشت و رئیس جمهور بدون این تائید می توانست کارهای لازم را انجام دهد و در صورت رد آن نیز تمام عوارض آن متوجه مجلس خواهد شد و کاسه و کوزه ها سر مجلس خواهد شکست که این منطقی نیست و این افراد از این اقدام خود منافعی را دنبال می کنند که بیشتر به انتخابات آتی گره خورده است تا بتوانند حداقل از این فرصت به نفع خودشان استفاده کنند و در انتخابات، موقعیت بهتری را کسب کنند در حالیکه به نظر می رسد این افراد بیشتر در انتخابات بازنده خواهند بود.

برجام در مجلس مسیر درستی را طی نکرد
احمد شوهانی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره معتقد است که برجام در مجلس مسیر درستی را طی نکرد.

وی افزود: ابتدا وقتی دکتر ظریف به مجلس گزارش داد دیگر لازم نبود که رئیس مجلس دستور تشکیل کمیسیون ویژه را بدهد چون ما کمیسیون تخصصی بررسی این موضوع را داشتیم و چند جلسه هم با حضور اعضای تیم مذاکره کننده تشکیل شد اما حالا دوباره از نو تشکیلات جدیدی راه انداخته اند و ترکیب آن هم که مشخص است.

وی ادامه داد: سئوال اینجاست که مجلس می خواهد چه کار کند؟ مگر مجلس از ابتدا در جریان این توافق و مذاکرات نبود؟ از همان ابتدا یعنی حدود 23 ماهی که مذاکرات انجام می شد، مجلس یا از طریق کمیسیون امنیت ملی و یا از طریق گزارشاتی که دکتر ظریف می داد کاملا در جریان مذاکرات بود و این طوری نبود که این توافقنامه به یکباره آمده باشد و مجلس از آن بی خبر باشد.
وی تصریح کرد: این توافقنامه که هنوز مراحل نهایی خود را هم طی نکرده است، توافقنامه ای نیست که ظریف در خلاء و در پستو و مخفی گاه نوشته باشد.  بالاخره این یک کار جمعی بوده است که هم مجلس و هم شورای عالی امنیت ملی در جریان آن قرار داشته اند.این توافقنامه هم یک پکیج است یعنی هم آمریکایی ها و هم ایرانی ها یا باید کلیت آن را رد بکنند یا بپذیرند و تائید کنند و مجالس دو کشور حق ورود به جزئیات آن را ندارند.

شوهانی خاطرنشان کرد: دوستان ما از لایحه صحبت می کنند، فرض کنید دولت لایحه بدهد و مجلس بخواهد به آن ورود کند، چه اتفاقی می افتد؟ مخالفین و موافقین صحبت می کنند . پیشنهاد می دهند که برخی از بندهای متن اضافه یا کم بشود در حالیکه در این صورت اصل قضیه زیر سوال است و توافقنامه دیگر باد هواست.

وی ادامه داد: برجام چه به صورت طرح و چه به صورت لایحه به هر صورتی که تبدیل به قانون شود، برای دولت الزام آور است و اگر مجلس بخواهد به جزئیات ورود کند توافق نامه قطعا به این صورتی که الان هست از مجلس خارج نخواهد شد بنابراین اگر مجلس می خواهد ورود کند باید در حد یک گزارش باشد که از سوی کمیسیون ویژه به صحن ارائه شود و همین کفایت می کند.

شوهانی تصریح کرد: اگر این اتفاق در طرف مقابل رخ دهد و برجام در کنگره آمریکا رد شود افکار عمومی علیه آن ها تحریک می شود به همین دلیل اگر در ایران هم این اتفاق بیفتد افکار عمومی علیه ما تحریک خواهد شد و می گویند که از ابتدا مشخص بود که این ها نمی خواستند توافق کنند و در ایران از همان ابتدا روی توافقنامه اجماع وجود نداشته است در حالیکه اگر این توافق به هم بخورد رقبای منطقه ای ما که خواهان آتش افروزی در منطقه هستند، به خواسته خود می رسند.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    3 1
    چرا هی دست دست میکنین یا رد یا قبول شل کن سفت کن دراوردهاید.این جناح ان جناح نداره.یا رومیه روم یا زنگیه زنگ. نباید ترس در وجودتان باشد وزمان را از دست داد.یا بجنگید یا....
  • حسين A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
    1 0
    برجام بايد زودتر تصويب بشه و گرنه دست طرف مقابل بهانه داديم