قطع درختانی که با مجوزریشه کن می‌شوند صدای ابتکار را هم درآورد

روز گذشته معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست به مناسبت روز جنگل ها به سوادکوه رفت و در آنجا درختانی دید که به بهانه بیماری یا ریشه کن شدن، قطع شده بودند.

 

 

 

تشکیل ستاد واکنش سریع در جنگل

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست از تشکیل تشکیل ستاد واکنش سریع در جنگل خبر داد و گفت:در این بخش سازمان محیط زیست تفاهم بسیار خوبی را با سازمان جنگل‌ها و نیروهای مسلح انجام داده و مقرر شد نیروهای مسلح هواپیما و بالگرد را برای اطفاء حریق در اختیار سازمان قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست؛ معصومه ابتکار در نشست خبری که در اداره پارک ملی کیاسر برگزار شد، با بیان اینکه هشتم مرداد روز حفاظت از جنگل نام دارد، اظهار کرد: با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و صدا و سیما برنامه‌های زیادی در دست اجرا داریم.

وی با اظهار اینکه یکی از دلایل فرسایش و رانش زمین تغییر کاربری اراضی است، گفت: اراضی جنگلی هیچ‌وقت بازده زراعی ندارند. برای حفاظت از جنگل‌ها و محیط‌ زیست باید یک عزم جدی ایجاد شود و وظیفه جریان‌سازی بر عهده همه افراد است تا از این ثروت ملی به‌خوبی حفاظت کنیم. حفاظت از جنگل‌های بکر هیرکانی در شمال ایران، جنگل‌های زاگرس و جنگل حرا در خلیج فارس یک وظیفه ملی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به مخاطراتی که جنگل‌های ایران به‌ویژه جنگل‌های شمال را تهدید می‌کند، گفت: عوامل مختلفی همچون بهره‌برداری غیر‌اصولی، تخریب، تغییر کاربری، قاچاق چوب، زباله و آتش‌سوزی سبب تخریب جنگل شده است با توجه به اینکه باید خشک‌سالی و تغییر اقلیم را به مشکلات موجود اضافه کنیم. مسئله تغییر اقلیم و خشک‌سالی واقعیت انکارناپذیری است، این امر سبب کاهش کیفیت و کمیت جنگل‌ها شده است.

ابتکار با اشاره به نخستین مصوبه دولت یازدهم پس از آغاز به‌کار در بهمن ماه سال 92، گفت: در این مصوبه با تاکید بر حفظ و احیای جنگل‌های طبیعی ایران، بهره‌برداری از درختان بیمار و افتاده ذکر شده است.در همین راستا در سازمان حفاظت محیط ‌زیست با تشکیل کارگروه فنی با مشارکت سازمان جنگل‌ها و دستگاه‌های اجرایی لایحه‌ای را برای توسعه و بهره‌برداری از جنگل تنظیم کردیم. شرکت‌های بهره‌بردار نیز باید فعالیت خود را به سمت گردشگری با رویکرد حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی جهت دهند.

وی با اشاره به نقش جنگل در محیط‌ زیست و خدماتی که برای بشر به همراه دارد، گفت: ارزش خدمات اکوسیستمی جنگل‌ها بر کسی پوشیده نیست، ما برای مقابله با گرم شدن کره زمین و گازهای گل‌خانه‌ای نیاز به حفاظت از جنگل‌ها داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه با بیان اینکه در اثر تخریب جنگل و تغییر کاربری، با پدیده رانش زمین و وقوع سیل مواجه هستیم، تصریح کرد: به طور طبیعی جنگل‌ها تولیدکننده آب شیرین هستند، ضمن اینکه گونه‌های بسیار ارزشمند گیاهی و جانوری در جنگل‌ها وجود دارند.

ابتکار با تاکید بر اینکه براساس گزارش‌های ارائه شده، کاهش مساحت و کیفیت جنگل‌ها را داریم، اظهار کرد: در حالی که در دنیا کشورهایی نظیر هندوستان و ترکیه هم برای افزایش مساحت جنگل برنامه‌ریزی دارند هرچند ما نیز باید برنامه‌های جدی برای مقابله با پدیده جنگل‌خواری اجرا کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب پیرامون جنگل‌خواری، گفت: دولت یازدهم نیز برنامه‌های جدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به بازدید از مناطق سیل‌زده سوادکوه ، ادامه داد: تجاوز به حریم رودخانه و ساخت‌وساز غیرمجاز و برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه سبب جاری شدن سیل شد. متولی بستر و حریم رودخانه وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست نیز مسئول کنترل آلودگی‌های رودخانه‌ها است، بعضی از رودخانه‌ها در کشور حفاظت شده‌اند و سازمان محیط‌زیست با تمام قدرت با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
    1 0
    درخت ها را می فروشند
  • بی نام A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    بسیار متاسفم که در چند سال آینده نه از آب خبری هست نه از درخت وجنگل
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    بیماری ؟خوب درمان کنید .