فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما طبق توافق نامه ای که امضا کرده‌اند، دیگر هیچ دعوایی سر ماجرای حق پخش لیگ برتر ندارند.

میثم بهرامی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ این توافق نامه هفته گذشته به امضای طرفین رسید و دیگر از آن به بعد هیچ كدام از آن‌ها علیه دیگری موضع نگرفتند. مهم‌ترین بند این توافق نامه این است كه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال دیگر ادعایی درباره پرداخت حق پخش فوتبال از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند و در قبال آن رسانه ملی موظف شد سازوکاری را برای امکان مشارکت فدراسیون فوتبال در تأمین محتوای خدمات (IP TV) که باعث کسب درآمد برای این فدراسیون می شود را تأمین کند. آی پی تی وی (IPTV) سامانه ای است که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت (IP) روی یک زیر ساخت شبکه با پهنای باند وسیع، برنامه های تلویزیونی به صورت دیجیتال ارائه می‌شود و با استفاده از این سیستم کاربران با پرداخت هزینه ای برای شارژ، برنامه های دلخواه خود را دریافت می کنند.
حالا باید از رئیس فدراسیون و رئیس سازمان لیگ پرسید كه آیا آن‌ها می‌دانند پای چه توافق نامه‌ای را امضا كرده‌اند؟ اینكه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دیگر هیچ ادعایی درباره پرداخت حق پخش فوتبال از سوی سازمان صدا و سیما نداشته‌ باشند، اتفاق بدی برای فوتبال است چراكه صدا و سیما در مقابل فقط موظف شده كه ساز و كاری را برای امكان مشاركت فدراسیون در تامین محتوای خدمات (IP TV) که باعث کسب درآمد برای این فدراسیون می شود را تأمین کند.
به عبارتی فدراسیون تعهد داده دیگر مطالبه‌ای از تلویزیون نداشته باشد و صدا و سیما هم فقط قبول كرده كه به فدراسیون در جهت راه اندازه شبكه‌های كابلی كمك كند. آن هم در حالی كه راه اندازی چنین شبكه‌هایی با قانون رسانه های ایران مغایرت دارد. شجاعی کیاسری نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در واکنش به این موضوع می گوید: «انجام این کار برخلاف قانون است و طبق اساسنامه صدا و سیما حق دریافت پول از مردم را ندارد. رسانه ملی باید به طور رایگان در خدمت مردم کشور باشد. این کار نقض صریح قانون است. به هیچ عنوان کسی اجازه ندارد از مردم بابت پخش فوتبال پول بگیرد. شما نگاه نکنید در خارج از ایران از مردم پول می گیرند. چون اساسنامه شبکه های آنجا مثل شبکه های ما نیست.»
حالا اگر مجلس با راه اندازی آی پی تی وی مخالفت كند، كلاه بزرگی سر فدراسیون و فوتبال ایران می‌رود چراكه صدا و سیما فقط موظف شده ساز و كار راه اندازی آی پی تی وی را تامین كند و زمانی كه با مخالفت مجلس در این راه مواجه شود، دیگر این وظیفه از گردن صدا و سیما برداشته می‌شود. اما در مقابل، روسای فدراسیون و سازمان لیگ امضا داده‌اند كه دیگر ادعایی درباره پرداخت حق پخش فوتبال از سوی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند. با این توافق نامه، در هر صورت دیگر فوتبال نمی‌تواند هیچ ادعای درباره دریافت حق پخش از سازمان صدا و سیما داشته باشد و حتی اگر بنا به راه اندازی آی پی تی وی باشد و هیچ مخالفتی هم با آن نشود، تا پایان لیگ امسال نباید توقع داشت كه این سیستم جا بیفتد و فدراسیون از آن درآمدزایی كند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =