انتظار بازارمسکن برای کاهش قیمت بعد از توافق هسته ای تشدید شد. این انتظار همراه با کاهش و کنترل نرخ تورم توسط نهادهای حاکم بر بازار پول در آخرین آمار بانک مرکزی با کاهش قیمت مسکن پاسخ گرفت.

مریم یعقوبی

مسکن در اقتصاد ایران جایگاهی دوگانه دارد؛ از یک سو برای بسیاری از مردم کالایی مصرفی است که برای رهایی از اجاره نشینی و برخورداری از خانه شخصی به دنبال تهیه آن هستند و برای برخی دیگر در حکم کالایی سرمایه ای است که از آن برای کمک خرج هزینه های جاری استفاده می کنند. در این میان هم البته هستند سرمایه گذاران یا فرصت جویانی که با رفتارهای سفته بازانه به دنبال کسب سودهای کلان و کوتاه مدت از خرید و فروش ملک و مسکن هستند.

چنین موقعیت دوگانه ای باعث شده، در هر تحول و اتفاقی حتی نامرتبط ترین رخدادها، یکی از حوزه هایی که مردم از احتمال تأثیرگذری آن سخن می گویند، قیمت مسکن است.

در چنین شرایطی، اتفاقی در ابعاد و با اهمیت توافق هسته ای قطعا زمینه گمانه زنی های فراوانی برای بررسی تأثیرگذاری بر قیمت مسکن بحساب می آمد. به همین خاطر نیز از مدت ها قبل و در حالی که دستیابی به توافق جامع در 23 تیرماه هنوز در هاله ای از ابهام بود، بحث بر سر آینده مسکن و تأثیر توافق هسته ای بر قیمت مسکن به شدت داغ بود.

نزدیک ترین گزارش ها به موعد حصول توافق از شرایط قیمت مسکن در تهران نشان می داد، بازار در انتظار سنگینی فرورفته است و کمتر کسی به سمت معامله ملک می رود.(اینجا بخوانید)

آمارهای منتشر شده از تعداد معاملات ملک در بهار 94 بخوبی این واقعیت را نشان می داد. بنا بر گزارشی که مرکز آمار بعدها از بهار 94 منتشر کرد اگرچه قیمت هر متر زمین و یا زیربنای مسکونی در بهار امسال نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است اما میزان معاملات مسکن در این یکسال بین 20 تا 40 درصد کاهش یافته است.

این شرایط تا اواخر تابستان هم ادامه داشت طبق آمار بانک مرکزی و سامانه معاملات مسکن امسال در قیمت و تعداد معاملات ملک در تهران کاهش چشمگیری داشته است. در تيرماه سال 1394 ، متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 38.6 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 0.7 و 3.1 درصد کاهش نشان ميدهد. در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 11.7 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 25.1 و 16.5 درصد کاهش نشان مي دهد.

همزمان با ادامه این شرایط اما بازار تحلیل ها در مورد آینده بازار مسکن پس از توافق هسته ای داغ داغ بود.

صاحب‌نظران اقتصاد مسکن نسبت به اینکه «بازار زمین و ملک مسکونی واکنش سریع و هیجانی به اقتصاد پساتحریم از خود نشان نمی‌دهد» اجماع نظر داشتند اما در عین حال معتقد بودند« تحولات عمده در 4 متغیر بیرونی بازار مسکن شامل درآمد نفتی، حجم نقدینگی، رشد اقتصادی و آرایش جدید بازارهای رقیب، به تدریج از یکسو روند کاهش قیمت اسمی آپارتمان را متوقف می‌کند و از سوی دیگر باعث شکل‌گیری موج سرمایه‌گذاری در خرید ملک می‌شود». از سوی دیگر اما به اعتقاد تحلیلگران چون «زمینه‌ای برای پایین رفتن سطح فعلی قیمت مسکن وجود نداشت و در عین حال، پالس‌های موجود، علامتی درباره صعود تند قیمت نمی‌داد، تقاضای مصرفی تا قبل از ورود تقاضای سرمایه‌ای می‌تواست از جو پایدار بازار مسکن به نفع خود بهره‌برداری کند».

با این حال اما بودند فعالان و کارشناسانی که آینده قیمت مسکن را در بازه زمانی طولانی مدت تر، روشن می دیدند.

ایرج رهبر، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن همان زمان معتقد بود: « کاهش هزینه‌ها و تورم هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهد یافت و می‌توان امیدوار بود که مسکن با قیمت مناسب تری تولید و عرضه شود.  نکته‌ای که باید در مورد بازار مسکن در دوران پساحریم به آن خوشبین باشیم این است که این توافق و رونق اقتصادی حاصل از آن می‌تواند به رونق این بخش نیر بینجامد و بخش مسکن را از رکود خارج کند. در این دوران می‌توان امیدوار بود که قدرت خرید مردم افزایش یافته و تورم موجود در جامعه نیز کاهش پیدا کند و به این ترتیب قیمت عرضه و تقاضای مسکن با هم همخوان‌تر شود و در نتیجه شاهد رونق بازار مسکن نیز باشیم. (اینجا بخوانید)

با حصول توافق و کاسته شدن از دامنه گمانه زنی و تردیدها، صحت پیش بینی ها و تحلیل های آن دسته از کارشناسان که تأثیرپذیری قیمت مسکن را در کوتاه مدت از توافق هسته ای، نامحتمل دانسته بودند، روشن شد.

با این حال اما اندک جنب و جوش هایی در بازار مشاهده شد گرچه خیلی زود مشخص شد این تحرکات تنها از سر کنجکاوی و بررسی شرایط است.

با گذشته چند هفته از توافق هسته ای و فروکش کردن هیجانات روزهای نخست، بحث ادامه رکود در بازار مسکن و بی تفاوتی بازار نسبت به توافق هسته ای باز هم بالا گرفت.

در برخی از گزارش هایی که در آن زمان منتشر شد نه تنها اندک امیدواری نسبت به بازگشت رونق در کوتاه مدت نبود بلکه تحلیل ها از ادامه رکود تا چند سال آینده حکایت داشت. (اینجا بخوانید)

استمرار شرایط رکودی در بازار، مسئولان را خصوصا در وزارت راه و شهرسازی بر آن داشت تا به دنبال محرک هایی برای ایجاد تقاضا بروند. اولین اقدامی که در این راستا انجام شد، افزایش وام خرید مسکن بود. وام مسکن در مدل های مختلف به 45، 60 و 80 میلیون تومانی تعریف شد و استقبال خوبی نیز از آن بعمل آمد.

با این حال حرف و نقل های فراوانی در مورد میزان اثرگذاری این وام ها بر بازار مسکن و تقاضا مطرح بود. برخی معتقد بودن شرایط دریافت این تسهیلات به گونه ای نیست که به کمک طبقه متوسط جامعه برای خرید مسکن بیاید.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اما نظر دیگری داشت؛ دکتر عبده تبریزی همان زمان تأکید کرد که « مردم باید از وام 75 ساله استقبال کنند».

دولت اما به همین اقدام اکتفا نکرد و شرایط را برای نقل و انتقال مسکن مهر فراهم کرد. با این اقدام متقاضیان دارای کارت قسط باید برای انتقال تسهیلات به بانک مسکن مراجعه کنند. (اینجا)

اکنون و در اوائل شهریور ماه  گزارش های رسمی نشان می دهد معاملات در مرداد ماه سال جاری افزایش داشته است. بنا بر گزارش بانک مرکزی معاملات مسکن در مرداد سال 1394، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 13.1 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 3.2 درصد افزایش نشان می دهد.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد سال 1394حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

 

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    51 19
    خانم یعقوبی بجای اینکه با مقاله های خود مردم را ترغیب به خرید مسکن کنید اجازه بدهید مسکن به قیمت واقعی خود برگردد
  • آرش ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    20 14
    لطفا قبل از تهيه هر نوع مقاله و عنوان برا اين آپ خبر تحقيقات خود را انجام داده در شيراز برخلاف صحبت شما رشد صعود پيدا كرده با كمال تشكر فراوان از خبر آنلاين
  • امیراسد A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    48 14
    شما به 2 درصد میگید ارزان شدند؟؟؟؟ اونوقت به 300 درصد نمیگید گران شدن؟؟؟ این ترفندها که القا کنید مسکن ارزان شده و دیگه جا نداره و باید مردم به همین قیمتا بخرند کهنه شده جانم.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    43 6
    آخه کجا مسکن ارزان شده ؟؟؟چرا چرت و پرت میگید خدا این دلالان کثیف و زالو صفت رو نابود مگه میزارن مسکن ارزان بشه دولت هم هیچ کاری واسه مسکن انجام نمیده
    • فرهاد A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
      30 20
      دلال کجا بود هزینه های صدور جواز و ناظر و بیمه و نظام مهندسی و مالیات و غیره... حداقل سه تا پنج برابر شده اصلا یکسال هست که هیچ دلالی در بازار مسکن سرمایه گذاری نکرده . الان عامل گرانی شهرداری و نظام مهندسی و دارایی هست
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
      21 4
      آقای فرهاد، علت گرونی بساز بفروشه. خونه ما رو چون برش کمه نمیخرن، گفتیم خودمون بسازیم. پولشو نداشتیم نشد ولی دنبال همه کارهاش رفتیم. ساختش اونقدری گرون نیست. بساز بفروشا تازه مصالح داغون هم استفاده میکنن. نمیبینی هرکی میره تو کار ساخت و ساز یهویی پولدار میشه این دلالی نیست. بساز بندازیه
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    23 5
    قطعا تا شش ماه و حتی یکسال آینده قیمت ها افزایش چندانی نخواهد داشت اما اما با وضعیت موجود هیچ سازنده ای هم سرمایه گزاری جدید نخواهد کرد حال با توجه به کاهش پی در پی سرمایه گزاری در بخش مسکن در دو سال گذشته و سال جاری و فروش تدریجی خانه های ساخته شده قبلی وضعیت قیمت ها را برای یکسال بعد پیش بینی کنید لازم به ذکر است از زمانی که کمبود خانه در بازار احساس شود سازنده ها سرمایه گذاری کنند و خانه تحویل مصرف کننده واقعی شود حداقل دو سال زمان مورد نیاز می باشد
    • امیراسد A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
      3 0
      چه کمبودی ممکن است پیش بیاید در دو سال آینده ؟ بخصوص در شهر های بزرگ مثل تهران؟ در حالی که آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان دهنده بین 300 تا 400 هزار واحد مسکونی خالی در تهران است فقط؟؟؟ چطور دوستان این آمارها را بحساب نمی آورند اما وامهایی که معلوم نیست کی و چگونه پرداخت شوند ، آنهم در آینده را به حساب می آورند و فوری نتیجه می گیرنذ که پس قیمت ها با تقاضا..... بالا خواهد رفت........؟؟؟؟؟ البته مردم شاید تقصیری ندارند چون این شیوه غلط و مخرب تحلیل چندین سال است که حاکم شده بر جامعه ما بر اساس دو حرف شیطانی و مخرب 1 هر چه گران شد، دیگر و ابدا ارزان نخواهد شدیعنی نباید بشود.... 2 سرم رو بشکن ، اما قیمتم رو نشکن......؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    17 6
    کار مثبتی که دولت انجام داد جمع آوری پول های خریداران با نیت افزایش وام مسکن خانه اولی ها بود که این مهم خود باعث تعمیق رکود بازار مسکن شد مشکل فقط زمانی است که اصل پول ها با وام متعلقه تا چند ماه آینده وارد بازار مسکن شوند در این صورت با توجه به کاهش سرمایه گزاری ها ابتدا به سمت رونق و شاید بعد از آن بازار به سمت افزایش قیمت ها حرکت کند
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    19 5
    گرچه فشار روی مصرف کننده از طریق افزایش نرخ اجاره بها زیاد است اما سازندگان اگر قیمت هایشان را تعدیل نکنند و خودشان بازار مسکن را به حرکت درنیاورند و مدام چشمشان به دست دولت باشد تورم سرمایه هایشان را می خورد و در ضمن ملک هایشان هم مشمول مالیات شده و کم کم کهنه می شوند.
  • محمد A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 4
    الان بهترین زمان برای سرمایه گذاری در ساخت وساز هست. انبوه سازان باید همین الان حالا تا دیر شنده شروع کنند به ساخت وساز وگرنه فرصت طلای از دست می رود.
  • علیرضا A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    ادامه وضعیت فعلی رکود را تشدید خواهد کرد وحتی افزایش وام مسکن هم دردی از جامعه درمان نخواهد درصورتیکه که از مسکن های خالی مالیات سنگین گرفته شود یقینا قیمت آنها کاهش خواهد یافت و با کاهش قیمت ها رونق به بازار مسکن برمیگرددو رونق بخش مسکن برابراست با افزایش اشتغال.جالبه که با اینکه همه میدونیم مشکلات بخش مسکن ازکجاست دولت اصرار زیادی داردکه مردم رابه خرید خانه بابالاترین قیمت ممکنه ترغیب کند؟واقعا جای تعجب وجود داره
  • علي A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    نخريد ،خانم آقا يكم صبر كنيد خونه نخريد ،چرا خونه به قيمت لندن تو تهران بايد خريييييد؟
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    همه کسانی که میگن ارزون میشه بدون شک احمق هستند تا حالا چی ارزون شده که مسکن ارزون بشه هروقت بنزین شد لیتری ۱۰۰۰ و شیر و نان و غیره ارزون شد فروشندگان هم خونشونو مجانی میده به تو عزیزم
  • علی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    0 0
    خب اقا بی نام جان طلا گرمی 130 الان شده 93 این از طلا که میگید چی ارزون شده ماشینم قراره ارزون بشه فقط میمونه مسکنن شما ی قدم بزنید داخل شهرهااا واستان ها ببینید چقد مسکن خالی هست چرا چون دولت مالیات نمگیره مالکش داره ب حد کافی اجارش نمیده میخواد گیرون بده واسه کیس جدیدش نقدینگیی مردمممم کممم شدهه چجور ممیخوان مسکن باز گزون تر کننن