اشپیتیم آرفی شنبه شب برای حضور در بازی یادبود هادی نوروزی به تهران آمد. عکس ها: محمد محب زندی

کاوه علی اسماعیلی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ بازيكن آلماني- كوزوويي پرسپوليس در فصل‌هاي نهم و دهم كه مهمان محسن خليلي است، روز گذشته و پس از صرف ناهار، آن هم آبگوشت با همه مخلفاتش، به موسسه خبر آمد. اين مصاحبه را بخوانيد با اين توضيح كه آرفي از من و شما زبان فارسي را بهتر صحبت مي‌كند!

آرفي! فوتبال را كنار گذاشته‌اي؟
بله. بعد از اينكه از ايران رفتم، به كمك يك دوست خوب كه حالا در دسته 4 آلمان مربيگري مي‌كند، يك نيم‌فصل ديگر بازي كردم اما بعد از آن، از فوتبال رفتم و حالا يك شركت بيمه دارم. دخترم هم 12 ساله شده و در كنار هم زندگي مي‌كنيم.

چند سال به ايران نيامده بودي؟
دو سال قبل. اتفاقاً آن زمان هم يك دوست جوان و 33 ساله‌ام در مشهد به خاطر سكته قلبي فوت كرده بود. اصلاً برايم باور كردني نيست كه بايد طي دو سال، دو دوست عزيزم را از دست بدهم.

ماجراي هادي نوروزي را چطور فهميدي؟
بگذاريد اول به خانواده نوروزي تسليت بگويم. واقعاً ناراحت اين اتفاق هستم. صبح آن روز وقتي از خواب بيدار شدم و فيس‌بوك را چك كردم، متوجه شدم همه در ايران براي هادي آرزوي آمرزش دارند. فكر كردم شايد او به استقلال رفته و باعث عصبانيت پرسپوليسي‌ها شده اما اين‌طور نبود. با مهدي شيري تماس گرفتم كه او گفت هادي را از دست داده‌ايم. واقعاً اتفاق بدي است. او پسر خيلي خوبي بود و هيچ مشكلي با هم نداشتيم.

البته هم‌پست تو بود، رقابتي با او حس نمي‌كردي؟
شايد آن زمان رقابتي داشتيم اما همه چيز بايد به نفع تيم‌مان تمام مي‌شد. در كنار هم، شرايط خوبي داشتيم.

تا به حال شنيده بودي كه بازيكني در اين سطح، سكته كند و...؟
يادم مي‌‌آيد كه بازيكني سكته كرده باشد اما در اين سطح كه كاپيتان يك تيم بزرگ باشد، اصلاً به خاطرم نمي‌‌آيد. پيامي كه سپ بلاتر به خاطر مرگ نوروزي منتشر كرد، نشان داد او چه بازيكن بزرگي بوده است.

محسن! تو كي فهميدي كه هادي از بين‌مان رفته است؟
خليلي: طبق روال، صبح كه از خواب بيدار شدم به سراغ گوشي تلفنم رفتم و ديدم ده‌ها تماس از دست رفته و پيامك دارم. باور كردني نبود. كساني با من تماس گرفتند كه فكر مي‌كردم كلاً مرا فراموش كرده‌اند. اول تصور كردم شايد يك جوك است يا شايعاتي كه براي چهره‌ها مي‌سازند اما بعد فهميدم كاملاً واقعيت دارد. واقعاً اتفاق ناگواري بود.

محسن! مي‌گويند فشار مسئوليت كاپيتاني باعث فوت هادي شد، قبول داري؟
خليلي: كاپيتاني در هر تيمي فشارهاي زيادي را روي هر بازيكني وارد مي‌آورد اما در پرسپوليس، مدل مشكلات و فشارها به خصوص طي سال‌هاي قبل كه اين تيم نتيجه نمي‌گيرد، زياد و وحشتناك است. بحث گشاد بودن پيراهن و بازوبند بر دست برخي بازيكنان كه قديمي است اما انتقادات ديگر بود كه هادي را تحت فشار قرار داد. مرگ هادي، يك تلنگر بزرگ به همه بود كه قدر يكديگر را بدانيم. خوشبختانه هواداران مي‌گويند ديگر قرار نيست به بازيكني لقب بي‌غيرت بدهند و اين خيلي خوب است.

رابطه تو (خليلي) با هادي چطور بود؟
هادي شخصيت كم حرف و آرامي داشت. با شخصيت و مظلوم بود و در امور حاشيه‌ساز دخالت نمي‌كرد. با هم شوخي داشتيم اما حد و حدود را رعايت مي‌كرديم. گاهي در زمان تنيس‌فوتبال يا ضربه به چارچوب كري مي‌خوانديم. يك فيلم در صفحه خبرورزشي ديدم كه بنگر مشغول مصاحبه است، هادي مي‌‌آيد و مي‌گويد آقاي بنگر! شما با غيرت و ما بي‌تعصب! اين اصلاً تكيه كلام هادي بود. آن زمان كه كري مي‌خوانديم، مي‌گفت: «آقا محسن، شما رفت و برگشت، ما هيچي» حيف شد، حالا ما رفت و برگشت مانديم اما هادي رفت و ديگر برنگشت.

آرفي! تو از پرسپوليس شكايت كرده بودي. ماجرا به كجا كشيد؟ توضيح مي‌دهي؟
اين يك توضيح كوچك دارد. 2 سال در پرسپوليس بودم و قرارداد داشتم. براي تيم گل زدم و امتياز گرفتم و حالا چيزي به غير از حقم نمي‌خواهم. ما آخرين بار قهرمان جام‌ حذفي شديم و از آن به بعد، پرسپوليس هرگز قهرماني به‌ دست نياورد. سه سال از طرف باشگاه هيچ‌كس با من حتي يك تماس كوچك هم نداشت.

اما نزديك بود با شكايت تو، پرسپوليس به ليگ دسته پايين‌تر برود!
من به دنبال اين مسائل نبودم كه پرسپوليس را اذيت كنم. فقط حقم را مي‌خواهم، حتي يك يورو هم باشد، بايد پولم را بگيرم. من 2 سال در پرسپوليس بودم و دخترم در آلمان بزرگ مي‌شد كه كنارش نبودم، حالا بايد حق دخترم را بگيرم. مطمئنم هواداران پرسپوليس اصلاً از دست من ناراحت نيستند چون مي‌دانند اين پول، حق من است.

محسن! در مورد بازي يادبود نوروزي چه نظري داري؟
يك بازي قشنگ است كه همبازيان قبلي نوروزي تصميم به برگزاري آن گرفته‌اند. شايد به نظر برخي، زمان انجام بازي اصلاً مناسب نباشد اما اميدواريم يك اتفاق خوب رخ بدهد. به ياد هادي، با شماره هادي و به كاپيتاني هاني فرزندش مي‌خواهيم اين بازي را انجام دهيم.

آرفي تو چه نظري داري؟
من به خاطر اين بازي آمده‌ام و فكر مي‌كنم كار خيلي خوبي انجام مي‌شود. نبايد هيچ انتقادي باشد چون يك بازي نمادين است. بايد بگويم در اين بازي، يك هديه ويژه براي فرزند هادي، يعني هاني دارم.
43 43

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =