تعریف پروژه پایان‌نامه در ۲۰ دقیقه توسط استاد دانشگاه، محصول اقتصاد نفتی است

در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان پیشرفت‌های خوبی در اصلاح نگرش‌ها رخ داده و دانشجویان به‌جای این‌که به فکر مهاجرت باشند، شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان خود را ایجاد می‌کنند.

ایسنا نوشت:

دکتر سورنا ستاری در همایش روز صنعت و معدن بار دیگر بر ضرورت عدم تسلط دولت در همه عرصه‌ها ازجمله صنعت تأکید کرد و منشأ بسیاری از مشکلات صنعت را احاطه فرهنگ نادرست خام‌فروشی و تکیه بر منابع زیرزمینی دانست.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که کشور ما درگیر فرهنگ نادرستی است که در اختیار داشتن همه عرصه‌ها توسط دولت مهم‌ترین ویژگی آن است، گفت: اقتصاد نفتی به ما تحمیل می‌کند دانشگاه‌هایی داشته باشیم که صد درصد درآمد خود را از دولت تأمین می‌کنند. اقتصاد نفتی همچنین به ما می‌گوید معنای پژوهش این است که یک استاد دانشگاه در بهترین حالت ظرف حداکثر ۲۰ دقیقه برای یک دانشجو پروژه پایان‌نامه تعریف کند و چهار سال از عمر یک دانشجو را در این راه به هدر دهد تا نهایتاً از دل آن یکی دو مقاله خارج شود.

ستاری با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها باید درصدی از درآمد خود را از محل فروش فناوری قراردادهای ارتباط با صنعت تأمین کنند، از دانشگاه استنفورد نام برد که مثالی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا است که توانسته است بخش عمده‌ای از درآمد خود را از فروش فناوری تأمین کند.

رئیس هیئت‌امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: ما در محروم‌ترین استان‌های کشورمان نیز حداقل ۷۰ هزار دانشجو داریم و این در حالی است که دانشگاهی مثل استنفورد امریکا نهایتاً ۱۰ هزار دانشجو دارد. این امر باعث می‌شود ۴٫۵ میلیون دانشجو به‌جای آن‌که ارزش‌افزوده ایجاد کنند و فرصت باشند، به‌عنوان تهدید تلقی شوند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که اخیراً اتفاقات مثبتی در توجه به اقتصاد دانش‌بنیان افتاده، عنوان کرد: اخیراً پیشرفت‌های خوبی در اصلاح نگرش‌ها رخ داده، مثلاً دانشجویان به‌جای این‌که به فکر مهاجرت باشند، تلاش می‌کنند شرکت‌های خود را ایجاد کرده و با طیب خاطر ۱۸ ساعت در شرکت‌های دانش‌بنیان خودشان فعال باشند.

وی با بیان این‌که اقتصاد دانش‌بنیان صرفاً به معنای های‌تک نیست، گفت: در اقتصاد دانش‌بنیان ارزش‌گذاری روی دارایی‌های فیزیکی بی‌معنا است و خلاقیت، تفکر و پژوهش به نیروی انسانی کارآمد است که در این اقتصاد قیمت‌گذاری می‌شود. چنین جهت‌گیری‌ای باید در تمامی عرصه‌ها حتی در رفتارهای روزمره ما اثرگذار باشد.

نایب‌رییس هیئت‌امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلات قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حمایت از صنعتگران به معافیت‌های گمرکی و مالیاتی ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در سال جاری اشاره کرد و افزود: هر دانشی که موجب تولید ثروت شود، یک فعالیت دانش‌بنیان است و تمام فعالیت‌های دانشی صنعت‌گران توسط این قانون موردحمایت قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در این همایش که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری (معاون اول رییس‌جمهوری)، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، دکتر رضا رحمانی (رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس)، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی (رئیس خانه صنعت و معدن ایران) و سید علی صدری (رئیس خانه صنعت جوانان ایران) و جمعی از فعالان عرصه صنعت کشور برگزار شد، از سند راهبردی صنعت و معدن رونمایی شد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حقیقت گو IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    35 8
    حقیقتا یکی از مفت خور ترین آدما، اساتید دانشگاه ها در ایران هستند
  • فریادکش A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    11 1
    عجب تیتری کمرم شکست . . .
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    25 2
    بابا استاد ما اصلا موضوع نداده ... دانشیار دانشکده فنی یک دانشگاه سراسری.........
  • سينا A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    12 5
    سورناستاري اينده روشني دارد
  • علی A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    22 4
    من پایان نامه ام بخاطر ویرگول و سایرمسخره بازی ها گیره
    • محمدعلی ج A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
      2 0
      واقعا کسی که بلد نباشه از علایم نگارشی استفاده کنه و یا پایان نامه ش دارای اشتباهات املایی و نگارشی باشه باید زیر 14 بهش داد. چون اگر در پایان نامه نوشتن و نگارش درست رو یاد نگیریم هیچوقت یاد نمیگیریم. شما هم که ماتم ویرگول رو گرفتی به راحتی میتونی با نصب ویراستار بر روی ورد همه اینها رو اتوماتیک درست کنی.
  • بی نام US ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    13 2
    آخه این چه مقایسه ای هست که می فرمایید آقای دکتر شما تحقیق کردید در همان ایالت کالیفرنیا که دانشگاه استنفورد یکی از دانشگاه هایش است، چه تعداد دانشجو مشغول به تحصیل هستند؟ قیاس مع الفارق می فرمایید. از شما بعید بود. اینکه دانشگاه دارای کیفیت مطلوب آموزشی و تحقیقاتی باشد صحیح است اما لطفا سطح علمی و بودجه دانشگاه خصوصی استنفورد را با دانشگاه های دولتی ما مقایسه نکنید این کجا و آنها کجا
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    19 1
    من مطمئنم این شرکتهای دانش بنیان چاه ویلی است که پول مملکت در آنها ریخته میشود تا در نهایت به جیب عده ای خاص برود و چیزی از آن در نمی آید علتش هم این است که ما توهم زده ایم با چند تا مقاله چاپ کردن فکر کرده ایم ئواقعا علم و دانش پیشرفت کرده جناب ستاری هنوز هزار دانش آموخته دارند خارج میشوند شرکت های دانش بنیان هم شده جولانگاه پول پرستان
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
      8 0
      من مدیر یکی از شرکتهای تولید کننده کوچک الکترونیکی هستم که بعد چند سال تلاش و تولید پارسال دانش بنیان شدیم. انصافا مسیرش سخته و حتی تسهیلات بانکیش هم هوشمندانه داده میشه و اگه همینطور پیش بره دلالها نمیتونن در اون وارد بشن. در مقایسه با بنگاههای زود بازده احمدی نژاد موفق تره. من خیلی از دوستان دانشگاهیمو تشویق کردم در این مسیر برن گرچه اکثر دانش اموختگان دانشگاههای برتر ما اعتماد به نفس لازم رو برای ریسک کردن و ورود به حوزه تجاری سازی ایده هاشون رو ندارند و اکثرا مسیر ساده رفتن به خارج و فروش ایده هاشون رو دنبال می کنن.
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    13 4
    در وهله اول من دانشجو میتونم زیر 10 دقیقه موضوع پایان نامه در بیارم و در یک ساعت یک پروپوزال در بیارم .3 میلیون هم میگیرم پایان نامه انجام میدم.500 هزار تومان سمینار.در ضمن اساتید راهنما هم جز پول گرفتن و نهایتا چند دیدار با دانشجو هیچ کاری نمی کنند.تازه این خوبشه.استاد راهنما داریم از روز اول بهانه لپ تاپ و اینا میگیره