«خبرجنوب» نوشت: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سومین ماه از سال 95 خبرهای خوشی برای صنایع استان داشت، از شروع پرداخت وام 570 میلیارد تومانی گرفته تا آغاز پرداخت جوایز صادراتی و استارت پریدن هواپیمای باری از فرودگاه شیراز.

علي همتي در عين حال گلايه هايي را هم به مديران واحدهاي صنعتي كرد، كساني كه بدون هيچ تخصص و تجربه اي وام هاي ميلياردي گرفته و بخشي از آن را از گردونه صنعت خارج كرده و با بخش ديگر آن واحدهاي صنعتي احداث كرده اند، كارخانجاتي كه از همان ابتدا تعطيلي شان به دليل ضعف مديريتي چندان دور از ذهن نبود.
وي در اين مصاحبه مطبوعاتي به فشارهاي سياسي براي احداث واحدهاي صنعتي در شهرستان هايي اشاره كرد كه پتانسيل لازم را دارا نيستند.
وي در عين حال مي گويد عزم خود را جزم كرده تا كاري كند چرخ هاي صنعت فارس به خوبي بچرخد و تا جايي كه بتواند نمي گذارد فرصت هاي صنعتي استان زير بار فشارهاي سياسي و يا تحت سيطره افراد نا كارآمد صنعتي قرار بگيرد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس مصاحبه اش را از آمار عملكرد كارگروه رفع موانع توليد آغاز كرد، كارگروهي كه از اوايل تير ماه سال 94 كارش را شروع كرده و در طي 11 ماه وضعيت 344 واحد صنعتي مشكل دار را بررسي كرده است، يعني به طور ميانگين هر روز يك واحد.
همتي گفت: از 344 واحد صنعتي بررسي شده، مشكل 180 واحد با 303 مصوبه حل شد و 100 واحد ديگر مراحل بررسي را مي گذرانند و براي 64 واحد باقي مانده نيز هنوز مصوبه خاصي در اين كارگروه صادر نشده است.
وي با بيان اين كه آمار تمامي واحدهايي كه مشكلشان در اين كارگروه حل شده وجود دارد افزود: آماده ايم هر واحدي كه مشكلاتش را به كارگروه رفع موانع توليد اعلام نمايد بررسي و حل نماييم.
وي گفت: البته مشكل برخي از واحدها نياز به طرح در سطح ملي دارد كه از جمله آن كارخانه مخابرات راه دور ايران ITI است مشكلي كه ربطي به دولت فعلي ندارد و زمينه تعطيلي آن از سال 85 چيده شده اما در عين حال ما خود را ملزم به پيگيري براي رفع مشكلات مي دانيم.
وي با بيان اين كه ITI مراحل قيمت گذاري جديد را مي گذراند گفت: در صورت فروش اين كارخانه اولويت با پرداخت مطالبات كارگران است و در اين مورد هيچ شكي نيست.
همتي، نمونه ديگري از كارخانجات مشكل دار كه ريشه در دولت قبل دارد را كارخانه كابل سازي ذكر كرد و گفت: اين كارخانه چند سال تعطيل بود اما به همت دولت فعلي هم اكنون با ظرفيت حداقلي و با اشتغالزايي 40 - 30 نفره در حال كار است و يا كارخانه آزمايش كه با 1500 نفر نيرو در دولت پيش تعطيل شد، از تعطيلي مطلق خارج گرديد و اين روزها با 80 - 70 كارگر در حال كار است.
وي در عين حال تاكيد كرد: البته به هيچ وجه از وضعيت فعلي اين كارخانجات رضايت نداريم اما درصدديم تا به تدريج ظرفيت توليد و اشتغال را در اين كارخانجات بالا ببريم.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس البته به اين نكته نيز اشاره كرد كه راه اندازي بعضي از كارخانجات تعطیل نياز به زمان دارد كه از جمله اين كارخانجات واحد توليدي خانه هاي پيش ساخته در اقليد است، كارخانه اي كه مجهزترين ماشين آلات براي آن خريداري و نصب گرديده اما به دليل آن كه در ايران بازار فروش اين خانه هاي پيش ساخته وجود ندارد كارخانه هنوز شروع به كار نكرده است.
وي گفت: متاسفانه براي واحدهاي اين چنيني تحليل هاي لازم از لحاظ كاركردهاي اقتصادي صورت نگرفته و مكان يابي آن چندان عقلايي نبود.
وي گفت: از ديگر واحدهاي افتتاح نشده در فارس كشتارگاه صنعتي بزرگ اقليد است كه توانايي پوشش 5 استان كشور را دارد اما متاسفانه هنوز فعاليت اين كارخانه به دليل مسائل مختلف شروع نشده است.
همتي در خصوص كارخانه تعطيل شده كاشي حافظ نيز گفت: كاشي حافظ هم از جمله كارخانجاتي است كه شروع مجدد توليد در آن نياز به زمان دارد، اين كارخانه به دليل ركود حاكم بر بازار مسكن و به تبع آن فروش نرفتن مصالح ساختماني از جمله كاشي و سراميك تعطيل شده و هم اكنون امكان توليد در آن وجود ندارد.
همتي بيان داشت: مشكلات اين كارخانه 4 - 3 مرتبه در كارگروه رفع موانع توليد مطرح شد اما مديران آن هر بار اعلام كردند كه هم اكنون 5/1 ميليون متر مكعب كاشي روي دستشان مانده كه بازار ندارد و اگر بخواهند ادامه فعاليت بدهند سالي 2 ميليارد تومان به زيان انباشه آن ها اضافه مي شود و طبق تعهد آن ها تا زمان شروع به كار مجدد كارخانه حقوق ماهيانه كارگران با وجود تعطيلي كارخانه پرداخت خواهد شد و از اين لحاظ كارگران نگران نباشند.
همتي تاكيد كرد: اين كارخانه قرار است يك نوع كاشي و سراميك جديد را براي نخستين بار توليد و روانه بازار كند كه ماشين آلات آن خريداري و از طريق گمرك بندرعباس وارد كشور شده است و مديران كارخانه قول داده اند به محض نصب ماشين آلات جديد يا رونق ساخت و ساز مسكن در كشور اين كارخانه شروع به كار خواهد كرد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه كارخانه حافظ حاضر است محصولاتش را به نصف قيمت بفروشد گفت: متاسفانه مشكلات اين چنيني دامن همه كارخانجات كاشي و سراميك كشور را گرفته به گونه اي كه در يزد كنار خيابان كاشي و سراميك مي فروشند.
همتي با ابراز نگراني براي ساير كارخانجاتي كه به نوعي مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز مسكن را توليد مي كنند گفت: از جمله اين كارخانجات 8 كارخانه سيمان در فارس با ظرفيت توليد 6 ميليون تن سيمان است كه به دليل از دست رفتن بازارهاي صادراتي با مشكل فروش توليداتشان مواجه هستند.
وي در خصوص كارخانه فرآورده هاي لبني دامكو لارستان نيز گفت: اين واحد توليدي مشكلات زيادي دارد و علي رغم اين كه ساختمان هاي زيادي را ساخته و قرار بود با استفاده از دارايي اش مشكل بدهي بانكي، مالياتي، ديون به دامداران و ... را حل كند اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است.
همتي گفت: مديران كارخانه دامكو لارستان در 3 آذر 94 در كارگروه رفع موانع توليد تعهد داده بودند كه برنامه صنعتي خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اعلام كنند بعد از آن هم 4 و 28 بهمن باز هم به كارگروه آمدند اما برنامه خود را ارايه نداده اند. اين واحد توليدي از محل بنگاه هاي زود بازده تسهيلات گرفته اما اقدامي براي بازپرداخت نكرده است. علاوه بر اين بدهي مالياتي دارد و پول دامدار را هم نداده است و به دليل قرار گرفتن در حريم شهر دچار مشكلات زيست محيطي است و حالا هم تعطيل شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه برخي علاقمند نيستند پول هايي را كه در قالب تسهيلات گرفته اند بازگردانند افزود: اگر همه پول هايي كه از بانك ها به اسم تسهيلات صنعتي گرفته شد در صنعت هزينه مي گرديد اين اتفاقات نمي افتاد.
وي با بيان اين كه برخي به تعهداتشان عمل نمي كنند و بعد در مطبوعات هر چه دلشان مي خواهد مي گويند اضافه كرد: بسياري از واحدها دچار سوء مديريت هستند و كساني در اين استان كارخانه احداث كرده اند كه توانايي مديريت 4-3 نفر را هم ندارند اما كارخانه اي 300 - 200 نفره بنا كرده اند واضح است اين كارخانجات دوام و قوامي ندارند.
همتي با بيان اين كه به جز مشكلات ريشه اي دولت قبل و يا تحريم هاي ظالمانه برخي واحدها هم اسير دست سوء مديريت هاي مختلف شده اند افزود: متاسفانه براي كساني جواز توليد صادر شده كه تجربه و تخصص نداشته و نمي توانند روي مجموعه توليدي خود نظارت و مديريت داشته باشند. اين افراد گاهي هم سهامدارند، هم مدير عامل و هم حسابدار و اين در حالي است كه نه سر از قانون تجارت در مي آورند و نه اين كه مي دانند صورت هاي مالي چيست. اين واحدها از مشاور مالي و منابع انساني و يا واحدهاي كنترل كيفي بي بهره اند.
وي تاكيد كرد: اگر مشكل تحريم هاي ظالمانه هم نبود اين واحدها با مشكل مديريتي كه داشته و دارند تعطيل مي شدند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بيان اين كه در دو سال اخير جواز توليد براي كساني صادر مي شود كه دوره آموزشي را گذرانده باشند اضافه كرد: در اين دوره ها به متقاضيان جواز توليد، راهنمايي لازم داده مي شود و سختي هاي كار گوشزد مي شود به گونه اي كه برخي از كار توليدي پشيمان شده و به كار ديگري روي مي آورند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به مشكلات ديگري نيز اشاره كرد كه باعث تعطيلي كارخانجات توليدي شده است.
وي گفت: با وجودي كه طرح آمايش براي هر شهرستان بر اساس مزيت هاي نسبي آن شهرستان تهيه شده اما برخي با فشار سياسي به دنبال آن هستند كه بدون داشتن هيچ مزيتي واحدهاي ديگري را در شهرستان هاي مختلف دایر كنند و وضعيت به گونه اي است كه اگر در شهرستاني يك كارگاه ايجاد شود شهرستان مجاور هم مي گويد ما هم اين چنين واحدي را مي خواهيم و با توضيحات كارشناسي هم زيربار نمي روند كه آن كارگاه به درد شهرستانشان نمي خورد.
وي با بيان اين كه در برابر اين فشارهاي سياسي مقاومت كرده و هزينه هاي سنگيني هم پرداخت كرده اظهار اميدواري كرد فشار سياسي از بخش صنعت فارس برداشته شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اعلام خبر پرداخت تسهيلات ويژه به 270 واحد صنعتي فارس از امروز گفت: از امروز تا آخر هفته 270 واحد صنعتي كه از طريق سايت بهين ياب براي دريافت تسهيلات ثبت نام كرده اند به بانك ها براي دريافت تسهيلات معرفي مي شوند.
وي با بيان اين كه اين تسهيلات از محل خط اعتباري 16 هزار ميليارد توماني كشور تامين مي شود افزود: براي اين رقم يارانه 800 ميليارد توماني بانكي تعيين شده است كه با پرداخت اين يارانه سود تسهيلات پرداختي كمتر از نرخ رايج بانكي مي شود.
به گفته همتي، سهم فارس در مرحله نخست از اين 16 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي، 517 ميليارد تومان است كه البته با نظر مساعد وزير صنعت قابل افزايش به هزار ميليارد تومان نيز مي باشد.
وي با بيان اين كه اهرم نظارتي اين تسهيلات نظارت هفتگي بانك هاست افزود: اين تسهيلات به واحدهايي كه داراي چك برگشتي، بدهي معوقه غير جاري، پايين بودن نسبت مالكانه و يا مشكلات ديگري از اين دست هستند پرداخت مي شود و حتي امكان ارزيابي مجدد وثايق بانكي اين واحدها نيز وجود دارد. به عبارت ديگر واحدهايي كه با گذاشتن وثيقه در گذشته وام گرفته اند مي توانند با دادن درخواست ارزيابي مجدد وثايق در صورت داشتن شرايط از همان وثايق مجدداً استفاده كنند.
به گفته وي، به واحدهاي كوچك تا سقف يك ميليارد تومان و واحدهاي متوسط تا سقف سه ميليارد تومان تسهيلات پرداخت مي شود و براي واحدهاي بزرگ نيز در سطح ملي تصميم گيري مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه خبرهاي خوش ديگري هم به فعالان اقتصادي داد و گفت: به زودي هواپيماي باري فارس براي صادرات هفته اي 67 تن كالا و در هر پرواز 17 تن بار به پرواز در مي آيد و مقصد آن كشورهاي حوزه خليج فارس است.
وي گفت: با پيگيري هاي صورت گرفته نيمي از هزينه حمل به مدت شش ماه از سوي سازمان توسعه تجارت پرداخت مي شود كه اين رقم براي امسال 8/4 ميليارد تومان است.
همتي افزود: علاوه بر اين پرداخت جوايز صادراتي دوباره آغاز شده كه بر اين اساس براي صادرات از يك ميليون دلار تا سقف 20 ميليون دلار 5 دهم تا 3 درصد ارزش كالاهاي صادر شده جايزه صادراتي پرداخت مي شود و براي صادراتي بالاتر از 20 ميليون دلار نيز 3 برابر اين رقم جايزه صادراتي به صادر كنندگان تعلق مي گيرد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس همچنين در خصوص سرمايه گذاري خارجي در استان گفت: مجوزهايي در اين زمينه صادر شده كه از آن جمله براي آلماني ها جهت توليد پنل و سلول هاي خورشيدي مجوز سرمايه گذاري 2 هزار و 360 ميليارد توماني و اشتغالزايي 560 نفره صادر شده است، همچنين مجوز ديگري براي سرمايه گذاران آلماني به ارزش 163 ميليارد تومان جهت توليد بزرگ ترين پنل هاي گچي دنيا صادر شده كه اين واحد نيز اشتغالزايي 250 نفره دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =