روزنامه اعتماد نوشت:

نخستين اجتماع تشكيلاتي اصلاح‌طلبان استان خوزستان با موضوع انتخاب اعضاي شوراي راهبردي اين اجتماع در سالن اجتماعات كتابخانه مركزي اهواز برگزار شد. حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالواحد موسوي‌لاري، وزير كشور دولت اصلاحات در اين نشست طي سخناني به تشريح راهبردهاي جريان اصلاحات در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي پرداخت. وزيركشور دولت اصلاحات در سخنان خود، راهبردهاي اصلاح‌طلبان براي حضور در عرصه فعاليت‌هاي سياسي و حركت آنها در چارچوب قانون و حاكميت با توجه به شرايط داخلي و خارجي و همچنين فضايي كه در سايه دولت تدبير و اميد باشد را تبيين كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين موسوي لاري به شكاف‌هاي جديد ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان اشاره كرد و گفت: در شرايط كنوني ديگر اختلافات ميان اين دو جناح كشور به مسائلي مانند اقتصاد دولتي يا اقتصاد سرمايه‌اي و آزاد برنمي‌گردد و مسائل مهم‌تري منشا اختلافات شده است. در شرايط كنوني ميزان پايبندي هر دو جناح به راي مردم منشا چالش‌هاي جديد شده است. عضو مجمع روحانيون مبارز به نهادهاي حاكميتي در كشور اشاره كرد و گفت: نهادهاي حاكميتي در كشور به همه آحاد جامعه تعلق دارد. اين نهادها به گروه، دسته يا جناح خاصي تعلق ندارند. بايد جايگاه خود را به عنوان يك نهاد ملي و حاكميتي حفظ كنند. به طور مثال صداوسيماي جمهوري اسلامي متعلق به همه مردم است و نمي‌تواند بلندگوي يك جريان خاص باشد يا تربيون‌هاي نمازجمعه نيز بايد محل دعوت همه مردم به رعايت تقوي الهي باشد و برقراري عدالت اجتماعي و سياسي را سرلوحه كار خود قرار دهد. وزير كشور دولت اصلاحات ادامه داد: اگر تربيون‌هاي نمازجمعه مدام مسيري را انتخاب كنند كه در جهت تقويت يك جريان و تضعيف يا منكوب كردن جريان ديگري در كشور از آن تلقي شود مسير اشتباهي است و بايد اصلاح شود.

 

شاخص اصلاح‌طلبي

موسوي لاري بيان داشت: در دهه ٩٠ شاخص تشخيص جريانات اصلاح‌طلبي و اصولگرايي پايبندي به اصل راي مردم است. بايد نهادهاي حاكميتي از جهت‌گيري به يك جريان خاص امتناع كند. جريان‌هاي و گروه‌هاي اصلاح‌طلب بايد بتوانند در آنچه به مصلحت جامعه است شريك شوند. جريان اصلاح‌طلبي خود را در متن نظام تعريف مي‌كند. اين جريان بر اين باور است كه در مسير اداره جامعه بايد روشي غير از روشي كه در دولت نهم و دهم اجرايي شد را دنبال كند. بايد در سياست خارجي، مديريت داخلي كشور، حوزه اقتصاد و حوزه رسانه و اخلاق روش‌ها و متدهاي جديد را برگزيد و اجرا كرد. موسوي لاري يادآورشد: در دولت‌هاي نهم و دهم جريان اصولگرايي همه اركان قدرت را در اختيار داشت. در اين دوران اتفاقات غيرقابل توجيهي در حوزه‌هاي مختلف به وقوع پيوست. بحث اشخاص به هيچ‌وجه مطرح نيست. بحث روش‌ها و متدهاست. وي تصريح كرد: در دولت نهم و دهم بسياري از نهادهاي تصميم‌ساز در كشور به محاق رفته و تعطيل شدند. انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در دولت نهم از همان ابتدا مشخص بود كه چه تبعات جبران‌ناپذيري را خواهد داشت. انحلال اين‌گونه سازمان‌هاي كارشناسي و علمي بود كه موجب بلبشوي اقتصادي و باعث اختلاس‌هاي نجومي در كشور شد. جريان اصلاح‌طلبي در كشور به دنبال اصلاح اين رويه و شيوه غلط اداره كشور در چارچوب قانون اساسي است. وزيركشور دولت اصلاحات گفت: اگر مجلسي كه اكثريت آن در اختيار جريان اصولگراست نظارت خود را دقيق‌تر انجام مي‌داد شاهد اين تخلفات بزرگ اقتصادي نبوديم. اصلاح رفتارها در درون جامعه زير چتر قانون اساسي با هدف تحكيم اركان نظام هدف غايي اصلاح‌طلبي در كشور است.

 

تابلوي ٨٤ و تابلوي ٩٢

عضو كابينه دولت هشتم ادامه داد: بايد با استفاده از عقل و خردجمعي و دانش در چارچوب قانون اساسي به اين مهم دست يافت. در اين راه دو تابلو پيش روي ما است. تابلوي ٨٤ و ٩٢. انتخابات ٨٤ و انتخابات ٩٢ هر دو براي ما درس‌هاي آموزنده‌اي داشت. در اولي نتوانستيم به تفاهم برسيم و در ٩٢ اين مهم به وقوع پيوست. آنچه اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٢ انجام دادند در جهت جلوگيري از رفتن جامعه به سمت غيرقابل جبران و برگشت بود. در دولت نهم و دهم در حوزه مناسبات اخلاقي شاهد ايپدمي ارايه آمارهاي كذب بوديم. در سال ٩٢ اصلاح‌طلبان مشي خردورزي را در دستور كار خود قرار دادند. جريان اصلاح‌طلبي بر اين باور است كه مسير اداره كشور دچار نواقصي است و بايد آن را اصلاح كرد. هر روز شاهد كشف اختلاس‌هاي چندهزارميلياردي در دولت گذشته هستيم كه باور آن براي همه ما سخت شده است. جريان اصلاح‌طلبي بايد اختلافات را كنار بگذارد و تابلوي ٩٢ را به عنوان شاخص قرار دهد. وي ادامه داد: مجموعه‌اي از نمايندگان اصلاح‌طلب ادوار مجلس، نمايندگان احزاب، فعالان سياسي، ليدرهاي اجتماعي اصلاح‌طلب همه با هم به طور منسجم و سازمان دهي شده براي انتخابات مجلس دهم به تفاهم برسند. بايد براي رسيدن به تفاهم و ائتلاف بزرگ، منيت‌ها را كنار گذاشت. موسوي لاري بر ضرورت تشكيل شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان در استان خوزستان جهت حل و فصل و داوري ميان احزاب و كانديداهاي اصلاح‌طلب تاكيد كرد. در اين مسير بايد منافع گروهي را بر منافع شخصي ترجيح داد تا حاصل آن بهبود وضعيت فعلي جامعه باشد.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =