۰ نفر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

ایرنا نوشت: چین که یکی از واردکنندگان بزرگ نفت دنیا به حساب می آید، در ابتکاری تازه دست به تشکیل فدراسیون مستقل پالایشگاه های نفتی زده تا بتواند از این پس علاوه بر خرید نفت بیشتر، مقادیر بیشتری از آن را ذخیرسازی نماید.

چین از سال 1993 میلادی به یك واردكننده صرف نفت تبدیل شده و میزان وابستگی این كشور به واردات هم اكنون به مرز 60 درصد رسیده است.

این در شرایطی است كه بعضا و در برخی از سال ها واردات نفت به دلیل نوسانات قیمت در بازار بین المللی كاهش و یا افزایش می یابد ولی این كشور همچنان تلاش داشته این روند، را حفظ نماید.

اما اینكه در چین فدراسیونی از پالایشگاه های مستقل نفتی برای خریدهای بیشتر تشكیل شود، موردی بی سابقه محسوب می شود كه طی روزهای اخیر از نگاه رسانه های چینی نیز دور مانده بود.

در واقع 16 پالایشگاه نفت چین 2 ماه قبل در شهر «جی نن» واقع در استان «شاندونگ» در شرق كشور با یكدیگر این فدراسیون را تشكیل داده اند.

در آن زمان موضوع خیلی مهم جلوه نمی كرد اما صرف شركت آنها در شاندونگ كه بیشترین پالایشگاه های نفت چین را دارد، نشانه ای مهم از تحولات انرژی در این كشور است.

این شهر در 500 كیلومتری جنوب پكن پایتخت چین قرار دارد و پالایشگاه های نفتی زیادی را در خود جای داده است و از تصمیم گیرندگان راهبردی سیاست های انرژی كشور محسوب می شود.

در همین حال آمارها نشان می دهد كه همین پالایشگاه از زمانی كه دست به چنین اقدامی زدند بی درنگ واردات نفت را از كشورهای دیگر افزایش داده اند.

آمارها نشان می دهد، در واقع در راستای تشكیل این فدراسیون و در سه ماهه اول سال جاری میلادی استان شاندونگ واردات نفت را 303 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته افزایش داده است.

همچنین در این مدت، میزان كل واردات نفت چین به 91 میلیون و 100 هزار تن رسیده است كه نزدیك به 13 و نیم درصد آن را همین پالایشگاه های مستقل بخش خصوصی وارد كرده اند.

كمیسیون توسعه و اصلاحات چین در گزارشی در تارنمای خود آورده است كه البته واردات این پالایشگاه ها هنوز نسبت به غول های نفتی چون «ساینوپك» بسیار پایین است اما این روند صعودی است.

به نظر می رسد كه كاهش 37 درصدی بهای خرید نفت برای این پالایشگاه ها موجب تشویق آنها برای تشكیل یك اتحادیه نفتی مستقل برای خرید نفت شده و هزینه های كمتری برای آنها در این شرایط زمانی داشته است.
پیش بینی می شود كه نرخ واردات نفت در چین تا پنج سال آینده هر سال بین 3.2 تا 3.5 درصد رشد داشته باشد.

این كمیسیون دو ماه قبل اعلام كرد كه مقررات تازه ای را به اجرا گذاشته است كه به پالایشگاه های كوچكتر اجازه واردات نفت می دهد اما در آن زمان به موضوع فدراسیون اشاره ای نشد.

پالایشگاه هایی كه استانداردهای زیست محیطی و فنی لازم را داشته باشند جزو این مقررات قرار می گیرند.
كل واردات نفتی چین در سال گذشته میلادی به 308 میلیون تن رسید كه حدود 9.5 درصد بیشتر از سال 2014 میلادی بوده است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =