شعبانپور: پارس جنوبی در دروان تحریم توسعه یافت / تولید بیش از 500 هزار بشکه میعانات گازی در روز

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: عمده توسعه کشور در حال حاضر به ویژه در زمان تحریم در پارس جنوبی اتفاق افتاد، به نحوی که با حمایت هایی که وزارت نفت در این خصوص انجام داد و با ارزیابی فنی شرکت ها ازجانب شرکت نفت وگاز پارس شاهد رشد شرکت های داخلی در بخش فراساحل بودیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی افزود: باتوجه به مشترک بودن میدان گازی پارس جنوبی می توان گفت که توسعه فازهای این میدان همسو با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت، گفت: عمده توسعه کشور در حال حاضر به ویژه در زمان تحریم در پارس جنوبی اتفاق افتاد، به نحوی که با حمایت هایی که وزارت نفت در این خصوص انجام داد و با ارزیابی فنی شرکت ها ازجانب شرکت نفت وگاز پارس شاهد رشد شرکت های داخلی در بخش فراساحل بودیم.

شعبانپور تاکید کرد: بخش مهمی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ساخت داخل و بومی سازی فناوری‌هاست.

وی افزود: تولید میعانات گازی در پارس جنوبی از مرز ۵۰۰ هزار بشکه در روز گذشت و هم اکنون بیش از 50 درصد گاز تولیدی کشور از پارس جنوبی تامین می شود.

وی سهم بخش داخل را در فاز 12 پارس جنوبی بیش از 68 درصد اعلام کرد و گفت : در فازهای 15 و 16 نیز شاهدیم که سهم بخش داخل بیش از 50 درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص مذاکرات میدان نفتی فرزاد B با هندی ها پاسخ داد: در حال حاضر با ONGC در حال مذاکره هستیم که منجر به قراردادهای طولانی بیش از ۷ ساله شده است.

به گفته وی طی هفته های گذشته با حضور وزیر انرژی هند و وزیر نفت کشورمان توافق نامه هایی امضا شده است که تا اواخر سپتامبر و پس از مشخص شدن وضعیت نهایی این مذاکرات، شرکت ملی نفت در این باره تصمیم خواهد گرفت.

وی ادامه داد: وزیر نفت ایران برای وزیر انرژی هند مشخص کرد باید سرمایه های ONGC  باید کل میدان تولیدات را در برگرفته و برنامه ای تعیین کند که شامل فرآورده های پایین دستی و گازی که برداشت می شود نیز باشد.

شعبانپور تاکید کرد: زمانی که همه شرکت‌ها طرح‌ها و پیشنهادات خود را ارائه دادند شرکت ملی برمبنای نرخ های ارائه شده بررسی می کند.

شعبانپور در رابطه با خبر انعقاد قرارداد فاز ۱۴ پارس جنوبی با کره ای ها گفت: ما قراردادی با کره‌ای ها نبسته‌ایم و در حال مذاکره می باشیم.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: فاز ۱۴ به ۸ شرکت واگذار شده است و در رابطه با تامین منابع مالی برنامه‌هایی داریم و در صدد هستیم فعالیت‌های تازه‌ای را با سرمایه گذاران خارجی داشته باشیم.

وی درپاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا میزان تولید گاز پارس به میزان تولید قطری‌ها رسیده است گفت؟ در بحث مقایسه تولید ما با قطر برنامه داریم که فاز ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ را تکمیل کنیم و پس از تکمیل این فازها تولیدات گاز ما به اندازه قطر و شاید کمی بیشتر برسد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به آمار تولید گاز قطر گفت: قطر تا سه سال گذشته میزان تولید گاز خود را ثابت نگاه داشته و حدود ۱۷۷  میلیارد متر مکعب در سال تولید داشت. در حالی که ما در حال حاضر به تولید 132 میلیارد متر مکعب رسیده ایم که 74 تا ۷۵ درصد میزان تولید قطر است.

وی در مقایسه کیفیت میعانات تولیدی ایران با قطر گفت : کیفیت میعانات صادر شده را نمی توان با قطر مقایسه کرد ولی طرح هایی در این بحث داریم که کیفیت میعانات پارس را افزایش دهیم.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
    0 0
    خبرانلاين چرا پيغام ها رو نميزاريد