وزیر کشور: هر هفته با گروه‌های تروریستی درگیری داریم /دی‌ماه، زمان رسمی ورود وزارت کشور به انتخابات

وزیر کشور گفت: انتخابات شوراهای شهر و روستا، میان دوره‌ای مجلس و ریاست جمهوری از دی ماه در وزارت کشور کلید می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دستاورهای وزارت کشور را در دولت یازدهم برشمرد. در ادامه مشروح گفتگوی وزیر کشور را می خوانید:

چقدر در حوزه مبارزه با مواد مخدر، توفیق، یار ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده؟
موضوع مواد مخدر برای ایران خیلی مهم است چون همسایه افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است و یکی از اصلی ترین مسیرهای ترانزیت مواد به جهان، کشور ماست. در حوزه داخلی، پیشگیری و اجتماعی کردن پیشگیری و به کمک طلبیدن مردم اولویت اصلی ما است. تمام اقشار از جمله هنرمندان، مداحان، ورزشکاران و روحانیون را درگیر کردیم. صدا و سیمای استانی، مطبوعات و سایر رسانه ها هم کمک خوبی کردند. در حوزه درمان، 75 درصد درمانهای ما به وسیله مردم صورت می گیرد. جمع آوری معتادان متجاهر در برنامه های دائمی ماست. متاسفانه در کشور، تنها 15 درصد این افراد، خوب می شوند، آنها بیشتر به اعتیاد باز می گردند. در بحث کشف، سالانه 13 تا 14 درصد به کشفیات ما اضافه می شود. در دنیا از پرچمداران مبارزه با مواد مخدر هستیم. 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد کشف مرفین، 17 درصد کشف هروئین در ایران انجام می شود. در همه جلسات خارجی از ما تقدیر و تشکر می شود. تقریبا 6744 عملیات و درگیری از سال 92 تا 94 با قاچاقچیان داشتیم که 1748 تن مواد مخدر کشف کردیم که سالانه بیش از 500 تن می شود. 500 تن هم مواد پیش ساز کشف شده. 992 هزار نفر را در ارتباط با جرایم مواد مخدر طی سالهای 92 تا 94 بازداشت کردیم.


اینها کجا رفتند؟
بعضا در دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت در زندانند. امسال در 4 ماه ابتدایی 120 هزار نفر بازداشتی داشتیم. به طور میانگین 780 هزار نفر معتاد را در 7500 مرکز درمانی، تحت درمان قرار می دهیم. آمار ما می گوید حداکثر 15 درصد این افراد پاک می مانند و بقیه آلوده می شوند. 2271 سازمان مردم نهاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر ثبت شده اند که در سال 93 تنها 1851 سمن توانستیم ایجاد کنیم. موضوع مواد مخدر از دو طریق می شود مبارزه کرد، اول پیشگیری است و کاری کنیم مردم دچار نشوند. دوم کمک مردم است. بیش از 97 درصد مردم ایران پاکند. ما با 3 درصد مردم مواجهیم که دچار این بلیه شده اند. 97 درصد باید به کمک این 3 درصد بیایند. اگر کسی دچار این مسئله شود، در بهترین حالت نمی شود 15 درصد این افراد را نجات داد. مقام معظم رهبری با دیدی منطقی و واقع بینانه می فرماید سالانه 5 درصد از این افراد باید نجات پیدا کنند.

در حضور رهبر انقلاب، توصیه شد به تقسیم کار ملی برای مبارزه با آسیبها، چقدر اقدام شد؟
اتفاق خوب این بود که حساسیت همه مسئولان و مردم برانگیخته شد. یعنی درگیر مسایل اقتصادی، سیاسی و همه چیز بودیم ولی مسایل آسیبها نگران کننده است. یکسال مداوم همه دستگاه های مرتبط مطالعه، تحلیل و ارائه گزارش کامل را با کمک دفتر مقام معظم رهبری داشتند و تقدیم ایشان کردیم. ایشان 2 جلسه با تمام مسئولان داشتند و جلسه سوم آبانماه است. ایشان سیاستهایی را مشخص کردند. از جمله سازمان کاری به نام سازمان مدیریت و ساماندهی آسیبهای اجتماعی است که دولت تصویب کرد. معاونت اجتماعی وزارت کشور تبدیل به این سازمان شد. وقتی سازمان می شود این معاونت گسترده تر می شود.

چه زمانی ابلاغ می شود؟
به زودی ابلاغ می شود. شرح وظیفه جدیدی تعیین شده. وزیر کشور عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. رئیس جمهور به جای وزیر کشور رئیس شورای اجتماعی کشور شد. تقسیم کار انجام شده و همه دستگاه ها تکلیف خود را می دانند. در جلسه سوم همه دستگاه ها باید کار فوق العاده ای کنند و به گونه ای باشد که بتوانیم رضایت ایشان را جلب کنیم. این کار تعریف شده و پیگیری های زیادی می شود. دستگاه های اداری وقتی وارد یک سیستم جدید می شوند، مدتی طول می کشد تا همراه شوند. محورهای مورد تاکید ایشان، اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، ناهنجاریها و نقاط بحرانی بود. تقسیم کار شده و همه دوستان کار می کنند. این شروع کار است. در پیشنهادهای ما بود که همه فعالیتهای ما در جامعه باید پیوست اجتماعی داشته باشد. در غیر این صورت نمی توانیم مستمر کار کنیم.

درباره قاچاق دستگاه های زیادی کار می کنند. وزارت کشور هم وظیفه سنگینی دارد. وزارت کشور کجای کار است؟
بحث قاچاق ستاد مستقلی دارد و رئیس تعیین شده ای دارد. وزارت کشور عضوی از این ستاد است. ما از لحاظ نیروی انتظامی با این ستاد همکاری می کنیم. بنده جانشین مقام معظم رهبری در نیرو هستم و هماهنگی لازم صورت می گیرد. نیروی انتظامی با توجه به همه شرایط، برخوردهای خوب و آمادگی لازم دارد. از لحاظ مرز و مرزبانی هم زیرمجموعه نیروی انتظامی است. ساماندهی این امور در مناطق هم توسط استانداران، فرمانداران و بخشداران نیز صورت می گیرد. قاچاق پدیده ای چند وجهی است. در سال قبل در سوخت، بیش از 40 درصد جلوگیری از قاچاق شد. از بحث بارنامه، کنترلهای ترافیکی کامیونها، گازسوزکردن نیروگاه ها، کنترل پمپ بنزینها و فروش سوخت در لب مرز از طریق تعاونی ها، باعث کاهش 45 درصدی قاچاق شد. البته منتظر تغییر برخی قوانین و شیوه ها، تجهیز گمرکات به ایکس.ری هم هستیم. خورهای زیادی در سواحل داریم که کنترل آنها ساده نیست.


چه قوانینی باید اصلاح شود؟
امکاناتی که در قوانین و بخشنامه ها هست ولی در عمل نمی شود کار کرد. مثلا داریم ته لنجی به اندازه نیاز کارکنان آزاد است. اما عملا ته لنجی ها 10 برابر رقمی که بوده وارد می کنند. الان تبدیل به اشتغال زایی و تامین درآمد مردم مناطق شده. برخورد کردیم ولی واقعیت این است که عده زیادی از این طریق امرار معاش می کنند. اراده عمومی بر برخورد با این مقوله است. تغییرات در روش گمرک و الکترونیکی کردن کنترلها، باعث نظارت دقیق می شود. امیدواریم در مدت یکساله به موفقیت خوبی برسیم. البته بحث تعرفه ها و قیمتها نیز قابل بررسی است.


درباره امنیت مرزها وضع کشور ما قابل تقدیر است. اما تهدیدهایی از خارج مرزها داریم. این تهدیدهای بالقوه چه چیزهایی هستند و چه اقداماتی تدارک دیده شده؟
ما در شرق کشورمان، با دو کشور روبروییم که در مرزهای خود استقرار و کنترل کامل ندارند. با توجه به فعالیت گروه های مختلف در آن کشورها، مرزهای شرقی ما تقریبا نامطمئن است. همه نیروی تامین امنیت و کنترل بر عهده ماست. در بخش غربی و وضعیت عراق که اتفاقاتی در داخل آن کشور افتاده و گروه های تروریستی هستند، مناطق مرزی ما می تواند آسیب پذیر باشد.استقرار، تمرکز و هوشیاری نیروها در شرق و غرب باعث شده با هیچ نوع ناامنی مواجه نبودیم. این به معنی این نیست که آنها قصد ورود ندارند. ما هر هفته با گروه های تروریستی درگیری داریم. این تسلط نیروهای ما را می رساند که کار دقیق و عمیق امنیتی می کنند. البته نقش مردم مرزی را نمی توان فراموش کرد. مردم پای امنیت هستند و ما موفق می شویم. در منطقه شرق، در خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، در غرب، کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی، مردم پای کار هستند. چه نیروهای بسیج و چه نیروهای مردمی با ما همکاری می کنند. از همه نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و قضایی تشکر می کنم. هم اکنون برادر سپاه در غرب و شرق کشور مستقر هستند و زحمت می کشند. ارتش و مرزبانها دارند زحمت می کنند. اطلاعات با دقت تمام حرکات و جریانات را تحت نظر دارد. قوه قضاییه نیز همکاری بالایی دارد. شورای امنیت در کشور و شوراهای تامین در استانها، پای کار هستند. مردم، نیروها و فضای رسانه ای سه عنصر اصلی هستند و تقریبا ما هیچ مشکلی در این باره نداریم.


برای یکپارچگی مقابله با بحرانهای طبیعی چه کرده اید؟
مدیریت بحران بسیار موفق است و سال 94 نسبت به 93، تقریبا 20 درصد کاهش حوادث را به دلیل پیشگیری داشته ایم. در مدیریت بحران، تکیه اصلی مان به مردم است. در راس کشور ستاد مدیریت بحران داریم که 25 دستگاه عضو آن هستند و 12 کمیته دارند. در استانها نیز متناظر این سیستم را داریم که پیگیر امور هستند. هر اتفاقی می افتد اینها با تمام قدرت وارد می شوند. در سیلها و برف های سنگین، همه نیروها پای کار هستند. شهرداری، ارتش، سپاه، هلال احمر امکانات خود را می آورد. ما دستگاه واحد مدیریت بحران نداریم، همه با همند. ولی تکیه اصلی در کمکهای مردمی است. وقتی جنگلها آتش می گیرد، مردم راه می افتد و با بیل و کلنگ و آب کار می کنند. در مدیریت بحران و اتفاقات طبیعی مانند سیل و آتش سوزی و زلزله مردم پای کارند.


در چند مورد سیل، گفته شد هواشناسی پیش بینی دقیق نکرده بود یا تشکلهای امدادی دیر رسیدند. وقتی بررسی می کنیم نقایصی هست. الان وزارت کشور در تنظیم و استقرار نیروها موفق بوده؟
بله، خیلی موفق بوده. در درون حادثه، برخی نیروها حادثه و اشکالات را رصد می کنند. پس از حادثه، همه موظفند گزارش کار، ضعفها و قوتها را بدهند. برای مراحل بعد ما جبران می کنیم. حادثه سیل 2 سال قبل را در شمال تهران ببینید. این در 80 سال پیش، سابقه نداشته ولی نیروهای ما ظرف 10 دقیقه به سر صحنه می رسند و مردم را نجات می دهند. این در همه جای دنیا رخ می دهد.


ولی تلفات جانی در جاهای دیگر دنیا کمتر است؟
نخیر اینطور نیست. بستگی به حجم حادثه و بافت انسانی دارد. در بحث پیش بینی ها سازمان هواشناسی می گوید سیستمهای دقیق نداریم. مسئله در دولت مطرح شد و قرار شد تجهیزات جدید بیاوریم. از لحاظ سازماندهی، سرعت عمل و مانند آن در کشورهای منطقه ای، رتبه اول هستیم.


پلیس راه اعلام کرد آمار تلفات جاده ای در 10 سال پیش 286 هزار نفر بوده. چه باید کرد؟
عوامل زیادی روی تصادفات دخیل است، راننده، وسیله نقلیه، قوانین و جاده دخیل است. باید توجه کرد تعداد وسایط حمل و نقل ما به سرعت زیاد شده ولی ما نتوانستیم در جاده ها گشایش ایجاد کنیم. زحمات زیادی کشیده شده ولی پاسخگو نیست. عامل انسانی بسیار مهم است. دوم به وسیله نقلیه برمیگردد. پراید باید 80 کیلومتر بیشتر سرعت نرود ولی می بینید 130 کیلومتر در ساعت می رود. بعد خسته هستند و با خستگی رانندگی می کنند.


باید چه کرد؟
باید صدا و سیما صبح تا شب بگوید. آموزش بسیار مهم است و در کاهش تصادفات عنصر اول است. البته امنیت جاده ها و تولید خودروها باید بالا باشد. الان ضریب ایمنی خودروها کم است و باید با وجود رعایت استانداردها این هم تقویت شود.


آمار تصادفات با سالهای جنگ برابری می کند! یکی از شعارهای دولت اعتدال و عدالت بوده. تحقق این شعار در توسعه روستاها مهم است. در خصوص توسعه روستایی و اینکه روستانشینان احساس حقارت نسبت به شهرها نکنند، به عملکرد خود چه نمره ای می دهید؟
تخصص من برنامه ریزی توسعه روستایی است. عنصر مهم عدم توسعه یافتگی، عدم توازن و تعادل است که بیشترین آسیبها را روستاها می بینند. سه عامل اصلی نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و اداری کشور موجب عدم تعادل و توازن شده اند. آسیب را ببینید. سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان و ایلام تفاوتها بسیار فاحش است. روستایی ها به حاشیه نشینی روی می آورند و با بزه کاری مواجهیم. ظرفیتهای غیرقابل استفاده در روستاها داریم. طرف زمین و آب را رها می کند و به شهر می آید. ما متولی روستاها نیستیم ولی دهیاریها و بخشیاریها در اختیار ما هستند که موضوع را دنبال می کنیم. یکی از بحثهای اصلی فرمانداران و استانداران را توسعه روستایی گذاشته ایم. دولت در برنامه ششم و بودجه سنواتی پیش بینی های خوبی کرده. امسال تقریبا روستاهای 10 خانوار به بالا همه برق دارند. زیرساختهای آب، برق و گاز را در روستاها داریم ولی مسئله اصلی معیشت آنهاست. شغل روستایی قابل رقابت با مشاغل صنعتی نیست. به اندازه اختیارات وزارت کشور، داریم کار را پیش می بریم.

 

وزارت کشور برای سه استان آذربایجان غربی، لرستان و کرمان وظیفه خاص دارد. ماجرا چیست؟
از اول که بنده نماینده مجلس بودم در سال 71 و سخنرانی می کردم همیشه روی توازن و تعادل و واگذاری اختیارات به استانها کار می کردم. در وزارت کشور از روز اول می گفتم باید استانها را از لحاظ درآمد و هزینه خودکفا کنیم. البته همه استانها نمی شود. بالاخره در دولت مطرح کردیم و رییس جمهور هم علاقه مند بود این اتفاق بیفتد. وقتی مسئله اقتصاد مقاومتی مطرح شد، سه استان با اختیارات ویژه از جمله 100 اختیار وزرا به استانداران و مدیران استانی تفویض شد. جلسات متعددی با بانکها، سرمایه گذاران و دستگاه های اجرایی گذاشتیم و مسایل استانها را پیگیری کردیم. مشارکت واقعی مردم را دنبال می کنیم. کار ما فقط فعالسازی پروژه ها نیست، کار اصلی وارد کردن واقعی مردم است. دوم، عدالت محور بودن در همه شهرستانهای استان را دنبال کردیم. آقای رئیس جمهور گزارش ما درباره این کارها را پسندید. ایشان گفتند طرحها موفق است و کارها خوب پیش رفته. هر استانی در تهران یک وزیر معین باشد. هر وزیر در تهران معین یک استان می شود و مسایل را دنبال می کنند. انشااله بتوانیم استانها را به گونه ای پیش ببریم که مسایل را در تهران پیگیری کنند و این مقدمه ای برای واگذاری اختیارات است. دیروز هم بند عدالت در اقتصاد مقاومتی تصویب شد و پیش بینی شده که بتوانیم استانها را بتوانیم به سمت درآمد-هزینه مستقل ببریم.


تا پایان دولت یازدهم طرحهای اقتصاد مقاومتی در استانها اجرا می شود؟
اجرا شده است. در استانها با مسئولان، روستاییان، کشاورزان و مردم جلسه می گذارم. در استانها واقعا امید ایجاد شده و کار پیش می رود. بانکها پیش آمده اند و امسال 40 درصد تسهیلات ما بیشتر شده. 16 هزار میلیارد تومان برای تامین هزینه 7500 واحد تولیدی در نظر گرفته شده است. امید و حرکت ایجاد شده. قرارگاه مرکزی هر هفته جلسه دارد. بنده هر هفته جلسه دارم و استانداران نیز همینطور. این نیاز انقلاب، تاکید مقام معظم رهبری و تاکید ریاست جمهوری است و ما ناگزیر به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی هستیم.

 

تردد خودروهایی که خارجی اند و در مناطق ویژه باید تردد کنند ولی در برخی استانها تردد می کنند. برای اینها چه کردید؟
شخص رئیس جمهور مخالف بود و مناطق آزاد مانع باید بشوند. در حد محدودی این اجازه داده شده بود ولی از حد خارج شده بودند. در مسئولیت بنده نیست. الان مدیریت شد. یک استان بوده که مسئله اش جدا بررسی شد.


چه زمانی انتخابات را کلید می زنید؟
در حوزه سیاست داخلی، توفیق خوبی داشتیم که نشان آن انتخابات مجلس و خبرگان بود. احزاب ما با نشاط، فعال، پویا و با درایت عمل می کنند. کل احزاب بعد از 10 سال فعالند. نشستهای اینها برگزار می شودو هیچ مشکلی نداریم. مجوزهای جدید را دارند کار می کنند. در حوزه مطبوعات و نشریات وابسته به اینها کار انجام می شود. انتخابات قبل به لطف خدا و همکاری مسئولان، بسیار خوب بود. مشارکت 62 درصد و کمترین ابطال را در دو حوزه داشتیم. انتظار داریم با همکاری مردم، احزاب، صدا و سیما و رسانه ها و نظارت شورای نگهبان و اجرای ما که آخر از همه هستیم، انتخابات خوبی داشته باشیم. 29 اردیبهشت ماه سه انتخابات داریم. 4 حوزه مجلس داریم. انتخابات شوراها را داریم که تا کف روستاها رقابت است. انتخابات ریاست جمهوری را هم داریم. از دی ماه، ستادهای انتخاباتی تشکیل می شود. در اسفند شوراها و مجلس ثبت نام می کنند و در فروردین ماه هم ریاست جمهوری ثبت نام می شود. به لطف خداوند شاهد انتخابات باشکوه، قانونی، سالم و امن خواهیم بود.


و الکترونیک بودن آن چه می شود؟
با شورای نگهبان وارد مذاکره شده ایم، ما آمادگی کافی داریم. البته درباره شوراها هزینه بسیار بالاست و اگر دولت قوت داشته باشد به ما کمک کند، خیلی سپاسگذار خواهیم بود. هفته دولت را هم گرامی می داریم، یاد شهدای دولت و امام انقلاب را گرامی می داریم. پشتیبان اصلی انقلاب، مردمند و از مردم می خواهیم دولت را که برخاسته از اراده آنهاست، یاری کنند.

29231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =