«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت در ساخت کانال بین اقیانوسی نیکاراگوئه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد ظریف که در راس یک هیات بزرگ اقتصادی در ماناگوا بسر می برد، امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگان بخشهای مختلف اقتصادی اعم از خصوصی و دولتی در این سفر همراه ما هستند و می توانند در پروژه های مختلف ساخت و ساز از جمله کانال بین اقیانوسی نیکاراگوئه مشارکت کنند.

وی همکاری در زمینه های صنعت و معدن، کشاورزی و مواد غذایی، علوم پیشرفته، نانو، بیوتکنولوژی و داروسازی، بخش بانکی و ضمانت صادرات برای تضمین همکاری بخش خصوصی را از دیگر زمینه های مورد علاقه ایران برای همکاری با این کشور آمریکای مرکزی برشمرد.

وی تاکید کرد که هدف اصلی از حضور شرکت های ایرانی در نیکاراگوئه گسترش روابط دوجانبه با این کشور دوست و برادر است.
ظریف گفت: بسیار خوشحالم که در کشور انقلابی و مقاوم نیکاراگوئه هستم و سفر خود را با دیدار از مجلس نمایندگان آن آغاز کرده ام.
وی گفت: مردم ایران و نیکاراگوئه در جهان بخاطر انقلابشان و مقاومت در برابر فشارهای خارجی شناخته می شوند.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: امیدوارم علاوه بر روابط بسیار قوی سیاسی و مردمی بین دو کشور روابط اقتصادی گسترده ای نیز با یکدیگر داشته باشیم.

گفتنی است، به دلیل طولانی شدن دیدارهای خصوصی ظریف با مسئولان مجلس ملی نیکاراگوئه و لزوم حضور بموقع او درهمایش اقتصادی دو کشور، سخنرانی او در مجلس لغو شد و به جای آن، وی با خبرنگاران این کشور در آنجا مصاحبه کرد.

 نیکاراگوئه با بیش از 130 هزار کیلومترمربع مساحت بزرگترین کشور آمریکای مرکزی به شمار می رود که از این نظر 21 هزار کیلومتر مربع بزرگتر از کوبا است؛ هر چند از نظر جمعیت شرایط آنها کاملا بر عکس است به گونه ای که کوبا بیش از 11 میلیون نفر جمعیت دارد، اما شمار ساکنان نیکاراگوئه از 6 میلیون نفر تجاوز نمی کند.

نیکاراگوئه در حد فاصل دو اقیانوس بزرگ اطلس در شرق و آرام در غرب این کشور قرار گرفته و همین مساله باعث شده است که از سالها پیش در اندیشه ایجاد کانالی برای اتصال آنها همانند پاناما باشد.

ایران یکی از کشورهایی است که نیکاراگوئه پیشنهاد احداث این کانال بین اقیانوسی را به آنها داده و قرار است، این موضوع امروز در جریان نشست های مدیران شرکت های دولتی و خصوصی ایرانی با مسئولان نیکاراگوئه مطرح شود.

کار ساخت این کانال 270 کیلومتری دو سال پیش به یک شرکت چینی واگذار شده و طبق برنامه بین نخستین مرحله آن در سال 2019 به بهره برداری برسد؛ اگر چه اجرای کامل مراحل پیش بینی شده برای آن تا سال 2030 طول خواهد کشید.

با این حال، مقامهای نیکاراگوئه همواره علاقه مند بوده اند که شرکتهای ایرانی نیز بتوانند در روند اجرا و توسعه این طرح مشارکت کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =