صالحی امیری «برجام» را دستاورد مهم دولت «تدبیر و امید» خواند و اشاره کرد: از کسانی که با «برجام» به مخالفت می‌پردازند باید این سوال اساسی را پرسید که تداوم وضعیت گذشته ما را به کجا می‌رساند؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، صالحی امیری، مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور  اظهار کرد: برای شناخت هر پدیده‌ای باید یک امکان تطبیق و همسنجی نیز وجود داشته باشد. آن چیزی که من به عنوان نظاره‌گر تحولات سه ساله دولت می‌توانم درباره‌اش قضاوت روشن داشته باشم نکاتی است که وجوه تمایز دولت آقای روحانی با دولت قبل را نمایان می‌سازد. به اعتقاد من مسیر حرکت دولت فعلی را چند مفهوم بنیادین هدایت می‌کند که نخستین آنها عقلانیت است.

*عقلانیت مهمترین ویژگی دولت دکتر روحانی

وی افزود: تصمیم‌گیری در این دولت بر اساس یک نظام کارشناسی مبتنی بر خرد جمعی و عقلانیت و در چهارچوب منافع ملی شکل می‌گیرد. این عقلانیت هم در تصمیم و هم در اجراست. همان طور که در دین مبین اسلام از عقل به مثابه پیامبر درون انسان یاد شده است. در این مدت دولت دکتر روحانی به محور عقلانیت وفادار بوده است.

صالحی امیری ادامه داد: مفهوم دوم در مسیر حرکت دولت، درک لازم از منافع و مصالح ملی در سطح کلان و در نتیجه تعیین یک استراتژی درست است. دولت‌‌ها نباید احساسی، شعاری و لحظه‌ای تصمیم‌گیری کنند، بلکه باید نقطه ثقل حرکت خود را بر دو اصل مهم منافع و مصالح ملی استوار سازند. در فضای کلی سیاسی در سطح جهان از منافع ملی به قدرت ملی ــ چه در داخل و چه در فضای بین‌الملل ــ نیز تعبیر می‌شود. مصالح ملی نیز اصولی است که برای کسب، حفظ و تداوم قدرت باید به آنها توجه کرد. کسب قدرت همان تولید قدرت است ولی حفظ و تداوم آن نیاز به مسائل دیگری دارد.

مشاور رییس جمهور همچنین با اشاره به این که در دولت  روحانی استبداد رای معنایی ندارد، گفت: تعیین استراتژی مبتنی بر خرد جمعی یک اصل پذیرفته شده در دولت روحانی است و همین نکته تبدیل به ویژگی خاص این دولت شده است. 

*دولت یازدهم جناحی و حزبی نیست
صالحی امیری در ادامه به دیگر وجوه تمایز این دولت با دولت‌ پیشین اشاره کرد: پذیرش اصل تنوع و تکثر سلایق و گرایش‌های مختلف نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت فعلی است که در تعیین مسیر حرکتی آن موثر بوده است. به عبارتی اگر به جلسات هیات دولت دقت کنید متوجه می‌شوید که از همه گرایش‌های سیاسی در دولت حضور دارند و دولت روحانی یک دولت ملی است. دولت ملی، جناحی نیست اما همه جناح‌ها در آن حضور دارند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد:  روحانی پیش از شروع کار به عنوان رییس دولت، معتقد بود کشور پس از انقلاب توسط جناح‌های مختلف اداره شده و ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که باید با تشکیل دولت ملی از ظرفیت همه جناح‌های سیاسی برای توسعه استفاده کنیم. این اعتقاد رییس جمهور در ادامه تبدیل به یک گفتمان و یک دکترین برای دولت «تدبیر و امید» شد. 


صالحی امیری در ادامه اداره دولت‌ ملی را کار سختی خواند و گفت: اداره دولت ملی به دلیل ساختار آن کار سخت و پیچیده‌ای است، چرا که رییس دولت باید سلایق متنوع فکری و سیاسی را در یک جهت به نام «الگوی حرکت توسعه ملی» هدایت کند. کشور هم مجموعه ای از سلایق، عقاید، مذاهب و نحله‌های مختلف فکری است.

*اگر «برجام» نبود چه پیش می‌آمد؟

صالحی امیری «برجام» را نیز دستاورد مهم دولت «تدبیر و امید» خواند و اشاره کرد: از کسانی که با «برجام» به مخالفت می‌پردازند باید این سوال اساسی را پرسید که تداوم وضعیت گذشته ما را به کجا می‌رساند؟ اگر در سال 1392 دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهور مورد انتخاب مردم قرار نمی‌گرفت امروز قرار بود در کجا باشیم؟ 12 تحریم آمریکا، هشت تحریم شورای امنیت و چهار تحریم بزرگ اتحادیه اروپا، باعث چه میزان تورم و بیکاری در کشور می‌شد؟ اگر «برجام» نبود چه میزان فشار منطقه‌ای روی کشور ما قرار داشت؟

وی افزود: تا پیش از «برجام» سنجش‌های بین‌المللی از ذهنیت منفی نسبت به ایران، عراق و سوریه حکایت می‌کرد، اما در این مدت وضعیت تغییر کرده و عموم مردم دنیا می‌دانند که ایران جنگ‌طلب نیست. همچنین دولت‌ها باور کرده‌اند که ایران به دنبال تنش و مناظره نیست، بلکه صلح و ثبات جهانی را مدنظر قرار داده است. باید اشاره کنم که با کنش سیاسی مناسب دولت برای نخستین بار میان دولت‌های آمریکا و اسرائیل شکاف ایجاد شد. بنابراین تبدیل تهدید بین‌المللی به فرصت بین‌المللی یکی از مهم‌ترین دستاورهای دولت «تدبیر و امید» است.

*تحریم‌ها باعث تحقیر ملی ایرانیان شده بود
مشاور رییس جمهور تحریم‌های اعمال شده از سوی مجامع جهانی را باعث تحقیر ملی ایرانیان دانست و اظهار کرد: با «برجام» این تحقیرها به عزت ملی بدل شد. تاکنون هیچکدام از مفسران این مساله را تحلیل و تفسیر نکرده‌اند و این جای تاسف دارد. تحقیر ملی یعنی اینکه در دولت قبل اگر حتی هواپیمایی رییس جمهور نیز در سایر کشورها کمبود سوخت پیدا می‌کرد، مشکلات بسیاری در سوختگیری در فرودگاه‌های دیگر کشورها داشت.

صالحی امیری همچنین دیگر مصادیق تحقیر ملی در دولت قبل را به این شرح بیان کرد: رفتار دولت قبل باعث شده بود تا نخبگان ایرانی نتوانند در دانشگاه‌های معروف دنیا ثبت‌نام کنند و تاجران و بازرگانان ایرانی امکان افتتاح حساب و گردش مالی در سطح جهانی را نداشته باشند. با «برجام» همه این مسائل تغییر بنیادین پیدا کرد و تبدیل به عزت ملی شد.

*دولت فعلی با برنامه‌ریزی اصولی پیش می‌رود
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو، شخص رییس جمهور و اعضای هیات دولت را مخالف با تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای و بدون کارشناسی خواند و اظهار کرد: دولت «تدبیر و امید» با رویکرد استراتژیک به مسائل نگاه می¬کند و تمام تصمیم‌گیری‌هایش مبتنی بر کار کارشناسی قوی است. این دولت مانند دولت قبل لحظه‌ای و احساسی تصمیم‌گیری نمی‌کند. دکتر روحانی به جای جلب رضایت آنی و لحظه‌ای مردم، به دنبال منافع بلندمدت مردم است.

*دولت از مقدسات سوءاستفاده نمی‌کند

صالحی امیری همچنین عدم سوءاستفاده از مقدسات مردم ایران را نیز یکی دیگر از ویژگی‌های دولت «تدبیر و امید» خواند و گفت: زمینی بودن دولت دکتر روحانی یک ویژگی خاص است. اساسا دولت‌ها میل به استفاده از مقدسات برای توجیه رفتارشان دارند. حتی در انتخابات‌ها نیز گروه‌ها و جناح‌های سیاسی سعی در موضع گیری مراجع تقلید، نخبگان حوزوی و... را دارند. به عنوان مثال چند بار یکی از گروه‌های سیاسی بیانیه دادند که امام زمان (عج) طرفدار فلان کاندیدا در انتخاب ریاست جمهوری است و اگر به او رای دهید امام را خوشحال خواهید کرد.

وی ادامه داد: اما در دولت «تدبیر و امید» به جای استفاده و یا بهتر بگویم سوءاستفاده از مقدسات اکتفا به قدرت ملی می‌شود. استراتژی گفتمانی دولت بر این است که «منشا قدرت خداست، اما مرجع قدرت مردم هستند» و این نکته‌ای بسیار کلیدی است. قدرت مطلق خداست، اما مردم تعیین می‌کنند که چه کسی دولت را اداره کند. بنابراین دولت به جای استفاده ابزاری از منابع قدسی و ارزش‌ها، تمرکز خود را روی سرمایه اجتماعی قرار داده است.

دولت «تدبیر و امید» نقدپذیر است

مشاور رییس جمهور همچنین هیات دولت را بسیار نقد پذیر معرفی کرد و ادامه داد: هیات دولت معتقد است عملکردش مستقیما به خود دولت باز می‌گردد. بنابراین این دولت ظرفیت نقدپذیری بسیار بالایی دارد. هرچند که امروزه بسیاری به هیچ عنوان به معنای واقعی «نقد» توجهی نداشته و دست به تخریب زده‌اند.

صالحی امیری گفت: لزومی به معرفی سایت‌ها، شبکه‌ها و رسانه‌های مخالف دولت وجود دارد، چرا که حجم این رسانه‌ها که عموما به جای نقد به تخریب مشغولند بسیار زیاد است و مردم نیز با آنها آشنا هستند. با این اوصاف دولت تاکنون به نقدهای اصولی توجه کرده و سعی داشته مشکلات خود را با توجه به این نقدها برطرف کند.

 29217

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =