از ارگ بم تا داراهارا ‬/ کدام آثار ثبت شده یونسکو با دست طبیعت صدمه دیدند؟

طبیعت همیشه با انسانها بر سر مهر نبوده است مخصوصا آثار فرهنگی ای که بشر در طول تاریخ بنا کرده است به دلایل طبیعی مانند فرسایش و زلزله از دست رفته است.

هادی معیری نژاد- از برخی از اهرام مصر تا فانوس دریایی اسکندریه از باغهای معلق بابل تا شهر افسانه ای شوش در جنوب ایران در طول تاریخ از بین رفته اند اما برخی از این آثار که به دوران معاصر عمرشان قد داده است و توسط سازمان یونسکو ثبت شده است نیز در سالیان اخیر به دلایل طبیعی ازبین رفته اند.

در این گزارش به این آثار اشاره شده است که در لیست در خطر سازمان یونسکو قرار دارد و برخی مانند ارگ بم از لیست خارج شده اند

معبد داراهارا
خبرگزاري ها روز شنبه در گزارشي از کاتماندو از واژگوني برج دارهارا و معبد قرن 19 هندوها در کاتماندو که جزو ميراث جهاني سازمان علمي، فرهنگي ملل متحد (يونسکو) بر اثر زلزله 8،1ريشتري در نپال خبر داد.
براساس اين گزارش، دنيش آچارا، سخنگوي پليس نپال گفت: برج 9 طبقه دارهارا در ميدان بوکارا در مرکز کاتماندو با 60متر ارتفاع که طبقه فوقاني آن زيارتگاه قبر شيوا، خداي هندوهاي جهان نيز هست، براثر بروز اين زلزله فرو ريخت.
معبد کاتماندو در سال 1832 براي ملکه نپال ساخته شده بود اما تا 2004 درهاي آن به روي گردشگران بسته بود.

میراث
اين برج متعلق به قرن 19 (1832) با 200 پلکان حلزوني آن در بالکن هشته طبقه اي آن بهترين منظره نماي 360 درجه از پايتخت را در اختيار گردشگران بين المللي قرار مي داد، اما زلزله موجب شد تا استفاده از آن به عنوان يک سامانه گردشگري بين المللي غير ممکن شود.
اين برج در سال 1934 نيز بر اثر زلزله کوچکتري تاحدودي تخريب شده بود گرچه برج پس از آن زلزله بازسازي ظاهري شده بود اما زلزله اخیر نپال به حدي شديد بود که امکان بازسازي آن را نيز از بين برد.

ارگ بم
ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان بود که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزلهٔ شدیدی که شهر بم و حومهٔ آن را تحت تاثیر قرار داد، ارگ بم تقریباً به طور کامل از بین رفت. چند روز پس از رخ دادن زمین‌لرزه، رئیس جمهور وقت ایران اعلام کرد که ارگ بازسازی خواهد شد.

«بم و فضای فرهنگی آن» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. به طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.

میراث

به عنوان یک میراث فرهنگ جهانی خیلی از کشورها در جریان باز سازی آن شرکت کردند. ژاپن، ایتالیا و فرانسه جز کشورهایی بودند که از ابتدا همکاری کردند. ژاپن حدود ۱٫۳ میلیون دلار به ایران برای بازسازی کمک کرد، و با ارسال تجهیزات و ایجاد طرح سه‌بعدی از ارگ بم برای افزایش دقت نوسازی، این پروژه را پشتیبانی کرد. وزارت میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا نیز با اجرای پروژه‌ای با بودجه‌ای در حدود ۵۰۰۰۰۰ یورو جهت مرمت و استحکام بخشی برج شماره یک (در گوشهٔ جنوب غربی دیوار پیرامونی شهر تاریخی) در مرمت ارگ تاریخی مشارکت کرد. این پروژه که با همکاری گروهی از کارشناسان ایتالیایی و ایرانی انجام شد در تابستان ۱۳۹۰ به پایان رسید. فرانسه با تهیه نقشه ارگ بم به ایران کمک کردند. بانک جهانی هم مبلغ زیادی پول به این پروژه کمک کرد. ارگ بم ایران پس از زلزله یک دهه پیش در بم به شدت تخریب شد و از آن زمان در فهرست آثار در خطر قرار گرفت، اما با توجه به مرمت‌های انجام شده در طول سالهای گذشته سازمان یونسکو در تیر ۱۳۹۲ ارگ بم را از فهرست آثار در خطر خارج شد

معبد بوگاندا
معبد بوگاندا پادشاهی کاسوبی در اوگاندا در سال 2001 ثبت و در سال 2010 به دلیل آتش سوزی از فهرست خارج شد.

میراث

پارک ملی سمین
پارک ملی سمین در اتیوپی در سال 1978 ثبت و در سال 1996 به دلیل خالی شدن این پارک از بزهای کوهی و دیگر جانوران منحصر به فرد از فهرست خارج شد.

آثار کیلزا کیسیوانی
آثار مسجد کیلزا کیسیوانی در تانزانیا که در 1980 ثبت و در 2001 به دلیل فرسایش بیش از حد و رشد گیاهان مدفون شد و از بین رفت.

میراث

پارک ملی اورگیلدز
پارک ملی اورگیلدز آمریکا در سال 1979 ثبت و در 1993 و 2007 و 2010 به دلیل تندباد آندره کم آبی و کاهش ذخایر موجودات آبی از لیست خارج شد

بندر تاریخی کورو و ایتز
بندر تاریخی کورو و ایتز در ونزوئلا که در 1995 ثبت و در 1010 به دلیل باران های شدید در این منطقه تخریب و نابود شد

منطقه تاریخی چان چان
منطقه تاریخی چان چان در پرو که تعلق به مایا ها داشت و در 1986 ثبت شد اما فرسایش شدید آن را رو به نابودی برد و از لیست خارج کرد.

میراث

منطقه تاریخی ابو منا
منطقه تاریخی ابو منا در مصر در 1979 ثبت و در 2001 به دلیل فرسایش خاک و پر شدن غارهای دست کند با خاک رس و رطوبت از بین رفت.

ماچوپیچو از آثار ثبت شده در یونسکو و نیز از مهمترین جاذبه های توریستی کشور پرو به شمار می رود اما با توجه به گزارش های مربوط به تغییرات جوی، کارشناسان تاثیرات ویرانگر تغییرات آب و هوایی بر این منطقه باستانی را نگران کننده می دانند.
در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز در اثر بارندگی شدید بخش هایی از جاده های ریلی این منطقه تخریب شد. این حادثه مرگ ۵ گردشگر را در پی داشت. اما هنوز از لیست خارج نشده است.

4646

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    1 0
    واقعا فرانسه و ژاپن و ایتالیا تو بازسازی ارگِ بم شرکت کردن ؟ چرا خبررسانی ها در این موارد کمِ ؟