ایسنا نوشت: وزارت خارجه عراق اعلام کرد که معاون نخست وزیر روسیه وارد بغداد شده است تا در جلسه اصلی و پایانی کمیته مشترک میان دو کشور که امروز (پنجشنبه) برگزار می‌شود، شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد جمال‌، سخنگوی وزارت خارجه عراق در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: یک هیات بزرگ روسی که شامل بیش از 100 شخصیت از بازرگانان و کارشناسان در زمینه تسلیحاتی، نفت، نیرو و اقتصاد می‌شود بنا به دعوت وزارت خارجه عراق دو روز است که در بغداد به سر می‌برد.

وی افزود: نشست‌ها میان هیات روسیه با ابراهیم جعفری،‌ وزیر خارجه عراق که ریاست طرف عراقی را در مذاکرات برعهده دارد در چارچوب سلسله نشست‌های دوره‌ای کمیته مشترک روسیه و عراق صورت می‌گیرد.

وی افزود: نشست‌های پیگیری و کارگرو‌ه‌هایی ظرف دو روز گذشته به میزبانی وزارت خارجه عراق با این هیات روسی برگزار شد.

وی عنوان داشت که امروز نیز جلسه اصلی و پایانی این نشست کمیته مشترک برگزار می‌شود که دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه ریاست هیات روسی را در این نشست‌ها برعهده دارد.

این مقام عراقی عنوان داشت که تعدادی از یادداشت‌های تفاهم میان عراق و روسیه امضا خواهد شد که از مهمترین آنها یادداشت تفاهم در زمینه همکاری دو جانبه در محافل بین‌المللی و یک یادداشت تفاهم دیگر در زمینه پرونده‌های کمک‌های تسلیحاتی و حمایت نظامی روسیه از نیروهای عراقی و همچنین یک یادداشت تفاهم در زمینه نفت، نیرو و بازرگانی است.

از سوی دیگر پایگاه خبری المسله گزارش داد که تحولات در سطح داخلی و منطقه‌ای نشان می‌دهد که عراق یک اراده سیاسی دارد که از محافل داخلی کشور پا فراتر می‌گذارد و به رخدادهایی کشیده می‌شود که در کشورهای همسایه در جریان است و بر آینده اوضاع در عراق تاثیر می‌گذارد.

پایگاه المسله گزارش داد یک تحول منطقه‌ای که به نفع بغداد است اظهارات معاون نخست وزیر روسیه مبنی بر تایید موضع عراق در مخالفت با حضور نظامی ترکیه در خاک این کشور است.

در همین حال میخائیل بوگدانف، فرستاده رئیس جمهوری روسیه به خاورمیانه و آفریقا عنوان داشت که دیمیتری روگوزین در مذاکرات با ابراهیم جعفری اعلام کرده که مسکو موضع بغداد در مخالفت با حضور نظامی ترکیه در خاک عراق را تایید می‌کند و از آنکارا خواسته است تا نیروهای خود را از عراق خارج کند.

طبق گفته برخی از تحلیلگران، ورود هنگ‌های ترکیه‌ای به عراق نقض آشکار حاکمیت آن است و این احتمال که بغداد از روسیه برای کمک در جنگ علیه تروریسم و مقابله با مداخله زمینی ترکیه درخواست کند محتمل است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 1
    مزدوران روسیه ببین چطوری به دست و پای پوتین افتادن که با ترکیه درگیر بشه.زنده باد ترکیه .