علم روباتیک یکی از شاخه‌های رو به توسعه در جهان است و به همین دلیل فعالان این عرصه، تلاش می‌کنند با برپایی نمایشگاه‌های مختلف به تبادل اطلاعات بپردازند.

ایران در گزارشی نوشت:یکی از این نمایشگاه‌ها که در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود و هرسال تازه ترین روبات‌ها از کشورهای مختلف جهان در آن به نمایش درمی آید، Innorobo فرانسه است.
امسال شهر لیون فرانسه برای پنجمین سال متوالی از اول تا سوم جولای (10 تا 12 تیرماه)، میزبان این نمایشگاه Innorobo 2015 بود؛ نمایشگاه، تنها رویداد بین‌المللی اروپا محسوب می‌شود که به روبات‌ها و ابداعات مرتبط با آن در سراسر جهان اختصاص دارد.در این نمایشگاه که کانونی برای افراد و شرکت‌های طراح روبات‌ها و صنایع وابسته به آن است، طیف گسترده‌ای از پژوهشگران، پیشتازان عرصه روباتیک، مؤسسات آموزشی، رسانه‌ها و استارتاپ‌ها حضور دارند و برای یافتن بازارهای جدید و گشودن افقی تازه فراروی کارخانه‌های خود تلاش می‌کنند. بسیاری نیز معتقدند لازمه رسیدن به اهداف بزرگی مثل؛ شهر هوشمند، خانه هوشمند، کارخانه‌های مجهز آینده و... برگزاری همین نمایشگاه‌ها است.


وقتی در نمایشگاه برای مردم عادی باز شد
نمایشگاه Innorobo 2015 که از سال 2011 تاکنون هرسال در لیون فرانسه برگزار می‌شود امسال با تغییراتی همراه بود و 50درصد فضای بیشتر به نمایشگاه تعلق گرفت تا قدرت مانور روبات‌ها بیشتر شود. و از سوی دیگر با اینکه پیش از این، درهای نمایشگاه فقط به روی متخصصان این رشته باز بود، امسال آخرین روز نمایشگاه به مردم عادی اختصاص داشت و علاقه مندان به علم روباتیک موفق شدند روبات‌های برتر جهان را از نزدیک ببینند.
کاترین سیمون بنیانگذار این نمایشگاه می‌گوید: ما فرصتی را برای تبادل ایده‌ها و تجربیات فراهم کرده‌ایم و مبتکران و طراحان از هر گوشه دنیا به نیازها و چالش‌های زندگی آینده ما پاسخ می‌دهند. به گفته سیمون،امسال در طول برپایی این نمایشگاه 3روزه، بیش از 200شرکت فعال در این عرصه، 500روبات مختلف را از 20کشور جهان به نمایش درآوردند که از نظر تعداد شرکت کنندگان، شاهد رشدی مناسب بودیم چرا که در سال گذشته،140 شرکت از 14کشور جهان در این نمایشگاه حضور داشتند. وی ادامه داد: امسال 20 کنفرانس نیز در طول برپایی نمایشگاه برگزار شد و معلمان، مدیران، پژوهشگران، مؤسسات آموزش عالی و دانشجویان درباره روبات‌های انسان نما، پزشکی، روبات‌های صنعتی، روبات‌های مربوط به خانه‌های هوشمند و... به بحث پرداختند.یکی از ورکشاپ‌های نمایشگاه روبات‌های فرانسه امسال،ARSO 2015 بود که درزمینه روبات‌های پیشرفته و تأثیر اجتماعی آن بحث می‌کند. ARSO کنفرانسی است که در آن محققان، مهندسان، اقتصاددانان و سرمایه گذاران دولتی و صنایع درباره جایگزینی روبات‌ها با نیروی کار انسانی، فرصت‌های تجاری و... بحث و تبادل نظر می‌کنند. امسال نیز همچون گذشته روبات‌های ایالات متحده امریکا، ژاپن، کره و آلمان جزو لاینفک نمایشگاه روبات‌های فرانسه بودند و همچنین روبات‌هایی از دانمارک، مجارستان، تونس و روسیه حضور داشتند تا فرصتی برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند که تعداد زیادی روبات هوشمند را از نزدیک و به صورت یکجا ببینند.


کاهش مصرف انرژی
نمایشگاه Innorobo هرچند وسعت زیادی ندارد ولی در گوشه و کنار آن می‌شد روبات‌هایی جالب را دید. یکی از این روبات‌ها Diya One است که توسط شرکت فرانسوی Partnering Robotics طراحی و ساخته شده و می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نقش مهمی ایفا کند. این روبات با استفاده از هوش مصنوعی خود، سنسورهای خاص تشخیص آلودگی و... می‌تواند هوای کل ساختمان را تصفیه کند و با کمک برنامه‌ای برای کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد. Diya Oneدر اتاق‌های خانه یا محل کار می‌چرخد، اطلاعات جمع می‌کند و علاوه بر تصفیه هوا هرکجا که لازم باشد دما را پایین یا بالا می‌برد تا هوا مطبوع شود و انرژی هم هدر نرود. این روبات که مدتی در موزه‌ها مشغول به کار بود و میزان رطوبت، نور، کیفیت هوای داخل موزه و.. را بررسی می‌کرد تا به تابلوها و آثار موجود در موزه، آسیبی وارد نشود، حالا آماده ورود به بازار است.
Haapie-One نیز یک روبات گرد 15 سانتی متری است که می‌تواند گوش و چشم و همچنین یک صفحه نمایشگر داشته باشد. این روبات که در نمایشگاه به نمایش درآمد، توانایی تشخیص صدا و پاسخ به همه سؤالات کاربر را دارد و حتی می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و بر دامنه لغات و دانستنی هایش بیفزاید و همه اعضای خانواده‌ها را متعجب کند. این روبات ماه جاری(جولای) در فرانسه و انگلستان به فروش می‌رسد و در سال آینده با سایر زبان‌ها هم سازگار می‌شود و انتظار می‌رود در سال‌جاری از فروش 440 روبات حدود 270هزار یورو نصیب سازندگان آن شود.
کمپانی Flyability نیز پهپاد کوچکی را ارائه داد که شاید آن را بتوان نخستین روبات پرنده ضد سقوط و با ایمنی بالا دانست؛ روباتی که براحتی می‌تواند در نزدیکی مردم پرواز کند بدون اینکه ترس از سقوط آن داشته باشیم. همچنین ازآنجا که این نمایشگاه در دوره‌های گذشته بر روبات‌های صنعتی تمرکز داشته است، بازدیدکنندگان شاهد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه بودند و جالب‌ترین آنها یک بازوی روباتیکی بود که به تنهایی و بسرعت، شکلات‌ها را در جعبه می‌چید.

روبات‌های انسان نما
امسال بیش از 200 شرکت روبات‌های خود را به نمایش گذاشتند ولی ستاره این نمایشگاه بی‌شک Pepper است که به تازگی در ژاپن به فروش رسید و با استقبال زیاد مردم نیز مواجه شد. مدیران شرکت Softbank ازآن جهت ژاپن را برای فروش اولیه انتخاب کردند که به دنبال محلی می‌گشتند که مردم آن، فناوری را در خانه هایشان پذیرفته باشند زیرا احتمالاً در سایر نقاط جهان چنین استقبالی وجود ندارد. شاید این روبات انسان نمای فرانسوی نتواند در کارهای خانه کمک کند ولی به محض ناراحت بودن شما هرکاری از دستش بربیاید از قبیل بازی مورد علاقه، آهنگ و... انجام می‌دهد تا غم خود را فراموش کنید. این روبات با سنسورهای خود، صورت غمگین را تشخیص می‌دهد یا حتی از روی صدا درک می‌کند که به عنوان مثال حالا زمان مناسبی برای خواندن اخبار و سرخط خبرها نیست و باید فکر دیگری بکند.
Socibot نیز روبات دیگری است که در این نمایشگاه به نمایش درآمد. این روبات می‌تواند در دنیای تجارت نقشی عمده ایفا کند و با ارتباط برقرار کردن با مردم، بخوبی با آنها تعامل داشته باشد. به عنوان مثال اگر وارد یک سوپرمارکت شوید که روبات کاملاً شما را می‌شناسد، تاریخچه خرید شما را هم می‌داند و حتی به شما کمک می‌کند تا زودتر قفسه‌های مورد نیاز خود را پیدا کنید، تجربه‌ای لذت بخش رقم می‌خورد و مشتریان بیشتری ترجیح می‌دهند از این مرکز خرید کنند.
یک استارتاپ فرانسوی با نامBlue Frog Robotics نیز که در بخش روبات‌های انسان نما و همراه بشر پیشرفت جالب توجهی داشته، در این نمایشگاه Buddy را ارائه داده است. روباتی با چشم‌هایی مهربان و صورتی خندان که می‌تواند پرستار و همراهی مناسب برای کودکان و همچنین سالمندان باشد و از خانه یا دفتر و محل کار نیز حفاظت کند.
SAMI هم دیگر روبات انسان نمای حاضر در این نمایشگاه بود که توسط طراحان فرانسوی ساخته شده و از دو راه قابل کنترل است. راه اول این است که از سنسورهای کینکت استفاده کنید یعنی بعضی حرکت‌ها را انجام می‌دهید و این روبات نیز آنها را تقلید می‌کند. راه دوم نیز کنترل از طریق فکر با کمک هد دستEEG است و تنها با نیروی ذهن خود می‌توانید از این روبات بخواهید که به عنوان مثال دستش را به چپ یا راست ببرد. این روبات برای کمک به کارگرانی که در مشاغل سخت مثل کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی، آزبست، مواد رادیواکتیو و.. کار می‌کنند کاربرد دارد.به هرحال علم روباتیک روبه پیشرفت است و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بی‌شک می‌تواند نقشی عمده در تبادل اطلاعات و افزایش ورود سرمایه گذاران به این حوزه ایفا کند؛ حوزه‌ای که در تولید ناخالص داخلی کشورها بسیار تأثیرگذار است و کشورهای فعال در علم روباتیک از مزایای آن بهره می‌برند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =