شرق نوشت:زمزمه‌ها آغاز شده است. بستری‌شدن محمدرضا شجریان علاوه‌برآنکه موجب حضور نزدیکان رئیس‌جمهور در بیمارستان شد، توجه صداوسیما را به خسرو آواز ایران در پی داشت.

زمزمه‌ها آغاز شده است. بستری‌شدن محمدرضا شجریان علاوه‌برآنکه موجب حضور نزدیکان رئیس‌جمهور در بیمارستان شد، توجه صداوسیما را به خسرو آواز ایران در پی داشت تا نجواهای غیررسمی، موضوع ممنوع‌الکاری او را در ایران رقم زند.
محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، در چند هفته اخیر خبرساز بوده است؛ از لغو کنسرتش در استانبول ترکیه تا تکذیب خواندن تصنیفی برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و درنهایت هم بستری‌شدن او در بیمارستان. اگر از دو خبر اول که در همان روزهای انتشارشان مورد توجه قرار گرفتند بگذريم، حضور شجریان واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشته است. هرچند اولین خبرهای غیررسمی از بستری‌شدن و ممنوع‌الملاقاتی‌بودن او از خبرگزاری‌ها شکل گرفت اما بازتاب آن در رسانه‌های مجازی، موجی از گمانه‌زنی‌ها را درباره دلیل حضور خسرو آواز ایران در بیمارستان به دنبال داشت تا اینکه درنهایت عنوان شد آنفلوآنزا و عفونت ریوی باعث شده شجریان روانه بیمارستان شود اما وضعیت جسمی او رو به بهبود است. پس از آن‌هم عکسی از او و همسرش در اینستاگرام منتشر شد که نشان از حال مناسب شجریان داشت. با این‌حال آنچه موضوع کسالت شجریان را با حاشیه‌های دیگری نیز همراه کرده، توجه رسانه ملی و عیادت چهره‌های دولتی است که به‌نوعی از نزدیکان حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور محسوب می‌شوند.
حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور، روز دوشنبه، ٩ شهریور، با حضور در بیمارستان کسری به عیادت شجریان رفت. او حامل سلام رئیس‌جمهور به این خواننده شناخته‌شده بود و برایش آرزوی سلامتی کرد. حسین فریدون همچنین با پزشک معالج شجریان گفت‌وگوی کوتاهی داشت و در جریان روند درمان استاد آواز ایران قرار گرفت.
همچنین سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، در همین روز با حضور در بیمارستان ضمن عیادت از شجریان، روند درمان او را مورد بررسی و پیگیری قرار داد.
سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، هم صبح دیروز، ١٠ شهریور، به عیادت استاد آواز ایران رفت و ضمن قرارگرفتن در جریان روند درمانی وی، برای استاد شجریان آرزوی سلامتی کرد.
شورای شهر تهران هم به‌دور از اخبار مربوط به شجریان نبود و احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، صبح دیروز در صحن علی این نهاد، ضمن آرزوی سلامتی برای این موسیقی‌دان، گفت: «امیدوارم این استاد آواز هرچه زودتر سلامتی خود را به دست بیاورد و از بیمارستان مرخص شود».
در کنار اینها، باید به علی معلم‌دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر، اشاره کرد که سایت فرهنگستان هنر روز گذشته با قراردادن شعری با عنوان «عیادت مکتوب»، سروده رئیس فرهنگستان را برای شجریان منتشر کرد: «دعای راوی ردیف/‌هزار امت شریف/ چشم ما از شفات روشن باد/ خوب را زخم چشم بد مرساد/ اوج عشاق را همایون خواند/ رونق راوی نوا ماناد/ ذکر موسیجه است و موسیقار/ زند وافان فزون شوند از یاد/ دوستدار تو و صدای تواند/ پارت تا پارس سیستان تا ماد/ دوستدار صلاح ایشان باش/ سرو باغی و هست سرو آزاد/ تا هنر بوده بود زینان بود/ تا هنر هست ملک اینان باد/ نغمه و شعر و نقش ایرانی/ بنمیرد که خود از ایران زاد/ تلخ اگر کاسنی اگر شیرین/ سبز باغ است باغتان آباد/ دوستان بوستان ایامند/ دل گل‌های بوستانی شاد/ تا گلستان شود به تو آتش/ در نباید به روی غیرگشاد/ تا شب ما به ربنا روشن/ به تو آسیب چشم بد مرساد»
اما آنچه در یکی، دو روز گذشته تعجب برخی از مخاطبان صداوسیما را برانگیخته، رویکرد این رسانه درباره بستری‌شدن شجریان است. با وجود پیگیری رسانه‌ها و علاقه بیشتر مردم، چند سال است که صداوسیما از پخش ربنای شجریان خودداری می‌کند. در این شرایط انتشار خبری از وضعیت شجریان در یکی از برنامه‌های پربیننده صداوسیما، رویکرد فعلی این رسانه را درباره استاد آواز ایران با ابهام روبه‌رو کرد. بخش خبری ٢٠:٣٠ روز یکشنبه، هشتم شهریور خبر بستری‌شدن شجریان را با یک روز تأخیر اعلام کرد و تنها به فاصله یک روز بعد از آن عادل فردوسی‌پور در برنامه ورزشی «٩٠» برای خسرو آواز ایران آرزوی سلامتی کرد. اولین‌بار نیست که فردوسی‌پور با وجود اجرای یک برنامه ورزشی، پیگیری خود را درباره مسائل اجتماعی و هنری نشان می‌دهد. او دوشنبه‌شب در بخشی از برنامه خود برای شجریان آرزوی سلامتی و اعلام کرد که خوشبختانه مشکل او جدی نیست و به‌زودی به آغوش خانواده باز خواهد گشت.
حضور چهره‌های دولتی و انتشار خبر بستری‌شدن شجریان در صداوسیما، شرایطی را ایجاد کرده است تا زمزمه‌هایی درباره رفع ممنوع‌الکاری او به وجود بیاید. نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد سال گذشته درباره فعالیت شجریان و اجرای برنامه توسط او گفته بود: «آقای شجریان چهره شناخته‌شده هنری است که خدمات خوبی به هنر ایرانی داشته و منعی برای فعالیت ایشان نبوده است. شجریان دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است. با‌این‌حال راه بازگشت برای ورود ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد. نمی‌شود فردی، هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند. شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد».
یک سال بعد از این سخنان و درحالی‌که انتظار می‌رفت در دولت تدبیر و امید شاید مانع برگزاری کنسرت شجریان در کشورش برطرف شود، شایعه‌هایی که رنگ رسمی‌شدن به خود نگرفته‌اند و هنوز هیچ‌یک از مسئولان وزارت ارشاد، سخنی از تغییر رویه قبلی نسبت به برگزاری کنسرت شجریان ابراز نکرده‌اند، دست به دست می‌چرخد. تلاش‌های «شرق» نیز برای گفت‌وگو با فرزاد طالبی، سرپرست دفتر موسیقی و حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد بی‌نتیجه ماند اما نوش‌آبادی چند روز پیش‌از‌این در نشست مطبوعاتی که هشتم شهریور برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاری درباره عدم پیگیری‌شدن وضعیت سلامت محمدرضا شجریان از سوی مسئولان وزارت ارشاد پاسخ داد: «درباره این خواننده، ما آرزو می‌کنیم به‌زودی سلامتش را کسب کند و نتایج پیگیری‌های درمانی‌‌اش هم مثبت باشد. ما همیشه خواهان این بوده‌ایم که هنرمندان کشورمان در شرایط خوبی به سر ببرند و برای ایشان هم آرزوی سلامتی می‌کنیم».

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هلیا A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    99 6
    مرغ سحر ناله سر کن ، داغ مرا تازه تر کن... درود بر استاد بی بدیل موسیقی ایران .
  • ناشناس IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    69 2
    با ارزوی سلامتی برای استاد شجریان گرامی و همیشه محبوب .
  • سینا A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    82 2
    در هر صورت استاد در قلب مردم جای دارند و امیدوارم که جلوی فعالیت داخلی استاد رو نگیرن و لااقل مجوز انتشار آلبوم ها رو به ایشون بدن.
  • رضا A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    58 3
    انشاءالله که استاد میتونن تو اینده بسیار نزدیک تو خاک خودمون برا ملت خودمون کنسرت بزارن . به خدا حیفه این نعمت خدادادی نتونیم ازش بهره ببریم
  • احسان IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    15 1
    این بیت تقدیم به استاد آواز ایران از طرف یک خراسانی: یَرَه گَه كارِ مو و تو دِرَه بالا می گیرِه ِ ذره ذِره دِرَه عشقت تو دِلُم جا می گیرِه
  • مهران IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    14 1
    با آرزوی سلامتی برای استاد باید بگم خیلی خوشحالم که تلوزیون ایشون رو به قول حودشون ممنوع التصویر نموده به نظرم این صدا و سیما است که از وجود استاد محروم شده و باعث خوشحالی من و بسیاری از هموطنان عزیزمون هست که ایشون در صدا و سیما برنامه ای اجرا نمی کنن.اگر خاطرمون باشه اولین بار خود استاد از آقای ضرغامی رییس وقت سازمان تقاضا کردن که صداشون پخش نشه.لذا به کار بردن ممنوع التصویر بودن لفظ شایسته ای نیست...
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    12 1
    استاد شجريان جانم به فدايت.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    19 1
    استاد هیچ وقت از مردم فاصله نگرفت و اقای نوش ابادی هم در مقامی نیستند که از طرف مردم نظرات خودشون رو بیان کنند
  • رحیم A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    14 1
    بنده 2 بارافتخاراینو داشتم که درکنسرت استادشجریان شرکت کنم ویک عکس یادگاری باایشون بگیرم بایدبگم اینا جزو بهترین خاطرات زندگی منه اگه میدونستم روزی نخواهد توانست درمملکت خودش کنسرت بده تمام کنسرتهاشو درسراسر ایران میرفتم.زنده باشی استاد
  • مهناز A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    15 1
    امیدوارم دوباره به کنسرت ایشون برم و از نزدیک شاهد هنر والاشون باشم. استاد برقرار باشید و مانا
  • علی A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    14 1
    جانم فدای اهورای اوازایران زمین
  • بی نام IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    11 0
    با آرزوي سلامتي براي استاد آواز ايران اميدوارم پاينده باشيد
  • موسي A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    11 0
    باارزوى سلامتى وعمر باعزت وپربركت براي اين مرد بلند اوازه نام وياد وصداي او درتاريخ وجان دل مردم خواهد درخشيد