۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰

دنیای اقتصاد نوشت:

امواج كاهش ماهانه قيمت مسكن كه سال گذشته در 6 نوبت، از ارزش ريالي آپارتمان‌هاي شهر تهران كاست، در فروردين امسال با «قدرت بيشتر» باز هم تكرار شد طوري كه برآوردها از افت 10 درصدي ميانگين قيمت كنوني واحدهاي مسكوني نسبت به آخرين ماه سال گذشته حكايت دارد.

در حال حاضر متوسط قيمت مسكن در تهران از مترمربعي 4 ميليون و 230 هزار تومان در اسفند سال93 به سطح 3 ميليون و 820 هزار تومان در فروردين94 نزول كرده است.  به اين ترتيب، قيمت مسكن در پايتخت پس‌از 11 ماه، بار ديگر به سطح كمتر از متري 4 ميليون تومان ريزش كرد و تقريبا با تراز قيمت فروردين93، برابر شد.
سال گذشته همين موقع، ميانگين قيمت آپارتمان در اين كلان‌شهر با 7 درصد كاهش ماهانه، به متري 3 ميليون و 890 هزار تومان رسيده بود؛ اما هم‌اكنون «ركورد تعديل قيمت» به‌رغم گذشت دست‌كم 20ماه از طول عمر ركود مسكن، 3 واحد درصد بيشتر از ميانه ركود (فروردين پارسال) است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد: در بازار مسكن همواره با شروع سال جديد، دو متغير «قيمت» و «حجم معاملات» تحت‌تاثير روشن نبودن مسير براي خريدار و فروشنده،  با كاهش نسبت به آخرين ماه سال قبل، همراه مي‌شود اما آنچه در شروع سال جاري براي قيمت مسكن رقم خورد، بيش‌از حد طبيعي و مورد انتظار بود. تحقيقات ميداني و آماري «دنياي‌اقتصاد» تصريح مي‌كند: ميزان كاهش قيمت مسكن و همچنين كاهش حجم خريد آپارتمان در فروردين امسال در تهران به مراتب شديدتر از آنچه در فروردين سال گذشته رخ داد، بوده است. در 29روز اخير، فقط 4 هزار و 50 واحد مسكوني توسط بنگاه‌هاي املاك در تهران فروخته شد كه اين ميزان معامله خريد 70 درصد نسبت به معاملات اسفند93 و 39 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 93 كاهش يافته است.
اين در حالي است كه فروردين پارسال 6600 آپارتمان در اين كلان‌شهر فروش رفت كه حداكثر 53 درصد نسبت به معاملات اسفند92 افت كرده بود. بنابراين مقايسه اين دو آمار از تشديد ركود معاملاتي در فروردين امسال حكايت دارد.
با اين حال، كماكان كارشناسان اقتصاد مسكن به بهبود شرايط بازار در ماه‌هاي آتي خوش‌بين هستند و علت سقوط بازار در فروردين ماه را ناشي از شرايط خاص از جمله «بيم و اميد» تقاضاي مصرفي به نحوه تاثير تحولات سياسي و مذاكرات بين‌المللي، بر قيمت مسكن عنوان مي‌كنند. متقاضيان خريد منتظر تعديل بيشتر قيمت مسكن هستند و به همين خاطر از انبوه فايل‌هاي فروش در بنگاه‌ها استقبال نمي‌كنند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    15 9
    خدا رو شکر
  • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    18 8
    باور کنید قیمتها بالاست عزیزان خبرآنلاین برای یکبار هم که شده در مورد مسکن از نظر خریداران این بازار را بررسی کنید چرا همیشه نگاهتان به سمت بنگاهها و سازندگان است در حالیکه آنها سود های خود را برده و میبرند.
  • اکبر IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    دنیای اقتصاداخبار درستی در زمینه مسکن ارائه نمیکند چند روز پیش نوشته بود که در پی مراجعه کارشناسان دنیای اقتصاد به بنگاه های اقتصادی نشان داده میشود که فروشندگان بین200 تا 400 هزار تومان برروی هر متر آپارتمان نسبت به قیمت های پایان سال قبل اضافه نموده اندکه این خبر نیز کذب بود اما به نظر بنده که سالهاست در تولید مسکن فعال هستم در حال حاضر هیچ کاهش قیمت و افزایش قیمتی در بخش مسکن پیش بینی نمی شود به دلایل زیر : 1 در کلان شهری مانند تهران که حداقل در مناطق 22 گانه زمین خام به منظور واگذاری به قیمت منصفانه به سازندگان وجود ندارد 2 افزایش قیمت مصالح ساختمان: سیمان 17 افزایش،تراکم شهرداری37افزایش،دستمزد17لذا بهای تمام شده برای تولید کننده افزایش،قیمت تغییر نکرده
  • اجاره نشین A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    1 0
    ببخشید یعنی لان همه چی ارزونه . نون خودرو خوراک و ... فقط مسکنه که گرونه تو این چند سال تنها چیزی که ارزون شده مسکنه .
  • کارمند A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ممنون از دولت امیدواریم این همدلی دولت با طبقه محروم که این سالها نزول کردند ادامه یابد