معاون اول رئیس جمهور: دولت همه را تابع قانون می‌کند/ زبده‌ترین کارشناسان برای تیم مذاکره انتخاب شدند

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در شرایط رفع تحریم‌ها فرصت سرمایه‌گذاری به وجود می‌آید اما برای حل مشکلات به زمان نیاز است گفت: ممکن است برخی بی جهت مطالبات مردم را بالا ببرند. ما معتقدیم نباید مردم با ناامید کرد ولی بی جهت هم نباید مطالبات آن ها را از دولت افزایش داد.

اسحاق جهانگیری عصر امروز در جلسه شورای اداری استان ایلام با بیان اینکه پرونده هسته‌ای یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه سیاست خارجی دولت است که رییس جمهور نیز برای آن وقت گذاشته گفت: دولت، تیم مذاکره کنندگان هسته ای را از میان زبده‌ترین کارشناسان انتخاب کرد. در ابتدا کسی تصور نمی کرد ایران بتواند با 6 قدرت جهان مذاکره کند و حقوق خود را پس بگیرد.

وی افزود: اما امروز در سطح بین المللی و حتی در میان دشمنان ایران این واقعیت پذیرفته شده که تیم دیپلماسی ایران بسیار قدرتمند است. در همین مذاکرات اخیر سوییس تیم آمریکایی از 130 نفر تشکیل شده بود در حالی که تیم ایران به 20 نفر هم نمی رسید اما مذاکره کنندگان به گونه‌ای عمل کردند که دشمنان حقوق ملت ایران را پذیرفتند. در این راه از حقوق ملت ایران تخطی نشد و رهبری هم بر کلیات مذاکرات اشراف داشته و خطوط قرمز نظام هم حفظ شد. اکنون در بسیاری از مسائل به تفاهم رسیده ایم و البته که تحریم ها باید یک جا لغو شود و حق غنی سازی در ایران حفظ شود.

جهانگیری همچنین اظهار کرد: امروز ما حتی برای دوران سخت‌تر نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. این حرف که ما فقط چشم به خارج دوخته‌ایم اشتباه و بی انصافی است.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث منطقه گفت:‌ایران اکنون کانون ثبات منطقه است و می‌تواند امنیت را در منطقه مستقر کند. با این وجود اسرائیل و بعضی کشورهای عربی و تندروهای آمریکا ممکن است در روند مذاکرات اخلال ایجاد کنند ولی عزم ما جدی است و دولت‌های غربی هم به این نتیجه رسیدند که باید با ایران چه در مسائل هسته‌ای و چه در سایر مسائل گفت‌وگو داشته باشند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه مدیران استانی باید برای شرایط سخت راهکار ارائه کنند و مدام دنبال بودجه نباشند گفت: در سال 90 درآمد ارزی دولت 118 میلیارد دلار بوده که امسال این رقم به 30 میلیارد دلار رسیده است. ما هر جا هم که می رویم به ما می‌گویند که به آن‌ها بودجه تعلق نگرفته است درواقع سو مدیریت در سال های گذشته موجب از بین رفتن درآمدهای ارزی شد ما اکنون انتظار داریم مسئولان در استان ها از نظرات نخبگان برای حل مشکلات خود کمک بخواهند.

وی همچنین با بیان اینکه در سال 94 دولت مصمم است که وارد رونق اقتصادی شود افزود: برای این هدف باید در مراکزی متمرکز شویم. ما چاره‌ای جز میدان دادن به بخش خصوصی نداریم و مدیران استان‌ها نیز باید مشکلات بخش خصوصی را حل کنند. ما همچنین به دنبال افزایش صادرات غیرنفتی هستیم. در سال 93 نسبت به سال 92 ما 20 درصد بیشتر کالاهای غیرنفتی صادر کرده‌ایم. هدف ما نیز کشورهای همسایه است. ما در این رابطه با دولت عراق رابطه خوبی داریم و در سفر اخیر نیز به عراق تفاهم نامه‌های خوبی با این دولت داشته ایم. ما همچنین باید حجم صادرات خود را به افغانستان ، ترکیه ، ترکمنستان و روسیه افزایش دهیم . ما مدیری را که در مسیر صادرات کالاهای غیرنفتی مانع ایجاد کند عزل می‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت در زمینه تسهیل صادرات کالاهای غیرنفتی برنامه دارد تاکید کرد که مدیران استانی با هر گرایشی می‌توانند در دولت کار کنند ولی باید با برنامه‌های دولت هماهنگ باشند.

به گزارش ایسنا جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل استان ایلام گفت: تعداد افراد بیکار تحصیل کرده در استان ایلام و سایر استان‌های کشور برای ما قابل قبول نیست ما باید با سرمایه گذاری این مشکل را حل کنیم و بخش خصوصی را به میدان آوریم. ما همچنین می‌توانیم به فاینانس ‌های خوبی با سایر کشورها دست پیدا کنیم.

جهانگیری درباره معوقات بنگاه‌های تولیدی نیز گفت: اگر معوقات به دلیل مشکلات اقتصادی بوده باید مشکلات این بنگاه ها را حل کنیم اما اگر بنگاه هایی با گردن کلفتی معوقات خود را نمی پردازند باید با آن‌ها برخورد کرد و قانون را در کشور حاکم کرد. این دولت همه را تسلیم قانون می‌کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: ما اصرار داریم بودجه‌های عمرانی استان هایی مثل ایلام 100 درصد اختصاص داده شود. هیچ دلیلی ندارد که ایلام استانی محروم باشد زیرا منابع نفت و گاز، منابع آبی و زمین‌های مناسبی در اختیار دارد. دولت در زمینه بهره برداری از میادین مشترک ، ایجاد پتروشیمی دهلران و مهران،‌ایجاد صنایع پایین دستی، حل مشکلات آبی استان و احیای زمین‌های کشاورزی این استان برنامه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح تبدیل مهران به منطقه آزاد هفته آینده پس از تایید رییس جمهور به مجلس فرستاده می‌شود. طرح های دیگری مثل حل مشکلات راه‌ها و بیمارستان‌های استان نیز در دستور کار قرار دارد. در زمینه ایجاد تسهیلات برای زائران نیز برنامه‌هایی در حال طرح‌ریزی است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =