تهران - باکو و تحولات مثبت در عرصه حمل و نقل

جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون‌های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف کرده است. بر اساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون‌های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3 سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف می‌شوند. این قانون اگرچه برای کامیون های خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکت های حمل و نقل ایرانی می‌برند، چرا که کامیون های ترکیه و روسیه قبل از تصویب این قانون هم از پرداخت عوارض معاف بودند.

 

به دنبال مذاکرات مستمر و پیگیری های منظم،بتدریج شاهد تحولات مثبت در حوزه حمل و نقل هستیم.

- معافیت شرکت‌های حمل و نقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای به جمهوری آذربایجان ، یکی از این تحولات است.اخیرا نامه ای از آقای جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن آذربایجان دریافت کردم که در آن آمده بود: جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون‌های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف کرده است. بر اساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون‌های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3 سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف می‌شوند. این قانون اگرچه برای کامیون های خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکت های حمل و نقل ایرانی می‌برند، چرا که کامیون های ترکیه و روسیه قبل از تصویب این قانون هم از پرداخت عوارض معاف بودند.تا قبل از وضع این اصلاحیه، بیشترین عوارض از کامیون های ایرانی و به میزان 320 دلار آمریکا اخذ می‌شد و اینک معافیت کامیون های ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، به جذابیت انتقال کالا از طریق مسیر ایران - آذربایجان - روسیه و بالعکس خواهد افزود.

- در تحول دیگری در حوزه حمل و نقل، قرار است در پاییز امسال راه‌آهن نخجوان - مشهد راه‌اندازی شود. نحوه فروش بلیت مسیر نخجوان به مشهد نیز نهائی شده و بلیت 3 تا 4 واگنی که از نخجوان به سمت مشهد تردد خواهد کرد در باکو نیز به فروش خواهد رسید و بلیت کوپه‌های خالی نیز در بین راه به مسافرین ایرانی فروخته خواهد شد. با این تحول ، راه آهن در خدمت توسعه گردشگری دو کشور بخصوص گردشگری زیارتی قرار خواهد گرفت.

 - در زمینه حمل و نقل هوایی، انجام منظم پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر «تهران - باکو - تبریز» و «تبریز - باکو - تهران» اقدام خوبی است که در ماه های اخیر انجام شده که طبعا این اتفاق به گسترش تجارت و گردشگری کمک خواهد کرد.در حال حاضر هفته ای 11 پرواز در مسیر تهران - باکو و 2 پرواز در مسیر تبریز- باکو توسط شرکت های هواپیمائی آتا از ایران و آذال از آذربایجان انجام می شود. برنامه‌ریزی جهت انجام پرواز مشهد - باکو- مشهد و شیراز - باکو -شیراز نیز در دست اقدام است و احتمال دارد تا پایان پاییز به طور منظم انجام شود.

- مذاکرات اخیر کارگروه خط ریلی رشت - آستارا در باکو نیز با یک رویکرد مثبت انجام شد و قرار شد دو کشور اقدامات لازم را برای انعقاد یک قرارداد برای آغاز مراحل اجرایی احداث خط ریلی رشت - آستارا با سرمایه گذاری مشترک انجام دهند. جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده حدود 500 میلیون دلار در این پروژه مشارکت کند و در این ارتباط چند مساله از جمله شرایط سرمایه گذاری، نحوه اجرا و انتخاب پیمانکار اجرای طرح احداث خط ریلی رشت - آستارا در نشست کارگروه در باکو بررسی شد. راه آهن ­رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده کريدور ريلی شمال­جنوب٬ يکی از مسيرهای ترانزيتی برای جا به جايی کالا و اتصال کشورهای روسيه و حوزه قفقاز به اقيانوس هند و کشورهای حاشيه خليج فارس  محسوب می شود. این راه آهن  یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور بوده و کشورهای حوزه قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان و روسيه را به بنادر جنوبی ایران و سپس اقيانوس هند و کشورهای حاشيه خليج فارس متصل می کند. احداث این راه آهن و بهره برداری از آن، موجب اشتغالزایی٬ کاهش هزینه های حمل٬ جلوگيری از توليد آلاینده های زیست محيطی٬ رشد حمل و نقل منطقه ای٬ کاهش مصرف سوخت و بار ترافيکی جاده ها و تصادفات رانندگی و سهولت حمل و نقل می شود. این مسير ریلی از سمت شمال نيز با اتصال به بندر انزلی و آستارا به جمهوری آذربایجان و اروپای شرقی ادامه می یابد که مسيری مطمئن برای جا به جایی مسافر و کالا در منطقه است و منبع درآمدی بسيار خوبی خواهد بود.

- در عرصه حمل و نقل دریایی، آغاز صدور کالاهای صادراتی از بنادر امیرآباد و انزلی به بندر باکو اقدامی مهم است و با تقویت ناوگان دریایی خزر، این مسیر می تواند رونق بیشتری داشته باشد.

- در حوزه حمل و نقل جاده ای اگرچه تحولات خوبی از جمله معافیت شرکت های حمل و نقل از پرداخت عوارض صورت گرفته اما کماکان رانندگان ایرانی از فقدان علائم راهنمائی، خط کشی و کم نور بودن جاده زمینی آستارا - باکو  گلایه دارند. متأسفانه حدود چهارصد کیلومتر از این جاده مهم ترانزیتی فاقد آسفالت خوب بوده و به دلیل فقدان نور و علائم لازم، رانندگی در شب مشکل است. این مسائل به مقامات وزارت حمل و نقل آذربایجان منعکس شده و آن ها قول پیگیری و بهینه سازی جاده را داده‌اند.

امروز کشورهای تولید کنندۀ نفت و گاز  به دنبال متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی خود  به درآمدهای نفتی هستند وایران و جمهوری آذربایجان نیز با این هدف و نظر به موقعیت جغرافیایی خود، سرمایه گذاری در عرصه حمل و نقل منطقه را هدف قرار داده اند. اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط و روند مثبتی که مناسبات فیمابین طی می کند، مزیت مهمی است که امکانات زیادی را ایجاد می کند تا اهداف مشترک اقتصادی خود در حوزه حمل و نقل را دنبال نمایند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561783

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =