یک کارشناس برجسته روس معتقد است بعد از کودتای نافرجام در ترکیه این کشور به سمت روسیه گرایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین استانیسلاو تاراسوف مدیر مرکز تحلیلی اطلاعاتی "خاورمیانه - قفقاز" در گفتگو با روزنامه ايزوستيا گفته است آخرین اقدامات و اظهارات رهبری ترکیه، پس از تلاش برای کودتا، حاکی از تجدید نظر در اولویت‌های سیاست خارجی کشور است. 

به گفته این کارشناس درخواست استرداد فتح الله گولن از آمریکا و بازداشت دو خلبان هواپیمای سرنگون کننده "سوخوی 24" روسیه در سوریه نشان می‌دهد رهبری ترکیه قصد دارد از آمریکا دور شده و به روسيه نزدیک شود.

حالا این سئوال مطرح مي‌شود که روسيه چه رفتاری پیشه می‌کند. پاسخ این سئوال پس از ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تا حدودی روشن مي‌شود. و همچنین باید دید رئیس‌جمهور ترکیه چه سیاستی پیشه می‌کند. اگر او راه دوری از غرب را پیشه کند، روسيه از او حمایت می‌کند. اما اگر اینجا مانور تاکتیکی مطرح باشد مسکو هم واکنش مناسبی به این مانور نشان می‌دهد.

روزنامه ایزوستیا همچنین نوشته است سرگئی فیلاتوف مفسر مجله "زندگی بين‌المللي" ممکن می‌داند آمریکا برای تحریک ناآرامش در ترکیه گولن را به آن تسلیم کند.

آمور گاجییف کارشناس کارمند علمی مرکز مطالعه کشورهای خاورمیانه در انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم روسيه می‌گوید اظهارات و اقدامات رهبری ترکیه از تمایل آن برای نزدیک شدن به روسيه حکایت می‌کند. هنوز زود است از تغییر بنیادی خط مشی سیاست خارجی ترکیه و جهتگیری آن به سوی روسيه سخن راند ولی خط مشی ترکیه حتماً تغییر می‌کند.

261 49

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 561664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =