دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی در مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی برترین‌های المپیاد زبان فارسی دانشگاه‌های ترکیه، زبان ترکی را در ایران و زبان فارسی را در ترکیه مورد توجه خواند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مراسم با حضور حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، دکتر میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین الملل بنیاد سعدی و ... ظهر دیروز در ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

حداد عادل با بیان اینکه امروز روابط بین دو کشور در بهترین سطح است و زبان فارسی در ترکیه و زبان ترکی در ایران مورد توجه قرار دارد، افزود: «در گذشته، سه قدرت بزرگ اسلامی در منطقه حاکم بودند؛ صفویه در ایران، عثمانی در ترکیه و امپراتوران گورکانی در هند. زبان فارسی در هر سه قدرت رواج داشت به طوری که سلاطین عثمانی به زبان فارسی و پادشاهان ایرانی به زبان ترکی شعر می‌سرودند. به عنوان مثال سلطان سلیم در ترکیه و شاه اسماعیل صفوی در ایران.»

رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه امروز ترکیه یکی از گنجینه‌های تاریخی زبان فارسی است، اظهار داشت: «بسیاری از نسخه‌های خطی کتاب‌های کهن ما در کتابخانه‌های ترکیه موجود است. حدود 50 سال پیش مرحوم مجتبی مینویی یکی از استادان بنام ایران که رایزن فرهنگی ایران در آنکارا بود، هزار نسخه میکروفیلم کتاب‌های فارسی را از کتابخانه‌های ترکیه به ایران انتقال داد. این تنها بخشی از آن گنجینه عظیم از زبان و ادبیات فارسی است که در کتابخانه‌های ترکیه موجود است.»

وی به نقش مولانا شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری اشاره کرد و گفت: «زبان فارسی پرچمی در ترکیه دارد که همان مولاناست. هرکس سراغ مولانا را می‌گیرد، درواقع سراغ زبان فارسی را گرفته و به برکت مولانا، مثنوی و دیوان شمس، زبان فارسی در سراسر قلمرو عقمانی حضور و نفوذ داشته است.»

در پایان این مراسم، گواهی‌نامه پایان دوره از سوی ریاست بنیاد سعدی و ریاست دانشگاه آزاد به فارسی آموزان تقدیم شد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یغما IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    8 7
    شوخی نکن
  • سپهر IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    15 14
    سلاطین عثمانی تا همین آخرین شون یعنی عبدالحمید افتخار می کرده ان به فارشی شعر می گن
    • بی نام US ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      15 14
      زبون فارسی هیچ قانون قاعده ایی نداره برای همین برای اکثر خارجی ها سختشونه به این زبون حرف بزنن....
    • بی نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
      8 27
      هموطن اذری خواهشا شایعه درست نکن جتی قواعد زبان عربی رو هم ایرانیا تدوین کردن دربار عثمانی هم یه زمان زبانش فارسی بود هند هم قبل ورود انگیس فارسی صحبت میکرده اگر قاعده نداره و مشکل نداره شما چرا رسانه فارسی زبان میخونی ببم جان؟ من لر هستم و زبان نوشتاریم فارسیه و گفتاری هم فارسی شکسته است بهتره به این زبان عظیم که به همراه سانسکریت یونانی و لاتین 4 زبان کلاسیک جهان محسوب میشن احترام فوق العاده ای بذاریم. فارسی جزو زبانهای بی نظیر جهانه و جزو بی نظیرترین ادبیات چهان هم محسوب میشه
  • بی نام A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    21 0
    در اینکه پادشاهان به زبان دیگری شعری گفته باشند شکی نیست ولی من مطمین هستم که این پادشاهان هیچکدومشون کفش تنگ نمیپوشیدند و کسی رو هم مجبور به پوشیدن کفش تنگ نمیکردند.
  • قوتی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
    22 11
    بعد از سامانیان تا هزار سال سلسله های ترک بر ایران حکومت کردن از غزنویان گرفته تا قاچار . این میان تنها باید زندیه را مستثنی کرد . با این حال همیشه فارسی زبان رسمی کشور بوده است و همه می کوشیده اند به فارسی بگویند و بنویسند و شعر بسرایند
  • عباس A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    4 17
    سلام، زبان فارسی بدلیل اینکه ایران هزاران سال از مراکز بزرگ تمدنی دنیا بوده است همچون زبان یونانی هزاران سال زبان علم وادب در دنیا بوده است ولی متاسفانه بدلیل بی لیاقتی شاهان ایرانی وشکست در مقابل اقوام مهاجم زبانهای بیگانه تمامی سرزمینهای ایران را اشغال کردند.برای مثال سرزمین ماوراءالنهر که زمانی مهد ومرکزاصلی زبان فارسی بود وزبانی غیر از فارسی درآن خودنمایی نمی کرد بدلیل هجوم اقوام مهاجم زبان اصلی خود را از دست داد وزبان فارسی درآن کم کم ازبین رفت.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    14 2
    خب وقتی خودشون ترک بودن شعر گفتن به زبان خودشون عادی باید باشه.از سلجوقی و افشاری تا صفوی و قاجار و تیموری...