۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

«پنجره ای به سوی زندگی» باز می شود، این پنجره را حسن غفاری، عکاس مردم نگار به همراه نوشتاری از «مهدی غفاری» به روی شما باز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب مجموعه ای از عکس های عشایرومردم ایران است که طول دهه ی اخیر گرفته شده‌اند.

حسن غفاری، متولد 1348 است. او یکی از عکاسان مردم نگار ایران به شمار می رود. مهدی غفاری درباره او در پایان کتاب می‌نویسد: «سال های پایانی دهه شصت بود. من و حسن همشاگردی بودیم؛ مشغول به تحصیل در رشته علوم تجربی، سر کلاس و پشت یک نیمکن. هر قدر که من پایبند کلاس و درس بودم، او دلبسته عکاسی بود و بیش از مدرسه دغدغه انجمن سینمای جوان را داشت. او از آن آدم هایی نبود که گردن خم کند یا بندی را بر گردن خود تاب آورد با این همه در بسیاری اوقات، دوربین 35 میلی متری انجمن از گردنش آویزان بود و او را به هر راهی که می خواست می برد. در آن وانفسا، حسن تنها کسی بود که توانست به ندای درون خود پاشخ دهد و فارغ از همه سختی ها و تردیدها، آرزویش را برای دیگران به تصویر کشد.»

در بخش هایی دیگر از این مطلب آمده:« او در این کار چنان پیگیر و سمج بود که توانست نظر موافق همه، حتی مدیران و آموزگاران سخت گیر دبیرستان را با خود همراه کند. در آغاز راه او از همه دنیا جز عشقی که دلش را به تپش وا می داشت و به راهش می برد، هیچ در بساز نداشت. همه چیز را از صفر شروع کرد. تنها و تنها خود او بود که توانست با کار و کار و کار پیش از این صفر قرار بگیرد و عدد زندگی اش را بسیازد. اینگونه بود که پس از سال ها توانست در عکاسی، از هیچ به بسیاری چیزها برسد. او یک عکاس خود- ساخته است.»

مرتضی غفاری درپیش گفتار مجموعه یِ عکس «پنجره ای به سوی زندگی» می گوید:« در این مجموعه عکس- نوشته هایی که پیشِ رو دارید، عکس‌ها بخشی ازحضور انسان و شیوه یِ زیستِ او درگوشه‌ای ازجهانِ را به یادگارمی گذارند و نوشته ها کوشیده اند تا به بهانه هر عکس، بخشی از دغدغه های انسان را به زبای ساده و خودمانی بیان کنند، به این امید که گفتگوی دوجانبه ای میان عکس- نوشته ها ازیک سووبیننده- خواننده هاازسوی دیگرآغازشود.»

به گفته او، بی تردید می شد از هر عکس ده ها گونه برداشتِ دیگر داشت و نوشت، همانگونه که برای هر متن نیز می شد تصاویر دیگری متفاوت از عکس های کنونی در نظر گرفت اما نمی شد تا ابد بر سرِ یک هزار راهیِ بی پایان ماند و به هیچ راهی نرفت. زندگیِ انسان آمیزه ای از جنگِ میان فراموشی و یادآوری است. هزاران سال است که انسان به روش های بسیار تلاش می کند تا در برابرِ یورشِ  فراموشی بایستد و هر آنچه را که از زمان و هستی مهم می داند به یاد آورَد. این تلاش با کشیدنِ نقش و نگار بر دیوارِ غارها و نوشتن بر سنگ و صخره ها آغاز شد و امروزه با انبوهی از رسانه های تصویری به بار نشسته است.»

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =