طی سال‌های 92 تا 94، 19 معاونت امور زنان بر اساس ماده 230 برنامه پنجم توسعه امضای 19 موافقتنامه ملی و ملی-منطقه‌ای را در دستور کار قرار داد که بیشتر آن‌ها درباره امور اقتصادی و معیشتی زنان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از معاونت امور زنان و خانواده؛ با توجه به تمدید برنامه پنجم توسعه در سال گذشته 10 موافقت‌نامه ملی و ملی-منطقه‌ای بر اساس محورهای ماده 230 این برنامه امضا شد. 7 محور از 14 محور این ماده در این موافقنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت که شامل مواردی مانند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی و ارتقای سلامت می‌شود.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاونت امور زنان و خانواده در سال 94 توانمندسازی زنان آسیب دیده و آسیب پذیر را در دستور کار قرار داد که به توانمندسازی دختران مقیم در خانه‌های سلامت تحت پوشش بهزیستی انجامید. ارائه آموزش‌های شغلی و مهارت فردی و اجتماعی در راستای توانمند سازی 150 دخترپذیرش شده در خانه سلامت ازاهداف این طرح بود.

توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی

انتخاب، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی زنان کشور در جهت ارتقای کیفیت و استانداردسازی تولیدات آنها برای رسیدن به افزایش و پایداری اشتغال یکی از موافقتنامه‌های امضاء شده برای توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی زنان بودکه به نتایجی مانند انتخاب، آموزش، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی و خوشه سازی زنان کشاورز، پوشش 30 نفر از تسهیل‌گران کشاورزی و زنان عضو سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه اقتصاد و زنان کارآفرین نخبه در هر استان منجر شد.

آموزش و ترویج کارآفرینی و توسعه کسب و کار پایدار زنان روستایی و عشایری نیز در دستور کار قرار گرفت. این کار قرار بود موجب ارائه خدمات مشاوره در حوزه شبکه سازی، کارآفرینی و فرآوری محصولات به اعضای 570 صندوق در 31 استان کشور و منطقه جیرفت و کهنوج و ایجاد اشتغال پایدار برای حداقل یک سوم از اعضای صندوقهای اعتباری خرد تحت پوشش طرح (بالغ بر 5700 نفر) شود.

یکی دیگر از موافقتنامه‌های معاونت امور زنان مربوط به آموزش مدیریتی، مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی اعضاء ‌و ارکان تعاونی‌های روستایی زنان بود. از جمله اهداف انعقاد این تفاهمنامه به برگزاری 5 عنوان دوره و کارگاه آموزشی در زمینه‌هایی مانند مدیریت تعاونی‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی می‌توان اشاره کرد.

ارتقای سلامت

آسیب‌شناسی روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم عنوان موافقتنامه‌ای است که قرار بود به تهیه یک گزارش تحلیلی جامع از انواع آسیب‌های روانی- اجتماعی شناسایی شده و شیوع آنها در کل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه در مناطق تحت پوشش و تهیه اطلس شیوع انواع آسیب‌های روانی- اجتماعی دانش آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی تحت پوشش منجر شود.

بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان دختر محروم و نیازمند کشور در مقطع اول متوسطه (پایه اول) نیز قرار بود نتایجی مانند تهیه و توزیع 25000 بسته بهداشتی به دانش آموزان تحت پوشش طرح ملی در پی داشته باشد.

تحکیم بنیان خانواده

معاونت امور زنان تقویت شیوه‌های مهارتی و ارتباطی اولیاء با دانش آموزان دختر را در دستور کار قرار داده است. یکی از اهداف این کار برگزاری کارگاه آموزشی در مدارس کشور به مدت 8 ساعت با موضوع تقویت شیوه‌های مهارتی و ارتباطی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول پایه دوم، والدین دانش آموزان و کادر آموزشی بود.

پژوهش

تهیه بسته جامع سیاستگذاری و راهبردهای عملیاتی جهت ارتقای وضعیت فرهنگی- اجتماعی و رفاهی خوابگاه‌های دانشجویان دختر در کشور نیز در دستور کار قرار گرفت. از جمله اهداف این موافقتنامه به تهیه چهار گزارش تحلیلی و تهیه یک بسته جامع سیاستگذاری و راهبردهای عملیاتی جهت ارتقای وضعیت فرهنگی- اجتماعی و رفاهی خوابگاههای دانشجویان دختر در کشور می‌توان اشاره کرد.

موافقت‌نامه‌های ملی-منطقه‌ای

توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی

حمایت از تعاونی های زنان فعال در صنعت تولید پوشاک اسلامی و برگزاری نمایشگاههای محصولات تولیدی تعاونی ‌های زنان از جمله موافقتنامه‌های ملی- منطقه‌ای بود که با هدف برگزاری 6 نمایشگاه منطقه‌ای عرضه و فروش محصولات تعاونیهای زنان و حمایت از توسعه بازار 31 تعاونی در 31 استان امضاء شد.

ارتقای توانمندی‌های زنان مدیر و نخبه

حمایت از توان‌افزایی زنان مدیر و مسئول استان‌ها از طریق برگزاری کارگاه آموزشی ارتقای مدیریتی یکی دیگر از برنامه‌های سال گذشته بود که به برگزاری 90 کارگاه آموزشی 1.5 روزه (12ساعته) در کل کشور برای 2250 نفر از زنان مدیر و مسئول استان‌ها انجامید.

معاونت امور زنان و خانواده در سال‌های 92 و 93 در مجموع 9 موافقتنامه بر اساس ماده 230برنامه پنجم توسعه با دستگاه‌های مختلف امضاء کرد که بیشترین آن‌ها درباره حوزه توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی بود. این موافقتنامه‌ها

انتخاب، آموزش و ساماندهی زنان تسهیلگر توسعه روستائی

توسعه و تجهیز صندوقهای اعتبار خرد زنان روستایی حوزه توسعه و ساماندهی امور اقتصادی و معیشتی زنان روستایی

آموزش و ترویج کارآفرینی زنان روستایی

تقویت نقش زنان در توسعه کشاورزی پایدار

ارتقای سلامت

بهبود وضعیت آموزشی- بهداشتی دانش آموزان دختر محروم و نیازمند کشور در مقطع اول متوسطه (پایه اول)

تقویت شیوه های مهارتی و ارتباطی اولیا با دانش آموزان دختر

موافقتنامه‌های ملی- استانی

حمایت از برگزاری6 نمایشگاه منطقه‌ای عرضه محصولات خانگی و صنایع دستی زنان

تحکیم بنیان خانواده

طرح تقویت شیوهای ارتباطی و مهارتی برای دانش آموزان دختر در سراسر کشور(طرح مشکوه) و طرح بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مدارس شبانه‌روزی مناطق محروم کشور (طرح بشری) را شامل می‌شود.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =